67 689 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Det är tillåtet, vagnen tillför inte momentet motor.F fribygg skrev:
Man får ju dra vagnen i naturen utan hästen så hästen eller vagnen blir tillsammans inte värre än var för sig.
Men oavsett om det rent formellt är tillåtet får man ju inte orsaka skada
Tja. Kanske. Kanske inte. Det skall först anmälas och sedan skall några inspektörer pallra sig ut för att se på hindret. Sedan bedöma om hindret är hindrande. Därefter bedöma om det inte är tillfälligt (som markägaren säger). Därefter skall ett vitesföreläggande skickas ut och tidsfristen + lite tid till gå ut. Överklagan dimper ner så då skall den granskas av lämplig instans som redan drabbats av nedskärningar vilket lägger det lågprioriterade fallet längst ner i pappershögen. Efter det skall inspektörerna samsas om lämplig ny dag för ny syning men det dröjer för den ene är pappaledig och den andre går därefter på en självutvecklingskurs i Grythyttan som fackklubben drivit igenom.P polaris78 skrev:I det där fallet så är nog risken för att bli dömd för nåt störst för markägaren ..
Det är ju sant att man inte får skada markägarens "odling"men i det här fallet så är det tydligt att så knappast är fallet.
Man får som markägare inte hindra folk och det finns få lagliga sätt att hindra folk från att gå på en gammal stig..
Att straffa nån för den "skada" som stigen är blir rätt omöjligt i praktiken..
Påhittade svepskäl för att skapa odling håller inte i det dör fallet , alla förstår vad syftet med stockarna är och den som är störst chans till påföljd är den som försöker stänga av stigen..
Och ungefär så fortsätter det år efter år.
Så Polaris förhoppning tror jag är något överdriven.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Eftersom det är en stig som folk både går och cyklar och nån kanske går med rullator och nån med barnvagn så blockerar trädet och försvårar allemansrättens rätt att gå där..F Festlund skrev:Nja, markägaren sitter nog rätt säkert juridiskt med tanke på att det inte hindrar någon alls för att ta sig fram på marken i enlighet med Allemansrätten.
Det är bara gå runt, problemet löst. Låt bli träden ifall markägaren (eller släktingen som agerar på markägarens mark med eller utan godkännande).
Släktingens godkännande eller ej är svårt att sia om, men släktingen har nog avsevärt bättre läge juridiskt än TS med tanke på att dom har släktskap med markägaren.
Även om det tar lång tid att få det att hända nåt så är det omvändt heller inget problem att slunga skiten åt sidan så man kan passera, det är tydligt att syftet är att blocker och försvåra framkomlighet på stigen..
Finns ingen rätt för markägaren att blockera stigen
vräk bort skiten från stigen och passera reptera varje gång hinder uppstår.. risk för att bli lagförd för det är nära totalt obefintlig
Har stigen sen använts länge sen innan -72 om jag minns rätt så kan det finnas gamal hävd att bruka stigen då är det plötsligt mycket starkare rätt att färdas på stigen
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
nej i det fallet är det ju än mer soklart att det bara är att slunga undan skiten som bockerar, då är det ännu tydligare helt olovlig blockering och ännu tydligare att det inte är nån "odling" som markägaren håller på med.. att dåren som tycker dom ska ligga där är släkt med markägaren gör liksom inte att han har nån större rättighet... släktskapet betyder inte nåt i det läget..Alfredo skrev:
Vet man att markägaren är normalbegåvad så vore det ju smart att fråga denne vid nåt tillfälle helst bevisbart om det är han som blockerar stigen med vedpinnar.. har man ett nej i bevisbar form från denna så är det ju bara att ta bort skiten från stigen
Har inte läst hela tråden, vill bara säga att vi har exakt samma situation där jag bor. En gubbe som lägger ur grenar över hela stigen för att förhindra att folk går där (en helt vanlig och gammal väg som folk gått på i århundraden tills han kom in i bilden). Min granne ramlade på otyget och slog sig blodig. Hepp.M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
förstår att han vill hindra cyklar. De förstör tydligen rotsystemen på träden något enormt. Hade en diskussion med vår lokala skogsägare. Han berättade att där cykelstigarna är så är det stora skador på rötterna.M martinradbo skrev:
Oregisterad moped får köra mot skylten Motortrafik förbjuden och på cykelbana, men de får inte köra i terräng.L lbgu skrev:Där fick man lära sig något nytt. Jag trodde att åtminstone de motorsvagaste mopederna räknades som cyklar när det gällde var de fick köra.
Måste säga att ska man följa dessa regler så skulle jag aldrig skaffa elcykel då den för en som bor på landet blir mycket begränsad var den får användas. Finns mycket 'stigar' som är i klass med vanliga motionsspår som ofta används av cyklister.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
nej men det händer heller inte ett skit om jag flyttar på det.. markägarens släkting är ju rätt osannolikt att denna drar en till rätten och lyckas bevisa att det jag eller nån annan som flyttat på skiten..Alfredo skrev:
Risken att rätten ens om nån lyckas bevisa att det var jag som sparkade undan pinnarna skulle välja att dömma mig för att det är en skada eller ett tillräckligt grovt övertramp så det blir nån påföljd är minst sagt osannolik.. om det dessutom finns ett "Nej" från markägaren att det inte är han som lagt dom där så är det ännu svårare och osannolikt att det ens leder till en polisanmälan och än mer osannolikt att den dras vidare alls..
Vedtraven kan såklart blåst omkull eller nåt vilt djur kan ha snubblat på den så den ramla bort från stigen.. det har ungefär samma sannolikhet som att lagföras för egenmäktigt förfarande för några korkat placerade vedpinnar
Har jag dessutom gammal hävd att färdas på stigen så är det plötsligt helt ok att flytta saker som tex nedfallna träd som blockerar, så chansen att det ska hända nåt i det där fallet är rätt obefintlig
en väg eller stig där man har servitut eller gammal hävd så är rätten starkare att göra vägen fri från nedfallna träd och annat bråte
Eftersom det inte är markägaren som håller på så kommer det vid ett ev osannolikt åtal bli svårt att bevisa nån skada som det egenmäktiga förfarandet att vedbitarna numera inte ligger mitt på stigen har orsakat ägaren så även om det teoretiskt är egenmäktigt förfarande att flytta bort pinnarna men isåfall är det ju lika mycket egenmäktigt förfarande att lägga skiten på stigen...
osedvanligt korkat att förvara sina vedpinnar på stigen folk använder
Men folk har som alltid en rejäl övertro till att allt som teoretiskt är straffbart och som sägs vara olagligt men man är helt ointresserad av vad som krävs för att uppnå straffbart.
Njae.R Ryobimannen skrev:
Flockar med MTB med grova däck, som kör samma väg väldigt ofta, och i mjuk/fuktig mark, skadar.
Men vanliga fåtaliga utflyktscyklister, med normalgrova däck, som kör på torra stigar, skadar inte alls.
Så det är situationsberoende, och beroende på vad man tycker om cyklar (eller hästar eller barnvagnar...)
Pligg85 - om vi någon gång skulle råka träffas, hoppas jag Du börjar diskussion/samtal med att ge Dig tillkänna och säga att det är Du som skriver under pseudonymen Pligg85 så jag skyndsamt kan vända på klacken och gå därifrån.P Pligg85 skrev:Allemansrätten är inte bara rättigheter som du kanske förstår.
Det finns inget som säger att jag som markägare får ha en fin väg eller stig och ha ved eller stenar på den.
Av samma anledning som vi bygger vägar för hundratals kronor och sätter en vägbom så inte löst folk ska komma.
Troligen kommer trafiken på den aktuella vägen eller stigen drastiskt minska om framkomligheten blir sämre. Dock är det 100% markägaren som bestämmer om skicket på vägen och om det ska läggas upp ved eller inte.
Har utomstående inget delägande eller servitut/nyttjanderätt så är det bara acceptera. Här kan man ju fortfarande gå i markerna.
Jag själv har mycket stigar på fastigheterna som jag lägger många timmar på att harva till med en ATV och klipper kanter just för att underlätta för de som vill promenera eller springa i skogen. Uppskattat och trevligt.
På ett par ställen har vi inget intresse av att allmänheten ska vistas så där ligger det sten eller stock som man lyfter bort vid passage.
Gående kan gå runt eller kliva över.
Skulle någon utomstående flytta dem utan tillåtelse och dessutom fortsätta med det så finns det ingen bortre gräns för åtgärder.
Man får helt enkelt se till att personen inte kan fortsätta med otyget.
Vi lever förvisso i ett fritt land, men helt ärligt, jag blir mörkrädd över svar och tankebanor!
Finns ingen rätt i allemansrätten att kräva en personlig stig på sin vandring i någon annans skog. Du får heller inte göra åverkan på någon annans skog.P polaris78 skrev:Eftersom det är en stig som folk både går och cyklar och nån kanske går med rullator och nån med barnvagn så blockerar trädet och försvårar allemansrättens rätt att gå där..
Även om det tar lång tid att få det att hända nåt så är det omvändt heller inget problem att slunga skiten åt sidan så man kan passera, det är tydligt att syftet är att blocker och försvåra framkomlighet på stigen..
Finns ingen rätt för markägaren att blockera stigen
vräk bort skiten från stigen och passera reptera varje gång hinder uppstår.. risk för att bli lagförd för det är nära totalt obefintlig
Har stigen sen använts länge sen innan -72 om jag minns rätt så kan det finnas gamal hävd att bruka stigen då är det plötsligt mycket starkare rätt att färdas på stigen
Så jag skulle gärna se vilket lagstöd du vill hänvisa till.
Det låter som tangentborstuffingar, brukar låta. -"Hade det varit jag, skulle jag..."A Anpil skrev:Pligg85 - om vi någon gång skulle råka träffas, hoppas jag Du börjar diskussion/samtal med att ge Dig tillkänna och säga att det är Du som skriver under pseudonymen Pligg85 så jag skyndsamt kan vända på klacken och gå därifrån.
Vi lever förvisso i ett fritt land, men helt ärligt, jag blir mörkrädd över svar och tankebanor!