Vissa hantverkare - företag kväver svart betalning för göra jobb inom rimlig tid trots nu även rotavdrag. Till och med kan det komma en skriftlig räkning med begäran om kontanter i kuvert. Om det uppdagas hoppas jag att hantverkaren även åker dit eller är det riskfritt för honom?
Sälja sex är ju tillåtet men inte köpa. Vad gäller här? Fräckeheten är betydande.

Tyresö
Men det är väl bara att ta en kopia på den skriftliga räkningen och skicka till Skatteverket. Men du som kund har ju ett allternativ att be såna företag fara åt h-e.

Tja om jag mitt i vintern behöver en ny vattenledning till huset och ingen har tid mer än en "svart" ja då är det bara en glad min som gäller tyvärr.

det kan väl inte vara olagligt att betala med kontanter i kuvert, inte att ta emot ersättning på det viset heller, däremot så är det olagligt för hantverkaren att sedan inte ta upp det i sin bokföring.

Tyresö
Du ska då veta att du tar en enorm risk - det finns inga garantier eller försäkringar som täcker om det blir strul - allt ansvar hamnar på dina axlar. Finns inga papper skrivna, då är det ditt ansvar att jobbet blir fackmannamässigt utfört. Oavsett hur du gör, så måste jag ändå, som alltid meddela - betal INTE någonting i förskott!

Tyresö
hempularen skrev:
det kan väl inte vara olagligt att betala med kontanter i kuvert, inte att ta emot ersättning på det viset heller, däremot så är det olagligt för hantverkaren att sedan inte ta upp det i sin bokföring.
Nej, självklart är det fullt lagligt att ta emot kontantbetalning, men även skatteverket fattar ju vad det handlar om, och då är det inte så svårt för dom att göra en extra granskning.
Det är därför TS kan meddela Skatteverket.

Skall kanske förtydliga, mitt svar om att man får göra kontantbetalningar handlade om TS fråga ifall detta skulle kunna vara farligt juridiskt för honom.

I dagsläget med ROT så gör jag ju som beställare i princip ren förlust om jag betalar svart. Finns absolut ingen anledning att betala något svart.

Det är absolut inte olagligt att betala någon kontant i handen utan faktura eller kvitto.

Därimot så är det - i de flesta fall - ett lagbrott om en hantverkare inte tar upp inkomsten i sin bokföring.

(Skulle man emellertid anlita en fixare som exvis gör en elistallation utan att vara behörig så är det grönt då inkomster från olaglig verksamhet är skattefri. Jo, det finns rättsfall på det, faktiskt..)

Tyresö
mycke_nu skrev:
Det är absolut inte olagligt att betala någon kontant i handen utan faktura eller kvitto.
Jo, ett kvitto måste lämnas över - eller åtminstone erbjudas. Sen om kvittot är en följesedel, har ingen betydelse. Man har som företagare skyldighet att erbjuda sin kund någon form av kvitto vid kontantbetalning.

Sen behöver man inte fakturera kontantbetalningar - dom är ju kontant betalda.

B
larhet. va gör du om dom misslyckas med jobbet?
du kan inte kräva något.
gör det vitt både för din skull och arbetarens.
man spar inget på att arbeta svart

byggare henke skrev:
larhet. va gör du om dom misslyckas med jobbet?
du kan inte kräva något.
Visserligen ser det bra ut på papperet, men det pratas om trygghet och garantier till den milda grad att folk blir nästan förda bakom ljuset när det väl kommer till kritan. I TV4:s Fuskbyggarna och hos Sverker ser man hur det kan se ut i verkligheten. Garantier i all ära, men försök se verkligheten också.

Tyresö skrev:
Jo, ett kvitto måste lämnas över - eller åtminstone erbjudas. Sen om kvittot är en följesedel, har ingen betydelse. Man har som företagare skyldighet att erbjuda sin kund någon form av kvitto vid kontantbetalning.

Sen behöver man inte fakturera kontantbetalningar - dom är ju kontant betalda.
Jag menade att betalaren inte gör något fel. :)

B
isolde så du vill bara betala för att någon annan gör samma arbete igen.
vill du ha seriösa hantverkare eller ej?

Inte för att jag på något sätt vill uppmana till svarta betalningar eller nyttjande av svart arbetskraft - det är strider mot forumreglerna - men..

Det är väl inget som säger att en svartjobbare skulle vara oseriös när det gäller arbetets utförande? En F-Skattsedel gör inte jobbet bättre eller garantin längre.

byggare henke skrev:
isolde så du vill bara betala för att någon annan gör samma arbete igen.
vill du ha seriösa hantverkare eller ej?
Jag vet inte om det hör hit, men ditt resonemang går ut på att svart arbete blir automatiskt felaktigt utfört, medan vitt arbete blir rätt utfört. Här skiljer sig våra uppfattningar. Däremot propagerar jag inte för skattesmitning, som är en helt annan historia, och grundar sig på folks oförmåga att betala fullt pris, eller helt enkelt önskan om att få tjänsten så billigt som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.