42 974 läst ·
124 svar
43k läst
124 svar
Vad göra med eltjuv?
Har man motagit och använt ”varan” så är det svårt att bestrida. Jag har för mig att någon blev dömd att betala för en felutdelad tidningsprenumeration tex.
Och då är det inte bedrägeri/stöld, så då slipper han fängelse (eller böter), men man kan fortfarande skicka en faktura för att man betalade elen i förskott (med fakturor från elbolaget som underlag) och se var det landar.P Pappa1986 skrev:
Sedan kan man också ta kontakt med elbolaget och kolla om de kan hjälpa till. T ex låta dom skicka de gamla fakturor till rätt adress, och betalar husägaren kan du få den delen av pengarna tillbaka
En fundering: Skulle det kunna finnas en möjlighet att kräva pengar tillbaka från elleverantören? Företaget har ju trots allt fått fakturor gällande en fastighet som inte tillhör dem... Kan tänka mig att elbolaget har lättare att kräva pengar retroaktivt från abonnenten än vad företaget har...
Elbolaget har ju inte gjort fel. Så det lär inte funka.
Jag tror inte heller att elbolaget gjorde något fel, men fel blev det i alla fall.D Daniel 109 skrev:
Om företaget såldes efter att fadern dog (efter boupptäckning?) kan man anta att huset samtidigt övergick till sonen.
Antingen har sonen skrivit över elavtalet till sig själv och angett företagets adress som fakturaadress, eller så står avtalet fortfarande på fadern. Elbolaget gjorde kanske inte fel, men har inte heller bra rutiner kan jag tycka.
Fakturorna de skickade till företaget blir ju lite som bluffakturor. De borde kunna skicka nya fakturor till husägaren (i alla fall för de 3 senaste åren) och återbetala företaget när de får in pengarna.
Sedan är sonens agerande förkastligt. Han har (eller borde ha) ett elabonnemang och berättade för elbolaget att fakturorna ska skickas till företaget. Oavsett om fadern ägde företaget eller någon annan gör det, blir det ett skattebrott (och säkert några andra brott med)
Som elbolag skulle jag gärna hjälpa till att reda ut det här och slippa dålig publicitet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Som flera skrivit är det max 3 år som går att begära tillbaka av er privatperson.
Är huset registrerat på en privatperson eller företag?
Är det uppenbart vilken energimängd som gått till huset, är det på en helt separat mätare?
Är huset registrerat på en privatperson eller företag?
Är det uppenbart vilken energimängd som gått till huset, är det på en helt separat mätare?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Sen är den stora frågan om det går att få några pengar alls. Det är väl trots allt så att företaget som betalt inte har något avtal med personen i huset. Skillnad om personen inte hade betalt räkningarna för ett avtal han ingått med en annan part.
Det går som sagt att debitera ändå om ”kunden” har använt en tjänst. Fallet med tidningsprenumerationen känns mer tveksamt, men där dömdes personen att betala.
”Nämnden konstaterar att utgångspunkten när det gäller debitering av el är att konsumenten är skyldig att betala för den el som han eller hon faktiskt har förbrukat, om fordran inte har preskriberats enligt den treåriga preskriptionsfristen i preskriptionslagen (1981:130). Nämnden konstaterar dock att undantag från principen om att förbrukad el skall betalas inte är uteslutna, om vissa speciella omständigheter är för handen.”
http://www.juridikradgivarna.se/hur...sig-betalningsskyldigheten-for-elforbrukning/
http://www.juridikradgivarna.se/hur...sig-betalningsskyldigheten-for-elforbrukning/
Korrekt. Är det två abonnemang, två räkningar är det ok med elbolaget. Men sådant borde upptäckas snabbt.K Keld skrev:Det är inte säkert att det förts över nån el mellan fastigheter. Företaget verkar bara haft så dålig kontroll, att man betalat någon annans räkning.
Företaget kan ju prova att skicka 3 års räkningar till "tjuven" o hoppas på betalning.
Varför 3 år? Det är preskriptionstiden för fakturor till privatpersoner.
Är det ett abonnemang och företaget matar angränsande fastighet måste företaget omedelbart kontakta elnätsägare för att reda upp detta.
Strunta i snyltgrannen, det är inget att gräva o nu.
Njä har man betalat har man ju godkänt fakturan, blir nog svårt.T ToRy skrev: