Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
I mindre omfattning till en lägereld exempelvis. Man går nog bortom allemansrätten om man plockar så mycket att hindren undanröjs.
Jag är tämligen säker på att du kan flytta ch trava upp stockarna som är utspridda för att hjälpa markägaren att bevara sin ved utan att bli åtalad. ris och liknande kan du koka kaffe på under tiden som du arbetar med att städa upp i bröten
Om man sedan ordnar en fin "lägerplats" så kommer övrig ved att försvinna av sig själv

• Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är tämligen säker på att du kan flytta ch trava upp stockarna som är utspridda för att hjälpa markägaren att bevara sin ved utan att bli åtalad.
Det tror jag med. Jag uppfattade dock:
Cheesen Cheesen skrev:
plocka pinnar grenar och kottar på marken som ved... och det finns det gott om där. Tacka och ta emot.
Som att ta hem veden, inte att flytta den ur vägen.

@
M martinradbo skrev:
Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.

Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.

Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.

Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.

Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜

En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.

Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Varför skulle inte skogsägaren få ha sin ved där....

Om någon, (släkt till ägaren eller inte) hindrar dig att gå i skogen tycker jag du ska kontakta personen i fråga och/eller länstyrelsen om personen inte slutar hindra dig.

• Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förbjudet är det inte. Men har man placerat ut hinder för att avhålla allmänheten så kan man föreläggas att flytta bort dem. Träd som faller av naturkrafter har man ju inte placerat ut så det blir inte aktuellt där.
Om någon annan än markägaren placerat ved och sånt på stigen kan väl inte markägaren hållas ansvarig för att folk har svårt att komma fram?

• Gilla
Skogsola och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om någon annan än markägaren placerat ved och sånt på stigen kan väl inte markägaren hållas ansvarig för att folk har svårt att komma fram?
Eller mera rätt "en närstående" till markägaren.
Men i praktiken kommer en anmälan inte ge något om "markägarsläkten" vill jävlas, visst kan man få ett beslut om att ta bort. Med risk för att det nu blir längre process...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hur mycket betalar ni till markägaren eller vad säger eventuella servitut eller snyltar ni bara på markägaren?

Att hävda att man gjort det sedan länge öppnar ju upp för att det även är fritt fram att bränna Gävlebocken kommande vinter.
I Sverige behöver man inte betala för att gå genom skogen. Oavsett vem som äger den. Vad menar du ens?

• Gilla
  • Haha
remrag och 30 till
  • Laddar…
Va bra. Så det är bara att anmäla markägaren till länsstyrelsen. Va enkelt o snabbt :)

Intressant diskussion det här.

Jag har ingen anledning att göra något olagligt. Att flytta undan hinder som blåst ner på stigen och lägga det bredvid anser jag däremot inte vara något brott från min sida. Konstigt bara att det blåser dit igen när jag tagit bort det.

Släktingen går i praktiken inte att kontakta. En enstöring som rent fysiskt springer iväg så fort någon närmar sig. Markägaren däremot kanske jag kan prata med, med hen kommer inte vilja bråka med någon inblandad part så det kommer inte ge ngt i praktiken.

Släktingen kan säkert dra nån vals om varför det bör ligga bråte där. Men alla som skulle granska detta i praktiken kommer förstå att det bara handlar om att djävlas och hindra folk. Det stör i realiteten ingen att det går några personer där ibland. Ingen nedskräpning elle liknande har heller skett.

Ska bli intressant att prata med rätt kompetens hos Ls och se vad de anser om saken. De har en förmåga att vara rätt så byråkratiska, vilket inte allt för sällan faktiskt är rätt så bra i sådana här situationer. 🤔

• Gilla
  • Wow
Namnethär och 8 till
  • Laddar…
S
Många intressanta inspel. Det jag möjligen kan tänka mig är att stigen är så gammal att den är ett kulturarv.

Då kan även Skogsstyrelsen komma ifråga.

Finns även en liten tråd här som kan vara intressant; https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=32458

Oavsett, det beror lite på hur gammal stigen är, om den är utmärkt på en karta osv och sedan är det Länsstyrelsen eller Skogsstyrelsen som möjligen kan ge råd/hjälpa till

M martinradbo skrev:
att det bara handlar om att djävlas och hindra folk.
Har du någon aning om varför denna önskan uppkommit? Normala skogsägare brukar snarast uppskatta att normala människor traskar på befintliga stigar. Har något skett som skapat de motsättningar som jag verkar finnas här?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon aning om varför denna önskan uppkommit? Normala skogsägare brukar snarast uppskatta att normala människor traskar på befintliga stigar. Har något skett som skapat de motsättningar som jag verkar finnas här?
Nja, det är nog inte någon direkt motsättning utan en enstörig person som kanske inte har alla hästar hemma om man så säger.. Hen får sina egna idéer om saker och ting ibland utan att ngn riktigt förstår varför.
Å som sagt, det är inte den formella skogsägaren som gör detta, utan en släktning som agerar på eget bevåg och ingen orkar ta fighten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Hur som helst tror och faktiskt, hoppas jag att skogsägaren gör vad han vill I sin egen skog. Som sagt. Gå runt!
Om du hade läst tråden så hade du vetat att det inte är skogs/fastighetsägaren som ligger bakom det…

• Haha
  • Wow
  • Gilla
mitthusbergby och 6 till
  • Laddar…
Det är ju rätt uppenbart att fastighetsägaren eller fastighetsägarens representant aktivt försöker hindra allmänhetens passage över marken. Det borde länstyrelsen kunna agera på.

• Gilla
mitthusbergby
  • Laddar…
E Eld skrev:
fastighetsägaren eller fastighetsägarens representant
För mig är det inte uppenbart att släktingen representerar fastighetsägaren. Utifrån det jag läst kan denne lika gärna göra det han gör mot fastighetsägarens vilja. Bara för att man är släkt behöver man inte vara kompisar.

• Gilla
Jumos och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.