Nissens
E Eld skrev:
Det är ju rätt uppenbart att fastighetsägaren eller fastighetsägarens representant aktivt försöker hindra allmänhetens passage över marken. Det borde länstyrelsen kunna agera på.
Det är ju inte uppenbart eftersom ts berättat att fastighetsägaren är gammal och orkar inte ta fighten med sina släktingar.

Men du menar då att ts har fel?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Att till fots passera över marken hör till allemansrätten, och de där små hindren på bilderna är ju endast måttligt begränsande. Samt kommer att förmultna. Ta bort/justera en stock var annan vecka på strategiska delar så att det bildas en framkomlig väg för gående, men ser nästan orört ut. Om det är någon med en fix idé att spärra utan ett annat syfte än att det stör vederbörande att någon går där så kommer det inte bli lätt att stoppa problemet tror jag, enklare att då hantera det så att det blir överkomligt tills det upphör. Eskalerar det får man ta det vidare men då finns nog ännu tydligare bevis.

Att cykla är generellt tillåtet på stigar och även det då som "allemansrätt", men mer tveksamt i terräng som inte är stig. Och inte med så kraftiga elcykelmotorer (eller mopeder) att det blir "motortrafik".
Men i naturreservat eller andra områden med föreskrifter kan det också vara förbjudet. Dessutom olämpligt om det sliter på marken (fuktiga marker t ex . men det ser det inte ut som på bilden).
Om det är just cyklarna som "markägaren" upprörs över så har man nog inte fullt lika lätt att hävda att man ska ha obegränsad tillgång (men det beror på vilket slitage som då avses tror jag).
Det ser ju inte alltför omöjligt ut att ta sig runt den där barrikaden även med en cykel, de flesta ställen är mindre platta och mer bevuxna.

• Gilla
hornstäve och 5 till
  • Laddar…
F
Jag tror du tyvärr du överskattar länsstyrelsens intresse eller förmåga att medla i en privat konflikt om grenar och grot. Är grannen lika avvikande och slingrande mot länsstyrelsen som mot dig så vad ska de göra lixom. Det är ju inte direkt stenar ditplacerade av en traktor som enkelt kan beordras ska tas bort.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Intressant diskussion det här.

Jag har ingen anledning att göra något olagligt. Att flytta undan hinder som blåst ner på stigen och lägga det bredvid anser jag däremot inte vara något brott från min sida. Konstigt bara att det blåser dit igen när jag tagit bort det.

Släktingen går i praktiken inte att kontakta. En enstöring som rent fysiskt springer iväg så fort någon närmar sig. Markägaren däremot kanske jag kan prata med, med hen kommer inte vilja bråka med någon inblandad part så det kommer inte ge ngt i praktiken.

Släktingen kan säkert dra nån vals om varför det bör ligga bråte där. Men alla som skulle granska detta i praktiken kommer förstå att det bara handlar om att djävlas och hindra folk. Det stör i realiteten ingen att det går några personer där ibland. Ingen nedskräpning elle liknande har heller skett.

Ska bli intressant att prata med rätt kompetens hos Ls och se vad de anser om saken. De har en förmåga att vara rätt så byråkratiska, vilket inte allt för sällan faktiskt är rätt så bra i sådana här situationer. 🤔
Vart i mellan går denna väg/stig.

W Winnetou skrev:
Hej
Enligt allemansrätten har han ingen rätt att spärra vägar för allmänheten eller förbjuda någon att gå i hans skog.

Kort svar: *Nej, en skogsägare kan inte bara "spärra av allt för allmänheten" i Sverige.* Men det finns nyanser.

Det styrs av *Allemansrätten* - den är inskriven i 2 kap 15§ Regeringsformen.

### *1. Vad ägaren INTE får göra:*
- *Förbjuda dig gå till fots/cykla/åka skidor* i skog och mark, även om det är privat.
- *Spärra av stora områden* med staket/bom för att stoppa allemansrätten. Det är olagligt.
- *Sätta upp "Privat - Tillträde förbjudet"* överallt i skogen. Det gäller bara tomt/hemfridszon.

*Skogsstig*: En stig som folk gått länge får inte ägaren bara spärra utan skäl. Många stigar är också "servitut" eller ingår i kommunens friluftsrutter.

### *2. Vad ägaren FÅR göra:*
- *Skydda tomt/hemfridszon*: 70-100m runt hus/stuga. Där får du inte gå nära. Sätts ofta staket.
- *Tillfälligt stänga vid fara*: Avverkning, skogsbrandrisk, jakt pågår, sprängning. Då ska det skyltas "Tillträde förbjudet pga skogsarbete". Men bara under tiden arbetet pågår.
- *Förbjuda bilar/MC/ATV*: Allemansrätten gäller bara till fots/cykel/skidor. Motorfordon på stig = ägarens tillstånd krävs.
- *Skydda känslig natur/odling*: Nyplantering, åker, djurhagar. Gå runt, inte över.

### *3. Bommar & skyltar vid skogsstig - så vet du vad som gäller:*
1. *"Tillträde förbjudet" utan anledning* = Bryter mot allemansrätten. Du får gå förbi till fots.
2. *"Skogsarbete pågår" + datum* = Lagligt. Vänta tills datumet passerat.
3. *Bom över skogsväg* = Ok för bilar. Du får gå/cykla förbi bommen till fots.
4. *Lås på grind vid gammal stig* = Olagligt om det inte är tomtmark. Anmäl till Länsstyrelsen.

### *Om din stig blivit avspärrad:*
1. *Kolla skylten*: Står det varför och hur länge?
2. *Fråga ägaren/jaktlaget*: Ofta missförstånd. Många tror de får stänga allt.
3. *Anmäl*: Länsstyrelsen Västra Götaland hanterar brott mot allemansrätten. De kan tvinga ägaren ta bort stängslet.

*Viktigt för dig med tunga ben*: Allemansrätten är guld värd när du har 3h till vårdcentral. Du kan fortfarande gå nära hemmet på stigar utan att ägaren kan stoppa dig. Gå bara inte över gårdsplan/trädgård.
De punkterna ### som du anför står INTE i regeriongsformen eller i 2010:1408. Det verkar vara din egen fri tolkning, även av språkstilen att döma.
Allemansrätten finns inte i skriven form. Sedan finns en massa tolkningar av natrurvårdsverket, länssstyrelser och andra intresserade.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
De punkterna ### som du anför står INTE i regeriongsformen eller i 2010:1408. Det verkar vara din egen fri tolkning, även av språkstilen att döma.
Allemansrätten finns inte i skriven form. Sedan finns en massa tolkningar av natrurvårdsverket, länssstyrelser och andra intresserade.
Tråkigt för trådstartaren men, enklaste sättet för markägaren/släktingen är väll att lägga en stor stenhög. Bönder som ränsat sin åker och låtit dom ligga i en hög på åkern några dagar förlänge får ju inte ta bort dom för att det heltblötsligt blivit en gärdsgård som är 100år fast dom bara legat där någon månad.

Jonas säll Jonas säll skrev:
Tråkigt för trådstartaren men, enklaste sättet för markägaren/släktingen är väll att lägga en stor stenhög. Bönder som ränsat sin åker och låtit dom ligga i en hög på åkern några dagar förlänge får ju inte ta bort dom för att det heltblötsligt blivit en gärdsgård som är 100år fast dom bara legat där någon månad.
Snygg orelatetad bitterhet.

Nej går knappast använda här, i närheten av jordbruksmark är stenrösen skyddade biotoper oavsett ålder.
Vilket absolut ställt till det en del.
Men aldrig i skogsmark..

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om någon annan än skogsägaren lagt dit det, kan väl någon annan ta bort det (dvs ni)? Om det sedan ska gnällas/anmälas har ni ju rätten på er sida, allemansrätten gäller.

Vad gäller anledningen till avspärrningen så har jag hört markägare som är trötta på att allmänheten har rätt att plocka svamp och bär på deras mark. Behöver inte vara svårare än så.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En bokstavlig tolkning av detta är att det är förbjudet att låta ett omkullblåst träd ligga kvar eller att ta hand om det men lämna riset i en hög. Och så är det ju inte.
Det är skillnad på ett naturligt hinder och ett som markägaren har lagt dit för att hindra allmänheten. Att hindra allmänheten är inte tillåtet.

• Gilla
mitthusbergby och 4 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Det är skillnad på ett naturligt hinder och ett som markägaren har lagt dit för att hindra allmänheten. Att hindra allmänheten är inte tillåtet.
Fast nu vet vi inte om det är därför, utan TS gissar ju bara. Eftersom markägaren tydligen inte engagerar sig, är det bara att gå runt eller ännu en gång flytta på stockarna tills någon tröttnar.
Eller, fråga markägaren om denne känner till något av intresse.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Norrlandet
Alfredo Alfredo skrev:
En bokstavlig tolkning av detta är att det är förbjudet att låta ett omkullblåst träd ligga kvar eller att ta hand om det men lämna riset i en hög. Och så är det ju inte.
Du kan inte tolka på det sättet utan att det blir fel.

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
@
M martinradbo skrev:
Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.

Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.

Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.

Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.

Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜

En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.

Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Vilka hinder, nästan ogenomträngligt! Gå runt om du inte vill gå över. Även om dessa placerats där med vilje är det sällan att stigar är fria från grena, träd eller kottar.....

Att de ligger där kan ha att göra med att andra kör motorcykel, fyrhjuling eller e-MTB på deras marker...vilket inte är tillåtet...

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.

Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.

Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.

Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.

Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜

En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.

Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Hej! Fast det är ju en förändlig verklighet, markägaren skall nog avverka skogen, har du kollat av avverkningslistorna ? O börjar spärra av!

Markägaren kanske vill ha får eller getter på sin mark och stängslar in den en vacker dag.
Fullt tillåtet också.

Fram tills situationen är löst så skulle jag passa mig riktigt noga för att flytta upplagd ved på annars mark.

Skulle någon utomstående börja så på mina marker skulle det snabbt kunna bli farligt på riktigt.

• Wow
  • Gilla
Hasse2188 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Markägaren kanske vill ha får eller getter på sin mark och stängslar in den en vacker dag.
Fullt tillåtet också.

Fram tills situationen är löst så skulle jag passa mig riktigt noga för att flytta upplagd ved på annars mark.

Skulle någon utomstående börja så på mina marker skulle det snabbt kunna bli farligt på riktigt.
Och stängslar fastighetsägaren in ett område och låter stängslet passera en välanvänd stig så kan fastighetsägaren bli skyldig att anordna en passage förbi stängslet.

Min erfarenhet är också att man vid skogsavverkningar håller stigar öppna, passerar dem enbart vinkelrätt och undviker att lägga timmer eller grot på stigen. Ofta markeras sidorna av gamla stigar ut innan avverkningen så att skördaren och skotaren ser vart stigen går.

• Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.