A Autodidak1 skrev:
Normalt kan ett företag skicka faktura på arbeten/tjänster som sträcker sig max 3 år tillbaka i tiden.

Problem kan däremot uppstå om ägaren av huset säger att det fanns ett muntligt avtal om att strömmen skulle levereras gratis, då blir det en tvist i stället.....

Ingen lätt soppa, börja med att ta upp diskussion.
Enda rätta att reda upp vad som kan ha avtalats! Det finns många hyresavtal där ^ allt inkl el^ ingår.
 
Det *kan* ju även finnas någon udda skrivelse i försäljningen av bolaget, eller annat avtal mot bolaget där det står att det ska stå för den aktuella fastighetens elförsörjning i all framtid.
(Det låter *ytterst* osannolikt och tveksamt att det skulle hålla för en prövning, men utan att först reda ut *innan* man börjar med åtgärder kan resultera i otrevligheter.)
 
C
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Som flera skrivit är det max 3 år som går att begära tillbaka av er privatperson.
10 år är det som gäller. Det finns ett undantag för konsumentförhållanden men det verkar ej tillämpligt eftersom
  1. Företaget aldrig haft för avsikt att bedriva elhandel i sin näringsverksamhet och
  2. företaget inte verkar ha för avsikt att ta ut någon vinst på den oavsiktliga elhandeln.
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Är det uppenbart vilken energimängd som gått till huset, är det på en helt separat mätare?
Redan besvarat av TS in inlägg #25.

Att bara skicka vidare fakturor tror jag inte är det effektivaste. Bättre då att ge motparten någonting, t.ex.: Betala för de senaste <x> åren så skriver vi av resten. Detta förlikningserbjudande gäller endast till och med <D>.
 
Redigerat:
  • Gilla
Torgil och 1 till
  • Laddar…
C
Glömde skriva att det första man bör göra är att bryta preskriptionen. (Om faktureringen har skett månadsvis är det en faktura i månaden som faller för åldersstrecket.) Det gör man genom att kräva betalning för de fakturor som är yngre än preskriptionstiden och se till att man kan bevisa att man har gjort det. Vet inte vilket sätt som är bäst, men att väcka talan vid tingsrätten och bifoga fakturorna är ett säkert sätt. Dock kostar det en ansökningsavgift och kan leda till att man tvingas betala motpartens rättegångskostnader om det går hela vägen till dom och det visar sig att man inte alls hade rätt att kräva dessa pengar.

När preskriptionen väl är bruten kan man börja erbjuda förlikning.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
@MarcusÅ Jag är jättenyfiken på hur det gick.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.