billy_baver skrev:
I praktiken är det väldigt lätt att säga "Okey, vi tar det utan kvitto så slipper du pröjsa moms". Och ett sådant avtal innebär att säljaren i praktiken förhandlat sig till mer än dubbelt så stor "skattevinst" som sin kund.
bra-byggare skrev:
Nog för att kunderna efterfrågar att jobb ska utföras svart, men att ingen hantverkare egentligen inte vill utföra svartjobb är bara rent BS! Ett företag som går lite knackigt och har svårt att få in intäkter för att täcka kostnaderna behöver få in vita pengar och kan vara mindre intresserad av svartjobb (samtidigt så är det svårt för ägaren att ta ut en vettig lön om företaget går dåligt och därmed finns intresse av svartbetalt). Men går företaget bra, alla kostnader betalas, ordentlig lön tas ut och alla buffertar och fonderingar fyllda då finns risk att företagarens intresse för att vilja ha svartbetalt ökar för att få ut pengar i handen men slippa betala höga marginalskatter till staten utan att få något i utbyte. Statliga skatten och värnskatten och att det finns tak på sjukpenninggrundande och pensionsgrundande inkomst anser jag är största bovarna till detta beteende.
Exakt så fungerar det! Mig veterligen finns det knappt någon i branschen som är främmande för inkomster vid sidan om, hur skenhelig han än må verka vid första anblicken. Haken med "utan moms/kvitto" tycks vanliga villaägare inte förstå, utan tror sig göra en schysst affär. Å andra sidan räknas varje krona i en hushållkassa.

Jag hade den här diskutionen i våras (det blev ganska hårt) efter det att jag dels varit i möte med några organisationer, tagit del av en undersökning samt pratat med ett antal (flesta bekanta sedan länge) hantverkare. Just då visste vi inte vilka som skulle sitta i regeringen och hur ROT skulle behandlas framöver men det jag då och nu vill poängtera är att svartjobb har minskat i o m ROT men är absolut inte påväg att försvinna som vissa experter och vanliga dödliga tror. Man ska ju också tänka på att inom bygg så har ju vissa yrken det "lättare" för sig att utföra mycket svart än andra och det finns en mängd olika sätt att få in svarta pengar men ändå se vit ut mot myndigheter, det hela handlar ju om sunt förnuft om man nu tvunget ska fuska. För min personliga del så har jag inget att vinna på det i det stora hela då jag främst jobbar mot byggföretag som UE och med den omvända momsplikten så skulle det fallera helt att lattja med momsen.

För den som är intresserad hur diskutionen var i våras så:

http://www.byggahus.se/forum/juridik/143713-fuskbyggare-vs-chanstagare.html

Mikael_L
Idag borde det väl inte vara så speciellt intressant med svartjobb, i alla fall mellan firmor med f-skattesedel och privatkunder som kan ROTa och eller dra av summan från reavinstskatten.

Men helt har svartjobbet nog inte försvunnit.

På bygget har vi hittills endast anlitat 5 tjänster med faktura.
Att be om (/fråga om) svart har aldrig känts aktuellt, vi har inte heller fått något sådant förslag.

billy_baver skrev:
Rent ekonomiskt kan man absolut inte dra likhetstecken mellan svartjobb och förlustaffärer. Det finns nämligen ingen oskriven regel att säljaren måste ge kunden 100 procent av de försnillade skattemedlen. Man gör en deal. I praktiken är det väldigt lätt att säga "Okey, vi tar det utan kvitto så slipper du pröjsa moms". Och ett sådant avtal innebär att säljaren i praktiken förhandlat sig till mer än dubbelt så stor "skattevinst" som sin kund.
Exakt här i bäverns text ligger mitt ointresse för att fråga om svartjobb.
Jag kommer antagligen bli erbjuden "momsfritt", eller något lite mer.
Men vid ev försäljning av huset (eller när det går i arv) så skattas ju de vunna pengarna bort. Så svartjobb med 20-30% lägre belopp är ju bara att man lånar lite pengar av staten en tid.
Men sen med alla eventuella problem svartjobbet kan medföra sen.

Vi får ju inte ROT'a på nybygge, men för de som kan använda ROT blir det ju ännu mer huvudlöst.

Undantaget från detta kan ju vara om en maskin precis råkar jobba på tomten bredvid och man får 10 minuters hjälp med något litet. Då är det smidigt att ge en hundring att köpa lite fika för, som tack för hjälpen.
Återigen i princip en förlustaffär, men vägt mot besväret för firman att fakturera och en själv att betala (inte mycket besvär, jag vet :)) kan det vara väl så enkelt att lösa allt direkt på ställe.

Skall man blåsa omkring i sådana bilar jag har, och 1 Harley Davidsson för lättare kontorskörningar, vill det minsann till, att det flyter in regält med vit kosing...............

Tyresö
saturnus skrev:
Ingen hantverkare med F-skatt, kräver svart betalning, = förlust för denne, utan det är alltid en viss grupp kunder som kräver att hantverkaren skall jobba svart, för att dessa skall få det så billigt som möjligt, eller saknar pengar.
Även om ickeföretagare på forumet inte tror att det är så, så kan jag intyga att ditt inlägg stämmer till 100%.

Det är alltid privatkunderna som tjatar om att dom vill att jobbet ska utföras svart - står man som företagare då på sej och trycker på att jobbet ska utföras vitt - då blir det till 99% att någon annan hantverkare får jobbet, givetvis med svartbetalning.

Man kan som företagare inte bygga upp sitt företag med svarta pengar - det är därför det är så viktigt för en företagare att jobbet utförs vitt.

Nej, nej och åter nej! Man kan inte säga att svarta affärer är olönsamma. Inte så länge de undgår upptäckt och påföljd. Och precis som Tyresö påstår är det tänkbart att den hantverkare som avböjer kvittolöst uppdrag förlorar det till en konkurrent. Men om detta är korrekt bevisar det ändå att (om än inte alla, så tillräckligt många) hantverkare accepterar svartjobb. Eller hur?

De flesta hantverkare är inte alls sysselsatta med att "bygga företag". Deras affärsidé är att försörja sig. Vissa av dessa "försörjningsföretag" hamnar därför hos ekopolisen av helt andra skäl än större "tillväxtföretag". Där handlar det om mutor, konkurrensbegränsning, insideraffärer och brott mot huvudman. Men visst! Inte går det att fråga Skanska och NCC om de bygger garage utan kvitto...

billy_baver skrev:
Nej, nej och åter nej! Man kan inte säga att svarta affärer är olönsamma. Inte så länge de undgår upptäckt och påföljd. Och precis som Tyresö påstår är det tänkbart att den hantverkare som avböjer kvittolöst uppdrag förlorar det till en konkurrent. Men om detta är korrekt bevisar det ändå att (om än inte alla, så tillräckligt många) hantverkare accepterar svartjobb. Eller hur?

De flesta hantverkare är inte alls sysselsatta med att "bygga företag". Deras affärsidé är att försörja sig. Vissa av dessa "försörjningsföretag" hamnar därför hos ekopolisen av helt andra skäl än större "tillväxtföretag". Där handlar det om mutor, konkurrensbegränsning, insideraffärer och brott mot huvudman. Men visst! Inte går det att fråga Skanska och NCC om de bygger garage utan kvitto...
Tråkigt att Du inte förstår, bävern. men visst, de byggare de visar i fuskbyggarna kan kanske verka med den uppfattningen, att svartjobb lönar sig. Men dom har kanske inget registrerat företag, eller så kanske de har fogden ständigt efter sig. Det är väl så också, att de får ett jobb, sen får dom aldrig komma dit mer, för att det mesta blev fel. Men likna inte dessa vid seriösa småföretagare, för de har i regel fullt upp med jobb, m a o de har sin kundkrets. Dessa trådar brukar bli helt fel efter några inlägg, och kommer på kollisionskurs med andra trådar, och den uppfattning man har där. T ex klagas det ofta på att företagen inte svarar på anbudsförfrågningar ! Någon kan klaga på att denne skickat förfrågan till 6 företag, ingen svarade. Du menar väl inte att dessa företag är ute på svartjobb, nej knappast, för de har vita jobb hos sina kunder, så de orkar inte att besvara något anbud, eller rent ut sagt, de skiter i att svara på anbudsförfrågan från privatpersoner i gamla lägenheter, för de vet hur det slutar....kan du göra det svart....!!

P
Tyresö skrev:
Även om ickeföretagare på forumet inte tror att det är så, så kan jag intyga att ditt inlägg stämmer till 100%.

Det är alltid privatkunderna som tjatar om att dom vill att jobbet ska utföras svart - står man som företagare då på sej och trycker på att jobbet ska utföras vitt - då blir det till 99% att någon annan hantverkare får jobbet, givetvis med svartbetalning.

Man kan som företagare inte bygga upp sitt företag med svarta pengar - det är därför det är så viktigt för en företagare att jobbet utförs vitt.
Att hantverkarna på detta forum inte vill erkänna att det finns svartjobb, det är inte något konstigt. Skatteverket har också svårt att hitta småföretagare som vill diskutera saken:

"Att rekrytera privatpersoner som köpt svart till fokusgrupperna var inget problem. Annorlunda var det när det gäller rekryteringen av företagsrepresentanterna. Inledningsvis bjöds man in till en diskussion om svartarbete. Utav 90-talet ringda samtal var det inte en enda som var villig att delta. Brist på tid och/eller ointresse uppgavs som skäl. När man istället ändrade rekryteringssamtalet och bjöd in till en diskussion vars ämne var småföretagarens vardag blev resultatet ett helt annat. Nu fanns intresse av att delta. Av detta kan vi alltså dra slutsatsen att i vissa branscher känner sig småföretagare utpekade då det handlar om svartarbete. Troligtvis finns också en viss rädsla för att ett eventuellt utförande av svartarbete ska komma till myndigheternas kännedom."

Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Att hantverkarna på detta forum inte vill erkänna att det finns svartjobb, det är inte något konstigt. Skatteverket har också svårt att hitta småföretagare som vill diskutera saken:

"Att rekrytera privatpersoner som köpt svart till fokusgrupperna var inget problem. Annorlunda var det när det gäller rekryteringen av företagsrepresentanterna. Inledningsvis bjöds man in till en diskussion om svartarbete. Utav 90-talet ringda samtal var det inte en enda som var villig att delta. Brist på tid och/eller ointresse uppgavs som skäl. När man istället ändrade rekryteringssamtalet och bjöd in till en diskussion vars ämne var småföretagarens vardag blev resultatet ett helt annat. Nu fanns intresse av att delta. Av detta kan vi alltså dra slutsatsen att i vissa branscher känner sig småföretagare utpekade då det handlar om svartarbete. Troligtvis finns också en viss rädsla för att ett eventuellt utförande av svartarbete ska komma till myndigheternas kännedom."
Hur många hantverkare på det här forumet nekar till att det inte förekommer svartjobb? Kolla även tråden "fuskbyggare vs chanstagare"

Vilken person i vilken branch vill diskutera olagligehter med myndigheter, vare sig man är anonym eller inte? Skatteverket har ju genom dels den omvända momsplikten försökt stävja fusk inom byggbranchen, staten har försökt dels genom ROT osv osv men självklart kommer det att finnas svartjobb, kolla definitionen när man hjälper en bekant tex.

Resturangbranchen har dom ju stävjat hyggligt genom "närvarokalender" som kollas med jämna mellanrum av myndighetspersoner....hur göra inom bygg?

P
Exakt, det är därför man ska ta uttalanden som:
"Ingen hantverkare med F-skatt, kräver svart betalning" på ett publikt forum som byggahus.se med en *rejäl* skopa grovsalt! "Ingen"... hallå! kom igen nu.

Redigerat av moderator:
Tyresö
bra-byggare skrev:

Jodå, du har helt rätt i ditt inlägg - jag kanske generaliserade lite för mycket och utgick för mycket ut ifrån min egna situation där jag har en maskin som behövs på byggen.

Moderator Marlene har förbjudit mej att skriva vad det är för maskin - företagsreklam påstår hon.

Men hur som helst så kostar den maskinen och övrig utrustning några miljoner, som ska amorteras varje månad.

Jag kan ju inte amortera på den maskinen med svarta pengar - det är därför så viktigt i min situation att jobben blir vita.

Nja och nja....inte tror jag det är så många med F-skattsedel som kräver svart betalning, möjligen utför vid förfrågan mer ofta än sällan kanske, men visst händer det säkert att en med F-skatt kanske vill ha in några extra stålars men inte tror jag det händer ofta att dom kräver det. Sen har vi anställda hantverkare men det är ju en helt annan sak vad dom gör på sin fritid.

P
Tyresö skrev:
Moderator Marlene har förbjudit mej att skriva vad det är för maskin - företagsreklam påstår hon.
Jag gissar att maskinen har något med betong att göra ;)

Tyresö
bra-byggare skrev:
Jag gissar att maskinen har något med betong att göra ;)
Tyvärr så får jag varken bekräfta eller dementera det. Moderator Marlene anser då att jag då gör reklam för mitt företag och då blir jag avstängd från forumet har hon meddelat mej. Jag driver förresten inget företag heller, för då gör jag tydligen också företagsreklam - vilket leder till avstängning.

Så i fortsättningen här på forumet så jobbar jag som biljettklippare i tunnelbannan, för då är jag varken företagare eller hantverkare - och då har jag fogat mej efter vilken sorts besökare moderator Marlene vill ha här på forumet.

P
Tyresö skrev:
Tyvärr så får jag varken bekräfta eller dementera det. Moderator Marlene anser då att jag då gör reklam för mitt företag och då blir jag avstängd från forumet har hon meddelat mej. Jag driver förresten inget företag heller, för då gör jag tydligen också företagsreklam - vilket leder till avstängning.

Så i fortsättningen här på forumet så jobbar jag som biljettklippare i tunnelbannan, för då är jag varken företagare eller hantverkare - och då har jag fogat mej efter vilken sorts besökare moderator Marlene vill ha här på forumet.

"Nä, ja ä inte bitter" ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.