67 689 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Knappast om man enkelt kan gå runt det, väl?M martin.sveg skrev:
Det finns väl ingen regel som säger att en stig måste gå rakaste vägen, alltid??
Allemansrätten, du vet. Att äga skog innebär att Allemansrätten accepteras.P Pligg85 skrev:
Att ägna sig åt allmänfarlig ödeläggelse ingår inte i Allemansrätten.P Pligg85 skrev:
Sätts det bara upp någon grind eller så, är det helt i sin ordning.P Pligg85 skrev:
Några stockar som flyttas någon meter kan näppeligen irritera markägaren. Särskilt när det är en obehörig som på eget initiativ börjat med plockepinn.P Pligg85 skrev:
Resonerar du alltid som en liten mops?P Pligg85 skrev:
Jo det sköter planläggaren och markerar upp basvägar och sen styrs tillvägagångssätt i fsc eller pefc.M martin.sveg skrev:Och stängslar fastighetsägaren in ett område och låter stängslet passera en välanvänd stig så kan fastighetsägaren bli skyldig att anordna en passage förbi stängslet.
Min erfarenhet är också att man vid skogsavverkningar håller stigar öppna, passerar dem enbart vinkelrätt och undviker att lägga timmer eller grot på stigen. Ofta markeras sidorna av gamla stigar ut innan avverkningen så att skördaren och skotaren ser vart stigen går.
Exempel att död ved ska läggas tillbaka efter man är klar mm.
Men, å andra sidan så måste väl vindfällen mer än 5 kubik per hektar röjas undan? Men, då är det annan lagstiftning.Claes Sörmland skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Om man sår på någon annans mark är det väl fortfarande markägaren som får skörda, så att slippa kostnaden för utsäde borde vara enbart positivt. Såvida inte någon får för sig att så något otillåtet...P Pligg85 skrev:
Som tidigare sagts: Allemansrätten är hård mot markägare i Sverige, så det är inte bara att säga "Min skog, ge er av." (eller i detta fall: "Min släktings skog"). Men det jag reagerar mest på är att det skulle förekomma armeringsjärn. Nu talar vi framkallande av fara för allmänheten. Hur ser ansvarsfrågan ut i den situation att man av tradition har kunnat cykla här, och en cyklist i egna tankar i lite skumt ljus cyklar rakt in i ett sådant hinder och blir spetsad av armeringsjärn, eller för all del av grenar.M martinradbo skrev:Ja, jag hoppas också på svar från ngn som kan. Det jag hoppas på är lite det här med att stig som funnits länge "av hävd", att man inte utan vidare har rätt att hindra folk där. Dessutom att man skulle kunna hävda att det är farligt att göra så här. Det har faktiskt förekommit armeringsjärn i högarna också. Dock är det ju än så länge ganska harmlöst ur den aspekten, långt ifrån dolda fiskelinor i höjd med halsen på cyklister som förekommit i andra sammanhang 😱
Cyklar man i skog får man väl alltid vara beredd på att det kan trillat ner grenar sen förra gången man var i skogen?R roger.lehrberg skrev:
För bilister gäller också att du alltid ska hålla sådan hastighet att du kan bromsa inför hinder på vägen. Likväl lär den som passerar ett fullt synligt hinder på en väg fällas för att ha orsakat olyckan ifall någon bil kör in i hindret. Så även om trafikanten förväntas vara uppmärksam så har man inte rätt att placera ut hinder för att stoppa trafik ifall det är lagligt för trafiken att färdas där..F fribygg skrev:
Ifall du tycker det är rätt, var tycker du gränsen går? Ett synligt rep 1,5 meter över marken.
Allemansrätten är vad den är så det är bara att acceptera att man inte som markägare får hålla på att blockera stigar. Även om man gör en djurhage så ska man ordna grindar/passager. Personligen anser jag dock att man som markägare borde få bestämma själv över sin mark, men det är bara att inse att staten anser sig ha sista ordet när det gäller privat markanvändande. Så frågan är om man verkligen äger sin mark eller om det snarare är något som liknar ett arrende och det är staten som är den egentlige ägaren.
Vill man verkligen hindra trafik är nog en hage med ungtjurar rätt effektivt. Även om man måste ha en grind så är det ytterst få som medvetet går in i en sådan hage.
Jag tycker att både armeringsjärn och rep i skogen är fel, men att man måste vara beredd på att det kan ha trillat ner båe grenar och stammar eller för den delen fälts träd.L lbgu skrev:För bilister gäller också att du alltid ska hålla sådan hastighet att du kan bromsa inför hinder på vägen. Likväl lär den som passerar ett fullt synligt hinder på en väg fällas för att ha orsakat olyckan ifall någon bil kör in i hindret. Så även om trafikanten förväntas vara uppmärksam så har man inte rätt att placera ut hinder för att stoppa trafik ifall det är lagligt för trafiken att färdas där..
Ifall du tycker det är rätt, var tycker du gränsen går? Ett synligt rep 1,5 meter över marken.
Allemansrätten är vad den är så det är bara att acceptera att man inte som markägare får hålla på att blockera stigar. Även om man gör en djurhage så ska man ordna grindar/passager. Personligen anser jag dock att man som markägare borde få bestämma själv över sin mark, men det är bara att inse att staten anser sig ha sista ordet när det gäller privat markanvändande. Så frågan är om man verkligen äger sin mark eller om det snarare är något som liknar ett arrende och det är staten som är den egentlige ägaren.
Vill man verkligen hindra trafik är nog en hage med ungtjurar rätt effektivt. Även om man måste ha en grind så är det ytterst få som medvetet går in i en sådan hage.
I odlad skog tror jag nog man får lägga både ris, ved och virke där man som ägare behöver ( på kartan markerade stigar bör nog röjas/ öppnas i samband med att man skotar ut det avverkade)
Allemansrätten är inte bara rättigheter som du kanske förstår.Intet skrev:
Allemansrätten, du vet. Att äga skog innebär att Allemansrätten accepteras.
Att ägna sig åt allmänfarlig ödeläggelse ingår inte i Allemansrätten.
Sätts det bara upp någon grind eller så, är det helt i sin ordning.
Några stockar som flyttas någon meter kan näppeligen irritera markägaren. Särskilt när det är en obehörig som på eget initiativ börjat med plockepinn.
Resonerar du alltid som en liten mops?
Det finns inget som säger att jag som markägare får ha en fin väg eller stig och ha ved eller stenar på den.
Av samma anledning som vi bygger vägar för hundratals kronor och sätter en vägbom så inte löst folk ska komma.
Troligen kommer trafiken på den aktuella vägen eller stigen drastiskt minska om framkomligheten blir sämre. Dock är det 100% markägaren som bestämmer om skicket på vägen och om det ska läggas upp ved eller inte.
Har utomstående inget delägande eller servitut/nyttjanderätt så är det bara acceptera. Här kan man ju fortfarande gå i markerna.
Jag själv har mycket stigar på fastigheterna som jag lägger många timmar på att harva till med en ATV och klipper kanter just för att underlätta för de som vill promenera eller springa i skogen. Uppskattat och trevligt.
På ett par ställen har vi inget intresse av att allmänheten ska vistas så där ligger det sten eller stock som man lyfter bort vid passage.
Gående kan gå runt eller kliva över.
Skulle någon utomstående flytta dem utan tillåtelse och dessutom fortsätta med det så finns det ingen bortre gräns för åtgärder.
Man får helt enkelt se till att personen inte kan fortsätta med otyget.
Självklart måste man som trafikant vara beredd på saker på vägen. Men alla som har någon erfarenhet av trafik vet att det ändå händer olyckor om det ligger oväntade saker på vägen som trafikanten borde sett. Det har ingen betydelse om det är en stig i skogen eller E4, folk är ofta inte så uppmärksamma som de borde vara.F fribygg skrev:
Men den stora skillnaden är att ifall saken hamnat på vägen med uppsåt så lär den som placerat saken på vägen kunna fällas för det ifall en olycka sker. Har t.ex. en gren fallit från ett träd över vägen så är det svårt att skylla på någon annan ifall olyckan inträffar.
Jag kan mycket väl tänka mig att det är OK att tillfälligt blockera stigar ifall det finns bra skäl för det. Men i TS fall kan vi nog glömma att det handlar om något sådant. Av bilderna att döma är det uppenbart om att det handlar om att stoppa trafik på stigen.F fribygg skrev: