67 689 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Jag är tämligen säker på att du kan flytta ch trava upp stockarna som är utspridda för att hjälpa markägaren att bevara sin ved utan att bli åtalad. ris och liknande kan du koka kaffe på under tiden som du arbetar med att städa upp i brötenAlfredo skrev:
Om man sedan ordnar en fin "lägerplats" så kommer övrig ved att försvinna av sig själv
Det tror jag med. Jag uppfattade dock:Cheesen skrev:
Som att ta hem veden, inte att flytta den ur vägen.Cheesen skrev:
Varför skulle inte skogsägaren få ha sin ved där....M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.
Om någon annan än markägaren placerat ved och sånt på stigen kan väl inte markägaren hållas ansvarig för att folk har svårt att komma fram?Claes Sörmland skrev:
Eller mera rätt "en närstående" till markägaren.F fribygg skrev:
Men i praktiken kommer en anmälan inte ge något om "markägarsläkten" vill jävlas, visst kan man få ett beslut om att ta bort. Med risk för att det nu blir längre process...
I Sverige behöver man inte betala för att gå genom skogen. Oavsett vem som äger den. Vad menar du ens?P Pligg85 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Va bra. Så det är bara att anmäla markägaren till länsstyrelsen. Va enkelt o snabbt 
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Intressant diskussion det här.
Jag har ingen anledning att göra något olagligt. Att flytta undan hinder som blåst ner på stigen och lägga det bredvid anser jag däremot inte vara något brott från min sida. Konstigt bara att det blåser dit igen när jag tagit bort det.
Släktingen går i praktiken inte att kontakta. En enstöring som rent fysiskt springer iväg så fort någon närmar sig. Markägaren däremot kanske jag kan prata med, med hen kommer inte vilja bråka med någon inblandad part så det kommer inte ge ngt i praktiken.
Släktingen kan säkert dra nån vals om varför det bör ligga bråte där. Men alla som skulle granska detta i praktiken kommer förstå att det bara handlar om att djävlas och hindra folk. Det stör i realiteten ingen att det går några personer där ibland. Ingen nedskräpning elle liknande har heller skett.
Ska bli intressant att prata med rätt kompetens hos Ls och se vad de anser om saken. De har en förmåga att vara rätt så byråkratiska, vilket inte allt för sällan faktiskt är rätt så bra i sådana här situationer. 🤔
Jag har ingen anledning att göra något olagligt. Att flytta undan hinder som blåst ner på stigen och lägga det bredvid anser jag däremot inte vara något brott från min sida. Konstigt bara att det blåser dit igen när jag tagit bort det.
Släktingen går i praktiken inte att kontakta. En enstöring som rent fysiskt springer iväg så fort någon närmar sig. Markägaren däremot kanske jag kan prata med, med hen kommer inte vilja bråka med någon inblandad part så det kommer inte ge ngt i praktiken.
Släktingen kan säkert dra nån vals om varför det bör ligga bråte där. Men alla som skulle granska detta i praktiken kommer förstå att det bara handlar om att djävlas och hindra folk. Det stör i realiteten ingen att det går några personer där ibland. Ingen nedskräpning elle liknande har heller skett.
Ska bli intressant att prata med rätt kompetens hos Ls och se vad de anser om saken. De har en förmåga att vara rätt så byråkratiska, vilket inte allt för sällan faktiskt är rätt så bra i sådana här situationer. 🤔
Många intressanta inspel. Det jag möjligen kan tänka mig är att stigen är så gammal att den är ett kulturarv.
Då kan även Skogsstyrelsen komma ifråga.
Finns även en liten tråd här som kan vara intressant; https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=32458
Oavsett, det beror lite på hur gammal stigen är, om den är utmärkt på en karta osv och sedan är det Länsstyrelsen eller Skogsstyrelsen som möjligen kan ge råd/hjälpa till
Då kan även Skogsstyrelsen komma ifråga.
Finns även en liten tråd här som kan vara intressant; https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=32458
Oavsett, det beror lite på hur gammal stigen är, om den är utmärkt på en karta osv och sedan är det Länsstyrelsen eller Skogsstyrelsen som möjligen kan ge råd/hjälpa till
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nja, det är nog inte någon direkt motsättning utan en enstörig person som kanske inte har alla hästar hemma om man så säger.. Hen får sina egna idéer om saker och ting ibland utan att ngn riktigt förstår varför.Alfredo skrev:
Å som sagt, det är inte den formella skogsägaren som gör detta, utan en släktning som agerar på eget bevåg och ingen orkar ta fighten.