Själv är jag lite förvånad över alla som tycker att företaget borde ha upptäckt detta, hur bra koll tror ni företag har egentligen ? speciellt på så i sammanhanget små utgifter.

Jag har jobbat på företag av olika storlekar, jag tror detta skulle kunna hänt på samtliga dessa utom det som bestod av 5 personer (inkl de 2 ägarna)

Företaget kan ju ha en hel drös elabonnemang, hur ofta kontrollerar man exakt vilka av dessa som är korrekta om dom betalts varje månad sen anno dazumal ?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Själv är jag lite förvånad över alla som tycker att företaget borde ha upptäckt detta, hur bra koll tror ni företag har egentligen ? speciellt på så i sammanhanget små utgifter.

Jag har jobbat på företag av olika storlekar, jag tror detta skulle kunna hänt på samtliga dessa utom det som bestod av 5 personer (inkl de 2 ägarna)

Företaget kan ju ha en hel drös elabonnemang, hur ofta kontrollerar man exakt vilka av dessa som är korrekta om dom betalts varje månad sen anno dazumal ?
Fast samtidigt, jag som privatperson ska klara av att hantera alla mina prenumerationer, abonnemang och eventuella kreditfakturor varje månad. Ett företag har lika stort ansvar att hålla koll på sina utgifter, om inte större och personen på företaget som kontrollerar eller attesterar fakturor måste ju precis som en privatperson kontrollera vad det är de godkänner.

I vilket fall, tills TS återkommer med detaljer om hur det egentliga förhållandet mellan företaget och privatpersonen, samt till elbolaget ligger till är allt detta bara en massa spekulationer.

Att man har dålig koll är inte liktydigt med att man går ersättningslös.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det känns som att en tidslinje vore bra. I vilken ordning och mellan vilka hände olika saker och hur länge sedan?
Har villan egen kabel in och eget abonnemang?
Står företaget som abonnent på elen?
Fanns något avtal, annat än muntligt, om vem som stod för elen? D.v.s. förvärvade den som köpte företaget även elräknings-"ansvaret" för villan (möjligen ovetande). Kan nuvarande ägare av företaget i så fall väcka talan mot säljaren eller dennes dödsbo, eller är det bara att konstatera att man haft dålig koll och får ta smällen?

Driver man företag och inte har koll på sina inkomster och utgifter kanske man skulle lägga ner verksamheten och ta en anställning. Jag har arbetat på små och stora företag samt drivet eget och det har aldrig varit några svårigheter att hålla koll på utgifter och inkomster. Det enda som krävs är lite ordning och reda.

Driver man ett företag som går bra trots att man har dålig koll finns det kanske inte så mycket incitament att jaga småfel.

Jag har också koll på MINA utgifter, men ett lite större företagt är ju inte lika lätt att få helhetsgrepp över, jag har sett liknande grejer MÅNGA gånger när exempelvis abonnemang på mjukvara bara löper vidare för att den som betalar inte har nån aning om att mjukvaran inte används längre, dom som använde den har heller inte koll på att abonnemanget löper vidare. Osv..

Man betalar inte en faktura innan den som "beställt" har attesterat den. Hur enkelt som helst.

• Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
Vi kanske kan lägga ner diskusionen om hurvida företaget borde upptäckt det tidigare.
Företaget har upptäckt felet nu och undrar hur det kan hanteras. Att påpeka att de är klantiga hjälper inte. Det medför inte heller att de inte har rätt att få tillbaka pengar. Tåkar man skicka pengar tillfel konto kan man kräva tillbaka den trots att man har klantat till det själv. Lägg ner pajkastningen nu.

• Gilla
ziah75 och 1 till
  • Laddar…
Har man så dålig koll kanske man förtjänar en paj eller två. Och jag tycker att har man klantat sig ska man ta konsekvenserna av sitt handlande och bita i det sura äpplet.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Har man så dålig koll kanske man förtjänar en paj eller två. Och jag tycker att har man klantat sig ska man ta konsekvenserna av sitt handlande och bita i det sura äpplet.
Japp,, håller med han har klantat det och låtit bli att betala sin el. Låt honom betala för 3 år bara.

Jag kan tänka mig att det är en miss som är relativt lätt att göra. Om firman har ett flertal elabonnemang, kanske på samma gata som villan.

K Kane skrev:
Hur vet man att den senaste/nuvarande husägare vetat om det?
Han borde kanske saknat räkningarna ?!

hsd
Tror företaget får stå för sin miss, elbolagen har väl specifierade räkningar så företaget borde funderat på ett tidigt stadium om vad den elförbrukningen gäller
Däremot kan förmodligen elbolaget hjälpa till med en jämkning gentemot husägaren, det är inte första gången sånt här händer

Om inte företagets namn står på abonnemanget så kan man ju sluta betala, hävda felaktig fakturering, och begära tillbaka pengarna från elbolaget så får de lösa det hela.

Eventuellt kan man kanske starta process mot fastighetsägaren; i det fallet kan man kanske hävda att han som tidigare anställd borde insett att det inte ligger i firmans intresse att betala hans elräkning. Att denne nu driver en konkurrerande verksamhet kan vara en pikant detalj som ligger honom till last.

Undrar hur ni skulle ställt er om en hantverkare efter 2,5 år kom på att han debiterat för lite. Självklart att kunden skulle betala eller?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.