När Fortum inventerade Sthlms gasnät för typ 15 år sedan inför byte av gastyp, så hittade man mänga gastjuvar. Bland annat en storkonsument kring slussen i form av en restaurang. Det blev en dyr faktura i efterskott.

Nu är ju detta el, och till privatperson via ett företag och inte direkt till leverantör, så allt kan ju vara annorlunda. Dock så kan man ju normalt i allmänhet förvänta sig fakturor på gamla skulder i upp till 10år.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nu är ju detta el, och till privatperson via ett företag och inte direkt till leverantör, så allt kan ju vara annorlunda. Dock så kan man ju normalt i allmänhet förvänta sig fakturor på gamla skulder i upp till 10år.
10 år gäller ju inte privatpersoner.

• Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Felet är väl att det är fel kund registrerad på elanläggningen/fastigheten. Hos el-lev. Det är väl knappast "bara" fel fakturaadress.

Vet att här kan inte en anläggning stå utan kund. Så antingen ska nya kunduppgifter matas in vid urflytt. Kan inte ny kund anges så hamnar abonnemanget på fastighetsägaren.

Permanent frånkoppling kan bara ske av fastighetsägare.

På räkningen står anläggningsadress, att ingen på företaget har reagerat på detta tidigare.

Nyfiken på vart det här slutar.

Jag tycker detta liknar lite tillfällen då du får pengar av misstag insatt på ditt konto. Det är inte heller dina.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
10 år gäller ju inte privatpersoner.
Nej tre år för privatperson om preskriptionstiden inte hävts genom tex att personen erkänt skulden, vilket under här fallet kanske tom är möjligt. För företag gäller tio år.

Matzeball
Vet inte om jag missat det, men hur upptäcktes detta? Var det nuvarande husägare som tog upp det och när i tiden. Är dödsboet avslutat, annars kan man kanske fakturera dödsboet. Det är möjligt men inte alls självklart att sonen som ärvde fastigheten har vetat om det hela tiden. Själv är jag inte insatt i hur min pappa skötte sina räkningar. Har företaget någonsin ägt fastigheten ifråga. Om de har det så kan det ju helt enkelt vara så att de inte har sagt upp elabonnemanget när de sålde fastigheten.

• Gilla
vibloo
  • Laddar…
M MarcusÅ skrev:
Mätaren sitter i huset det är enbart faktureringsadressen som är felaktig.
Frågan är mer om man har någon juridisk rätt att kräva pengar av husägaren. Man kan med stor sannolikhet hävda att denna har varit medveten om det hela tiden och underlåtit att berätta det för företaget. Personen i fråga har dessutom ett egenintresse av att det ska gå dåligt för företaget då denne bedriver en konkurrerande verksamhet. Men detta har knappast bäring på det rent juridiska.
Får erkänna att jag är inte riktigt med på hela situationen. Det är en privatperson, tidigare anställd på företaget ifråga, som har fått sin elräkning betalt av företaget. Den delen förstår jag, men varför har han fått det?

Personen har en elmätare placerad i sitt hus, samtidigt som faktureringsadressen för personens elräkning är företagets faktureringsadress. Men vem är det som har elavtal hos elbolaget?

Om företaget har elavtal även för personens hus så är det orimligt att gå på elbolaget. Det är inte heller troligt att det lönar sig att gå på personen, som kommer ha en mängd olika förklaringar till varför det har varit så och varför han inte har tyckt att det är konstigt. Exempelvis att det var muntligt överenskommit mellan hans far och företaget som kompensation för #whatever#. Även om företaget anser då att det har varit en "leverans" så lär man behöva bevisa bland annat varför inte en endaste faktura har skickats vidare till privatpersonen.

Om privatpersonen har elavtalet, men har uppgett företagets faktureringsadress, så är ju fallet annorlunda. Han kan fortfarande hävda att det var en överenskommelse, men företaget kan å andra sidan hävda att han istället dragit fördel av deras underutvecklade ekonomisystem (sorry, men att betala en felaktig elräkning under så lång tid kan bara bero på ett dåligt system eller på oaktsam personal). Sen vet vi ju inte vad denna person har haft för roll på företaget under sin anställningstid. Har han jobbat med ekonomi/inköp så kanske man kan prova ett bedrägerispår, men där har jag noll koll på bevisbördan.

Oberoende av alternativ har företaget en stor, delvis självförvållad, uppförsbacke om man väljer att försöka driva in detta. Se det istället som en dyr lektion i bl.a. fakturahantering, avsluta alla betalningar åt personen och gå vidare.

M MarcusÅ skrev:
Mätaren sitter i huset det är enbart faktureringsadressen som är felaktig.
Frågan är mer om man har någon juridisk rätt att kräva pengar av husägaren. Man kan med stor sannolikhet hävda att denna har varit medveten om det hela tiden och underlåtit att berätta det för företaget. Personen i fråga har dessutom ett egenintresse av att det ska gå dåligt för företaget då denne bedriver en konkurrerande verksamhet. Men detta har knappast bäring på det rent juridiska.
Ni har alltså fått en summerad räkning per månad/kvartal med två st fastigheter angivna varav en ej tillhör er och ni har inte märkt det förrän flera år senare?
Vet inte vem som är den värsta parten i detta egentligen... Har man inte koll på sina utgifter får man fan skylla sig själv samtidigt som det är pissigt av andra parten att inte ordna upp det.

My two cents, driver man företag och inte har koll på utgifterna så ska man kanske fundera lite över om rätt person verkligen är på rätt plats inom bolaget. Tvivlar på att ni kommer få till något ersättningsmässigt men lycka till.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Håll isär fakturaadress och kund. Står företaget som kund på abonnemanget så är ju fakturaadressen korrekt. Oavsett är det företagets ansvar att ha koll på sina fakturor.
När en fastighet byter ägare ligger det i säljarens intresse att anmäla till elleverantören att anmäla att hin inte längre är kund för att slippa betala köparens el, men har någondera parten skyldighet att göra bytesanmälan? Vem skulle anmält, företaget, dödsboet? Om företaget såldes av dödsboet så borde dödsboet gjort anmälan när man frånträdde fastigheten men är det olagligt att inte göra det?
Anmäl ändrad kund till elleverantören till att börja med.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hur jag än vrider och vänder på tankarna kommer jag bara till slutsatsen att företaget måste vara medvetna om valet som gjorts. Inget företag betalar en massa tveksamma fakturor utan att veta vad de handlar om. Bara elräkningen i sig borde väl motsvara ett rum i företagets totala elförbrukning, om det nu inte är ett litet kontor med några få anställda, vilket borde likna en bluffaktura.
Att det sen är en släkt inblandad i det hela gör det bara mer uppenbart.

Om TS nu inte har någon väsentlig makt inom företaget och fallet är enligt mina spekulationer så skulle jag säga: Släpp det.
Det enda som händer om man lägger sig i familjeangelägenheter inom företag som utomstående är att man hamnar närmare en kölapp på Arbetsförmedlingen.

Det är såklart bara min gissning ändock baserad på viss erfarenhet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Slarvigt skrivet av mig. Rimligen har det inte förts över el från en fastighet till en annan, men det krävs fortfarande tillstånd för att handla med el.

Som jag och andra skrivit tidigare. TS, släpp det och gå vidare.
Tillstånd för att handla med el i vinstsyfte. Vidareförmedlar man inköpt el till exakt samma summa krävs inte tillstånd. En del bostadsföretag har en stor elmätare för hela området, sedan sitter det interna undermätare i varje lägenhet som avläses av fastighetsägaren och debiteras till lägenhetsinnehavaren utan vinstsyfte.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
M MarcusÅ skrev:
En privatperson har fått sin elräkning betald av ett företag under mer än 15 år. Bakgrunden är förenklat att föregående husägare bodde i huset och drev företaget som ligger i en angränsande fastighet. Personen är avliden och huset gick i arv. Företaget drivs av andra personer. Nu har det visat sig att husets elräkning hela tiden har gått till företaget som har betalat denna i tron att räkningen tillhört en annan fastighet. Husägaren har såklart vetat detta hela tiden men underlåtit sig att själv reda upp det.
Vad kan nuvarande företagaren göra? Det är relativt mycket pengar som företaget genom åren stått för. Finns det någon juridisk rättighet att kräva tillbaka pengar från privatpersonen? Kan man anmäla husägaren till skattemyndigheten, då detta är att jämställa med skattepliktig förmån? Eller kan man "få" el gratis hursomhelst?
Tacksam för svar. Fråga gärna om det är oklarheter.
Den som sluppit betala har kanske en muntlig överenskommelse med förre ägaren, eller skriftlig? Prata.

Att plötsligt stänga av strömmen kan orsaka olägenheter, kostnader, dvs tänk Igenom först.

V ValterP skrev:
Den som sluppit betala har kanske en muntlig överenskommelse med förre ägaren, eller skriftlig? Prata.

Att plötsligt stänga av strömmen kan orsaka olägenheter, kostnader, dvs tänk Igenom först.
Förra ägaren av huset är samma som förra ägaren av företaget, dvs det muntliga avtalet hade han med sig själv. Han satte abonnemanget till huset på företaget. Sedan ärvde sonen huset och företaget såldes. Men elavtalet stod kvar på företaget. Frågan är om sonen kände till det för isåfall har han agerat bedrägligt eftersom han ju dessutom har arbetat på företaget.

• Gilla
MarcusÅ
  • Laddar…
För att kunna döma honnom flr bedrägeri måste man kunna bevisa ett uppsåt. Det är nog näst intill omöjligt. Det är en bra mycket mer realistisk lösning att låssas att det handlar om ett misstag och debitera för de senaste tre åren. TS har inget att vinna på att få honom dömd för bedrägeri.

K Kane skrev:
Hur vet man att den senaste/nuvarande husägare vetat om det?
Har du el hemma och får ingen räkning! Konstigt nej?

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.