Magnus E K
D Dilato skrev:
Elcykel är inte cykel allemansrättsligt
Intressant, kände inte till detta och har brutit mot det ganska ofta. Gäller det även om motorn är avslagen? Om batteriet är tomt? Om batteriet är lämnat hemma?

Mountainbike med vältränad cyklist gör betydligt större skada på stigarna än när jag kör min elcykel i (på stigarna) max 16 km/h.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Allemansrätten har ju funnits i hundratals år så ingen nu levande markägare har fått sina rättigheter begränsade (rätt mig gärna om det tillkommmit något). Att äga mark, är att acceptera allemansrätten, vilket i stort sett alla markägare gör.

Sen finns en liten klick personer som tycker att ägandet borde funka som i USA och denna släkting tycks vara en sådan. Ska också sägas att en mostsvarande liten klick tror att allemansrätten är någon slags fribiljett till att leva rövare på annans mark.

Ska man lösa detta med annat än att vara mest uthållig i att flytta pinnar i skogen, är det kanske länsstyrelsen som ska kontaktas. Det är ju tydligt att detta enbart görs för att begränsa allmänhetens tillgång, vilket inte bör vara tillåtet.

Om det sen är så att man vill stoppa buskörning med cross, är jag mer förstående men det låter ju inte som det.

Kanske räcker det med att länstyrelsen börjar ställa lite frågor för att beteendet ska upphöra, risken finns dock att det eskalerar eller att det sätts in andra åtgärder som svepskäl.

• Gilla
labbaas och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Elcykel är inte cykel allemansrättsligt
Nu vet jag inte om din kommentar var riktad till mig eller bara råkade hamna efter mitt inlägg, men hur som helst syftade jag på vanliga omotoriserade cyklar i min fråga till @fribygg.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte om din kommentar var riktad till mig eller bara råkade hamna efter mitt inlägg, men hur som helst syftade jag på vanliga omotoriserade cyklar i min fråga till @fribygg.
Det var bara allmäninfo...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det normala är väl att man får cykla i en skog eller tänker du på något speciellt?
Alfredo Alfredo skrev:
Vanliga trampcyklar är såvitt jag vet tillåtet att cykla med även i skog, men inte kan cyklisten förvänta sig att det finns perfekta hinder fria cykelbanor i skogen utan man får nog cykla där det går om det går och utan att störa eller förstöra.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
men inte kan cyklisten förvänta sig att det finns perfekta hinder fria cykelbanor i skogen
Nej det menar jag givetvis inte. Jag var mest nyfiken på vad du tänkte på med "Är det överhuvudtaget tillåtet med fordonstrafik för allmänheten i den aktuella skogen?".

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det menar jag givetvis inte. Jag var mest nyfiken på vad du tänkte på med "Är det överhuvudtaget tillåtet med fordonstrafik för allmänheten i den aktuella skogen?".
Motorfordonstrafik för allmännheten kan vi väl vara överens om att det är otillåtet?

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Räknas trampcykeln som fordon i skogen? Isåfall är nog fordonstrafik tillåten..

P polaris78 skrev:
skräpet /ved på stigen så gör den framkomlig släng undan ,så man kan passera det är knappast straffbart att hålla stigen framkomlig användbar.. markägaren har ingen laglig rätt att stänga av stigen
Nja, om ägaren vill använda marken för stigen är till att exempelvis odla svamp i dött virke så får han väl göra det utan att utomstående ska kunna komma och förstöra projektet?

Det finns väl inget som säger att allmänheten måste kunna gå på en icke-väg (stig) om markägaren har annan användning av den mark där stigen råkar befinna sig?

Man skulle ju till och med kunna hävda att stigen skapats genom att man mot allemansrättens regler skadat marken genom att man slitit ner naturen och hindren är avsedda att återställa marken till orörd natur.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Nja, om ägaren vill använda marken för stigen är till att exempelvis odla svamp i dött virke så får han väl göra det utan att utomstående ska kunna komma och förstöra projektet?

Det finns väl inget som säger att allmänheten måste kunna gå på en icke-väg (stig) om markägaren har annan användning av den mark där stigen råkar befinna sig?

Man skulle ju till och med kunna hävda att stigen skapats genom att man mot allemansrättens regler skadat marken genom att man slitit ner naturen och hindren är avsedda att återställa marken till orörd natur.
I det där fallet så är nog risken för att bli dömd för nåt störst för markägaren ..

Det är ju sant att man inte får skada markägarens "odling"men i det här fallet så är det tydligt att så knappast är fallet.

Man får som markägare inte hindra folk och det finns få lagliga sätt att hindra folk från att gå på en gammal stig..

Att straffa nån för den "skada" som stigen är blir rätt omöjligt i praktiken..

Påhittade svepskäl för att skapa odling håller inte i det dör fallet , alla förstår vad syftet med stockarna är och den som är störst chans till påföljd är den som försöker stänga av stigen..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men vilken skada drabbar den som vill gå på stigen som nu är ogåbar?

Det är ju jätteenkelt att gå bredvid eller runt, åligger det markägaren att se till att allmänheten ska ha det extra bekvämt när dom nyttjar annans mark?

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
I det där fallet så är nog risken för att bli dömd för nåt störst för markägaren ..

Det är ju sant att man inte får skada markägarens "odling"men i det här fallet så är det tydligt att så knappast är fallet.

Man får som markägare inte hindra folk och det finns få lagliga sätt att hindra folk från att gå på en gammal stig..

Att straffa nån för den "skada" som stigen är blir rätt omöjligt i praktiken..

Påhittade svepskäl för att skapa odling håller inte i det dör fallet , alla förstår vad syftet med stockarna är och den som är störst chans till påföljd är den som försöker stänga av stigen..
Nja, markägaren sitter nog rätt säkert juridiskt med tanke på att det inte hindrar någon alls för att ta sig fram på marken i enlighet med Allemansrätten.

Det är bara gå runt, problemet löst. Låt bli träden ifall markägaren (eller släktingen som agerar på markägarens mark med eller utan godkännande).

Släktingens godkännande eller ej är svårt att sia om, men släktingen har nog avsevärt bättre läge juridiskt än TS med tanke på att dom har släktskap med markägaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Dels vill vi även cykla där, å dels kommer folk sluta använda stigen helt om skiten ligger kvar länge (vilket är vad släktningen hoppas på).

Å i mörkret kommer det kunna vara rent farligt att försöka passera.
Vad du vill spelar väll ingen roll.
Springer du omkring i skogen i full fart utan ljus så klart det kan vara farligt.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilka fordon tänker du på mer specifikt?
Jag tänkte inte på nått specifikt fordon, men häst och vagn skulle ju vara intressant att veta om det är tillåtet?

F Festlund skrev:
släktingen har nog avsevärt bättre läge juridiskt än TS med tanke på att dom har släktskap med markägaren.
I praktiken har kanske släktingen bättre läge om nu fastighetsägaren accepterar dennes agerande. Rent juridiskt är rimligen släktskapet helt irrelevant.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.