67 700 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Han har inte stoppat er, för övrigt har han rätt att verka på sin egendom!M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Löjligt.A Anpil skrev:Pligg85 - om vi någon gång skulle råka träffas, hoppas jag Du börjar diskussion/samtal med att ge Dig tillkänna och säga att det är Du som skriver under pseudonymen Pligg85 så jag skyndsamt kan vända på klacken och gå därifrån.
Vi lever förvisso i ett fritt land, men helt ärligt, jag blir mörkrädd över svar och tankebanor!
Respektera markägare och använd sunt förnuft så slipper du vara rädd.
Även om allemansrätten tillåter mycket så avstå helt enkelt och tillämpa sunt förnuft först.
Elda upp en religös skrift på torget istället om ni vill göra saker bara för det är tillåtet.
Ett väldigt bra exempel som gör att markägare vill hindra manniskor är grillning i naturen.
Som stor skogsägare skulle jag aldrig aldrig någonsin komma på tanken att grilla i naturen om det inte är på en avsedd plats och bokstavligen pissblött efter långa regnväder.
Sen finns det praktexempel på så kallat folk som ska absolut grilla i torka med noll tankeverksamhet även om allemansrätten tillåter det och kommunen mfl ännu bara avråder men inte förbjudit.
Man får gå och vistas i skog och mark enligt allemansrätten.M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Markägaren får inte godtyckligt hindra allemansrätten. Att medvetet dra ris över en stig enbart för att jävlas med förbipasserande kan möjligen betraktas som otillbörligt hindrande av allemansrätten.
Kontrollera om stigen faktiskt finns markerad någonstans, gamla kartor, google maps friluftslager osv, är den det så blir det svårare för markägaren att försvara sitt galna tilltag
Några observationer:
1. Många kommentatorer verkar anse att läsa tråden eller åtminstone TS inlägg innan de kommenterar som fusk.
2. Många har svårt att ta till sig att det är skillnad mellan hinder som avsiktligt skapats för att hindra framkomlighet och andra hinder.
3. Det saknas en sidodiskussion om huruvida markägaren var fullt ansvar för alla föremål på sin mark eller om han kan skylla på annan, kanske okänd, person för att slippa åtgärda ev problem därav.
1. Många kommentatorer verkar anse att läsa tråden eller åtminstone TS inlägg innan de kommenterar som fusk.
2. Många har svårt att ta till sig att det är skillnad mellan hinder som avsiktligt skapats för att hindra framkomlighet och andra hinder.
3. Det saknas en sidodiskussion om huruvida markägaren var fullt ansvar för alla föremål på sin mark eller om han kan skylla på annan, kanske okänd, person för att slippa åtgärda ev problem därav.
Gå till markägaren och fråga om ni får samla ved i den där skogen.M martinradbo skrev:Hej.
Grenar som ligger på marken.
Då är det bara att börja.
Antingen får ni massa ved allt eftersom eller så ger han upp.
Ha det gott
Jo, och sådär ser det "inte sällan" ut runt stall och hästgårdar. Det är tydligen en aning roligare att rida på stigar med smärre hinder för hästarna att kliva (hoppa) över.F fribygg skrev:
Men det nämndes inte att det var någon ridväg där i trådstarten, och sedan förnekas det, så vi ska nog inte primärt skylla på ryttarna (i detta fallet).
Redigerat:
Har du provat att prata med markägaren? Och med släktingen? Vet markägaren ens om vad släktingen gör?
De bästa är Lantmäteriets "Min karta", är ju även grunden till de flesta som förekommer..M MariaBK skrev:
Min karta
"Historisika kartor" kräver lite mera arbete men här kan man verkligen hitta gamla körvägar, vilket en stig idag tidigare kan ha varit. Använder dem rätt ofta, men begränsades för de digitala för något år sedan utifrån informationssäkerhetsproblem och inget efter 1876 visas.
Historiska kartor
Men vad säger markägaren om situationen?
När ni är så många som har nytta av och vill ha stigen så borde markägaren överösts av erbjudanden att hjälpa till att rensa efter vindfällen som syns på bild.
Eller blev det helt plötsligt ointressant så markägaren passade på att ge lite ledtrådar om vad denne tycker?
Så länge ingen fullständig kommunikation är gjord så låt bli virket bara.
När ni är så många som har nytta av och vill ha stigen så borde markägaren överösts av erbjudanden att hjälpa till att rensa efter vindfällen som syns på bild.
Eller blev det helt plötsligt ointressant så markägaren passade på att ge lite ledtrådar om vad denne tycker?
Så länge ingen fullständig kommunikation är gjord så låt bli virket bara.
Det är ingen som stjäl virke, de flyttar bara bort grenar, etc, från det som verkar vara en stig, möjligtvis användbart som ved.😀P Pligg85 skrev:
Själv slyröjer jag och slår gräset vid en del stigar och körvägar.
Har inget behov av "mitt" utan är bara en generation som förvaltar/sköter och även utifrån att allmänt perspektiv, med skogsbruk, naturens behov och även för andra människor.
Redigerat: