42 974 läst ·
124 svar
43k läst
124 svar
Vad göra med eltjuv?
Man kan ju ha nätavgift på en räkning och elen på en annan. Om då husägaren har fått den ena men inte båda så är det inte så säkert att hen reagerar...Mikael_L skrev:
Jag å min sida tror att det verkligen går att tvinga ut något av husägaren, men det hänger på bevisfrågan att husägaren vetat om, eller borde förstått att elen inte skulle varit gratis och ingå.
Husägaren har en viss liten uppförsbacke ifrån start, hur vanligt är det att man inte har elräkning.
Verkar minst sagt suspekt och blåögt att säga "-Men nej, jag har aldrig tänkt på att det aldrig kom någon elräkning..."
Men det är nog inget solklart fall heller, det är ju också rimligt att den andra parten (de som driver verksamheten) också ser om sitt hus och kollar upp så de inte betalar sånt de inte ska betala. Men de har nog lättare att få förståelse för att inte ha upptäckt hur det är.
Återigen, ändra kund hos elbolaget och bit i det sura äpplet. Möjligen kan tidigare ägare eller dödsbo begått fel som inte bevakat bolagets ekonomiska intressen, men dumhet är ännu så länge inte straffbart. Att nuvarande företag inte haft koll faller väl under samma dumhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det är möjligt att du har rätt, men jag skulle tro att det bara är tillåtet att behålla sådana lösningar, inte anlägga nya (TS situation är förvisso inte ny). Min pläng var dock att det kan finnas fallgropar för TS att ramla i om han förSöker straffa bostadsägaren. Bättre att släppa det och se över sina rutiner.F frityreldarn skrev:Tillstånd för att handla med el i vinstsyfte. Vidareförmedlar man inköpt el till exakt samma summa krävs inte tillstånd. En del bostadsföretag har en stor elmätare för hela området, sedan sitter det interna undermätare i varje lägenhet som avläses av fastighetsägaren och debiteras till lägenhetsinnehavaren utan vinstsyfte.
Detta är ett brott som faller under rubriken "Olovligt förfogande" och går att polisanmäla.
Det är ju inte mycket diskussion om att huset ifråga använt elen så det har definitivt förfogat över saker de inte har rätt till. Om han de facto kände till det eller inte spelar inte så stor roll.
Har själv använt mig av detta när ett företag av misstag fick pengar insatta på sitt konto, tyvärr la polisen ner utredning så det kan säker bli fallet här också, men man kan ju alltid försöka.
Gör så här:
Ta fram fakturor, en för varje år, och skicka dessa.
Om inte husägaren betalar så lämna dessa till polisen som underlag och anmäl. Du kan ju givetvis prata med honom först, han kanske inte tycker om att bli polisanmäld så då kanske han betalar.
Var beredd på att förhandla, i princip är det tre år bakåt i tiden som gäller, men man vet ju aldrig.
3 år bör du kunna få ut i alla fall.
Sen varför elenräkningen var ställd som den var kan ju var och en lista ut, det är ju en annan moralisk fråga, men det behöver kanske inte du bry dig om.
Lycka till!
Det är ju inte mycket diskussion om att huset ifråga använt elen så det har definitivt förfogat över saker de inte har rätt till. Om han de facto kände till det eller inte spelar inte så stor roll.
Har själv använt mig av detta när ett företag av misstag fick pengar insatta på sitt konto, tyvärr la polisen ner utredning så det kan säker bli fallet här också, men man kan ju alltid försöka.
Gör så här:
Ta fram fakturor, en för varje år, och skicka dessa.
Om inte husägaren betalar så lämna dessa till polisen som underlag och anmäl. Du kan ju givetvis prata med honom först, han kanske inte tycker om att bli polisanmäld så då kanske han betalar.
Var beredd på att förhandla, i princip är det tre år bakåt i tiden som gäller, men man vet ju aldrig.
3 år bör du kunna få ut i alla fall.
Sen varför elenräkningen var ställd som den var kan ju var och en lista ut, det är ju en annan moralisk fråga, men det behöver kanske inte du bry dig om.
Lycka till!
Kronofogden är en bättre start.
Frågan jag ställer mig är: Finns det överhuvudtaget något avtal mellan företaget och husägaren? I så fall kan man ta initiativ till att omförhandla avtalet. Men inte bara skita i avtalet och stänga av strömmen.
Steg ett är väl att prata med fastighetsägaren. Finns det något företaget vill ha av denne? Hjälp att hålla koll på fastigheten på helgerna? Rasta de anställdas hundar? Gräsklippning? Det kanske går att hitta ett arrangemang som gynnar båda parter? Som företag hade jag också undvikit att klippa till för hårt för en relativt liten summa. Förre ägarens son kanske känner en hel del av kunderna och det är tänkbart att han kan ställa till med en hel del besvär för företaget, och kostnaderna för detta kommer att vida överstiga elkostnaderna.
Hela arrangemanget är nog också olagligt. Att betala hans el borde ses som lön och skatt borde ha betalats.
Hela arrangemanget är nog också olagligt. Att betala hans el borde ses som lön och skatt borde ha betalats.
Jag har inte hunnit läsa alla inlägg, sorry om jag uppfinner en sibirisk cykel.
Mest akuta frågan måste väl vara hur de båda konsumenterna i fortsättningen var för sig svarar för sin förbrukning. Hur uppnår man det? Dessutom tål att påpekas att OM det visar sig att elström har avletts över fastighetsgräns kan nätägaren ha intresse i saken. Nätägaren har ISÅFALL blivit försnillad på en fastighets grundavgift.
Men för att svara på trådens grundfråga skulle jag välja att väga det som olovligt förfogande enligt 10 kap 4§ Brottsbalken
Mest akuta frågan måste väl vara hur de båda konsumenterna i fortsättningen var för sig svarar för sin förbrukning. Hur uppnår man det? Dessutom tål att påpekas att OM det visar sig att elström har avletts över fastighetsgräns kan nätägaren ha intresse i saken. Nätägaren har ISÅFALL blivit försnillad på en fastighets grundavgift.
Men för att svara på trådens grundfråga skulle jag välja att väga det som olovligt förfogande enligt 10 kap 4§ Brottsbalken
Jag tolkar inlägget som att den aktuella fastigheten (A) har sålts till NN. Fastigheten har fått sin el från inkommande el från fastigheten intill (B). Ingen direkt elinstallation inkluderat elmätare har installerats i A.
Om det kan påvisas att ägare av fastighet A känner till förhållandet kommer detta hamna under brottsbalken som stöld förutsatt att ägaren av A kunnat åtgärda problemet samt att denna ej har försökt komma till stånd om att göra så genom kontakt/förhandling.
Om förhållandet är sådant att ägaren av A kan antas ha känt till, eller haft anledning att förmoda att denne borde fått elräkning, är förhållandet det samma som i första exemplet och faller under brottsbalken såsom stöld.
Förhållandet ändras givetvis om ägaren av A kan påvisa att fastigheten A+B tidigare var en och samma fastighet, eller hade ett förhållande där B försåg A med el under samtycke, under samma ägare och detta ej har reglerats genom avtal. Om B vid försäljning av A, om detta är så det skett, inte har reglerat frågan om inkommande el alternativt att dåvarande köpare inte haft anledning att tro att el inte skall ingå under de förhållande fastigheten såldes till A får B det svårt att kräva tillbaka del eller allt av det man betalat.
B bör kontakta A och låta A redogöra skriftligen om hur förhållandet är. A bör få rimlig tid på sig för detta. Dokumentet A producerar får sedan stå som bas för den vidare utredningen. B kan inte anses ha någon rätt att stänga av tillförseln av el till A innan frågan har utretts och om möjligen ägt laga kraft.
Om det kan påvisas att ägare av fastighet A känner till förhållandet kommer detta hamna under brottsbalken som stöld förutsatt att ägaren av A kunnat åtgärda problemet samt att denna ej har försökt komma till stånd om att göra så genom kontakt/förhandling.
Om förhållandet är sådant att ägaren av A kan antas ha känt till, eller haft anledning att förmoda att denne borde fått elräkning, är förhållandet det samma som i första exemplet och faller under brottsbalken såsom stöld.
Förhållandet ändras givetvis om ägaren av A kan påvisa att fastigheten A+B tidigare var en och samma fastighet, eller hade ett förhållande där B försåg A med el under samtycke, under samma ägare och detta ej har reglerats genom avtal. Om B vid försäljning av A, om detta är så det skett, inte har reglerat frågan om inkommande el alternativt att dåvarande köpare inte haft anledning att tro att el inte skall ingå under de förhållande fastigheten såldes till A får B det svårt att kräva tillbaka del eller allt av det man betalat.
B bör kontakta A och låta A redogöra skriftligen om hur förhållandet är. A bör få rimlig tid på sig för detta. Dokumentet A producerar får sedan stå som bas för den vidare utredningen. B kan inte anses ha någon rätt att stänga av tillförseln av el till A innan frågan har utretts och om möjligen ägt laga kraft.
Spännande tråd.
En klassisk "gratisätare".
Det kan ju inte vara okänt för husägaren att han aldrig fått någon elräkning.
Enklaste är väl att någon jurist/advokat får titta på sakförhållandet och göra en bedömning ifall brott begåtts eller inte.
Alternativt om det är rent civilrättsligt och i så fall göra en bedömning om att driva ett mål i domstol.
Alla "killgissningar" om att skicka fakturor m m, driver inte ärendet i rätt riktning.
En klassisk "gratisätare".
Det kan ju inte vara okänt för husägaren att han aldrig fått någon elräkning.
Enklaste är väl att någon jurist/advokat får titta på sakförhållandet och göra en bedömning ifall brott begåtts eller inte.
Alternativt om det är rent civilrättsligt och i så fall göra en bedömning om att driva ett mål i domstol.
Alla "killgissningar" om att skicka fakturor m m, driver inte ärendet i rätt riktning.
Meekael: Jag tror du tolkar fel.
Jag uppfattar det som att det finns två separata elavtal, ett för vardera fastighet, båda fastigheterna (företaget A och huset B) ägdes av "äldre man" och båda elavtalen var (och är) uppsatta på företaget. Fastighet A (företaget) såldes av "äldre man". Fastighet B ärvdes av sonen. Men ingen tänkte på att ändra några elavtal.
Sonen arbetade dessutom på Företag A. Elen var därmed en löneförmån som han fortfarande får trots att han inte längre är anställd.
Jag uppfattar det som att det finns två separata elavtal, ett för vardera fastighet, båda fastigheterna (företaget A och huset B) ägdes av "äldre man" och båda elavtalen var (och är) uppsatta på företaget. Fastighet A (företaget) såldes av "äldre man". Fastighet B ärvdes av sonen. Men ingen tänkte på att ändra några elavtal.
Sonen arbetade dessutom på Företag A. Elen var därmed en löneförmån som han fortfarande får trots att han inte längre är anställd.
Att bevisa brott är svårt, det kräver att man kan visa uppsåt. Men att hävda en skuld är mycket lättare.
Jag har råkat ut för ett liknande problem, jag köpte ett parhus ev en nisse som ägt bägge delarna och som sedan delade upp huset i två och sålde var del för sig. Tyvärr var han för snål för att sätta in två elmätare...
Damen som hade blivit min granne hade glatt kört på med elförbrukningen under den andra vintern (kall) vilket fick mig att börja ana ugglor i mossen mht förbrukningen.
Lång historia kort så fanns det någon form av undermätare påkopplad så jag kunde räkna ut vad hon förbrukat (rejält), vilket jag sedan bad henne betala. Hon bestred först, men förstod att det skulle bli svårt att stå utan ström (jag förklarade att jag inte avsåg fortsätta sponsra hennes elräkning och tänkte ta dit en elektriker som kopplade av henne från mitt nät. Resten skulle hon få lösa själv. )
Damen som hade blivit min granne hade glatt kört på med elförbrukningen under den andra vintern (kall) vilket fick mig att börja ana ugglor i mossen mht förbrukningen.
Lång historia kort så fanns det någon form av undermätare påkopplad så jag kunde räkna ut vad hon förbrukat (rejält), vilket jag sedan bad henne betala. Hon bestred först, men förstod att det skulle bli svårt att stå utan ström (jag förklarade att jag inte avsåg fortsätta sponsra hennes elräkning och tänkte ta dit en elektriker som kopplade av henne från mitt nät. Resten skulle hon få lösa själv. )
Det framgår från TS tidigare svar att elmätare finns hos A, i huset. Ts skriver att det är endast faktureringsadressen som är fel. (huruvida A eller B står på elavtalet gentemot elbolaget framgår inte ännu) https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-goera-med-eltjuv.329818/page-2#post-3130197M Meekael skrev:Jag tolkar inlägget som att den aktuella fastigheten (A) har sålts till NN. Fastigheten har fått sin el från inkommande el från fastigheten intill (B). Ingen direkt elinstallation inkluderat elmätare har installerats i A.
Om det kan påvisas att ägare av fastighet A känner till förhållandet kommer detta hamna under brottsbalken som stöld förutsatt att ägaren av A kunnat åtgärda problemet samt att denna ej har försökt komma till stånd om att göra så genom kontakt/förhandling.
Om förhållandet är sådant att ägaren av A kan antas ha känt till, eller haft anledning att förmoda att denne borde fått elräkning, är förhållandet det samma som i första exemplet och faller under brottsbalken såsom stöld.
Förhållandet ändras givetvis om ägaren av A kan påvisa att fastigheten A+B tidigare var en och samma fastighet, eller hade ett förhållande där B försåg A med el under samtycke, under samma ägare och detta ej har reglerats genom avtal. Om B vid försäljning av A, om detta är så det skett, inte har reglerat frågan om inkommande el alternativt att dåvarande köpare inte haft anledning att tro att el inte skall ingå under de förhållande fastigheten såldes till A får B det svårt att kräva tillbaka del eller allt av det man betalat.
B bör kontakta A och låta A redogöra skriftligen om hur förhållandet är. A bör få rimlig tid på sig för detta. Dokumentet A producerar får sedan stå som bas för den vidare utredningen. B kan inte anses ha någon rätt att stänga av tillförseln av el till A innan frågan har utretts och om möjligen ägt laga kraft.