men näthyran får man nog betala ändå.........

saturnus skrev:
men näthyran får man nog betala ändå.........
Se det som den svarta betalningen då :D

Appropå svarta grävjobb. Häromåret behövde jag gräva ut för grundläggning av en ny källartrappa. Längs ned i garageuppfarten som skulle fyllas igen.

Det var ca 5 kubikmeter som skulle grävas upp. Garagenedfarten var väldigt brant, så jag behövde få dit en grävmaskin stor nog att nå fram från gatan.

Körde förbi en sådan som stod parkerad vid ett gatuarbete några kvarter hemifrån. Såg ingen förare. Jag ringde entrepenadfirman som ägde maskinen. Firman sade att det var helt OK om jag gjorde upp direkt med föraren, och gav mig mobilnumret till föraren. Visade sig att han skulle köra förbi mitt hus senare på dagen.

Maskinen grävde upp alltihop på typ 5 skoptag, och sedan lite justeringar, tog mindre än en kvart. Han fick 1000 kr i handen.

S
Tyresö skrev:
Även om ickeföretagare på forumet inte tror att det är så, så kan jag intyga att ditt inlägg stämmer till 100%.

Det är alltid privatkunderna som tjatar om att dom vill att jobbet ska utföras svart - står man som företagare då på sej och trycker på att jobbet ska utföras vitt - då blir det till 99% att någon annan hantverkare får jobbet, givetvis med svartbetalning.

Man kan som företagare inte bygga upp sitt företag med svarta pengar - det är därför det är så viktigt för en företagare att jobbet utförs vitt.
Mja, jag har anlitat en väldigt seriös hantverkare som driver en firma med flertalet anställda. De gör riktigt bra jobb och då är jag hantverkare i grunden och ser att det verkligen är ett hantverk som utförs. Hur som helst så har de föreslagit svart betalning ibland. Speciellt vid mindre golvjobb där det varit mycket material i priset. ROT bygger ju inte på materialkostnader utan arbetskostnader. Så visst förekommer det att firmor föreslår svart betalning.

Tyresö skrev:
Även om ickeföretagare på forumet inte tror att det är så, så kan jag intyga att ditt inlägg stämmer till 100%.

Det är alltid privatkunderna som tjatar om att dom vill att jobbet ska utföras svart - står man som företagare då på sej och trycker på att jobbet ska utföras vitt - då blir det till 99% att någon annan hantverkare får jobbet, givetvis med svartbetalning.

Man kan som företagare inte bygga upp sitt företag med svarta pengar - det är därför det är så viktigt för en företagare att jobbet utförs vitt.
Vi köpte vårt första hus för nästan exakt ett år sedan, och har under detta år haft behov av fem hantverkartjänster. Det har varit mindre uppdrag, det längsta var på ungefär fem timmar. I tre av fallen har hantverkaren föreslagit svart betalning, jag har då kontrat med att föreslå betalning utan ROT för att minska hantverkarens administration. Jag har även föreslagit kontant betalning med kvitto direkt ("Jag ska bara åka till bankomaten och ta ut pengarna, jag kan vara tillbaka om 10 minuter") för att han inte skulle behöva ligga ute med pengar.

I två av fallen slutade det med att vi valde andra hantverkare som kunde göra jobbet vitt, i det tredje (som var det första jobbet vi hade här och vi var noviser) så blev det tyvärr enligt hantverkarens önskemål eftersom jobbet redan var utfört och vi inte hade diskuterat betalningen innan.

Eftersom det var ganska lätt att hitta hantverkare som kunde göra jobbet vitt är det absolut inte så att "alla" vill jobba svart, men jag tror att det finns båda sorter.

hempularen skrev:
Appropå svarta grävjobb. Häromåret behövde jag gräva ut för grundläggning av en ny källartrappa. Längs ned i garageuppfarten som skulle fyllas igen.

Det var ca 5 kubikmeter som skulle grävas upp. Garagenedfarten var väldigt brant, så jag behövde få dit en grävmaskin stor nog att nå fram från gatan.

Körde förbi en sådan som stod parkerad vid ett gatuarbete några kvarter hemifrån. Såg ingen förare. Jag ringde entrepenadfirman som ägde maskinen. Firman sade att det var helt OK om jag gjorde upp direkt med föraren, och gav mig mobilnumret till föraren. Visade sig att han skulle köra förbi mitt hus senare på dagen.

Maskinen grävde upp alltihop på typ 5 skoptag, och sedan lite justeringar, tog mindre än en kvart. Han fick 1000 kr i handen.
Ja, fy vad hemskt, stå där med spaden, och bli medveten om sin litenhet.......
Ditt exempel visar hur man kan gå till väga, och alla blir nöjda.
Företaget överlåter jobbet, direkt till en anställd, så undgår man det administra jobbet.
Grävmaskinkillen blir glad för en tusing mer denna månad
Du blir jättenöjd, när du ser hur maskinen jobbar undan på någon halvtimma
Skattemyndigheten blir också nöjd, inget utredningsjobb med det här, då de vet att grävkillen går direkt ut, och handlar upp de lättförtjänta stålarna, = pengare tillbaka i skattkistan

Det är ju som sagt en skillnad mellan svartjobb och svartjobb, en del har det ju systematiskt med eller utan F-skatt medans andra gör en tusing lite då och då. En kund måste ju betala på ett eller annat sätt hur man än vrider på det och det är ju upp till kunds moral och eventuella risker med försäkring som bestämmer. Vissa yrken har det lättare att göra saker svart än andra och hur många anställda finns det inte som köper ut material från firman billigt och sen gör ett svartjobb till en bekant? Även fast ROT finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.