67 692 läst ·
250 svar
68k läst
250 svar
Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig
Förbjudet är det inte. Men har man placerat ut hinder för att avhålla allmänheten så kan man föreläggas att flytta bort dem. Träd som faller av naturkrafter har man ju inte placerat ut så det blir inte aktuellt där.Alfredo skrev:
Hur mycket betalar ni till markägaren eller vad säger eventuella servitut eller snyltar ni bara på markägaren?
Att hävda att man gjort det sedan länge öppnar ju upp för att det även är fritt fram att bränna Gävlebocken kommande vinter.
Att hävda att man gjort det sedan länge öppnar ju upp för att det även är fritt fram att bränna Gävlebocken kommande vinter.
Vad sägs om att fråga skogsägaren om han vet om det och isåfall varför.Alfredo skrev:
Förvisso ett väldigt osvenskt beteende.
Det kan man såklart gör men jag gissar att detta "Formella ägaren är gammal och har garanterat inga sådana här böjelser sina sista år i livet, men orkar nog inte heller ta fighten med diverse släktingar som agerar på eget bevåg lite här och var på hens marker." gör den vägen svårframkomlig.Intet skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack Claes, du verkar kunnig på området.Claes Sörmland skrev:
Det funkar så att fastighetsägaren disponerar sin mark rätt fritt och förväntas göra det också med hänsyn till att allmänheten ska ha tillgång till naturen. Markägaren har rätt att freda sin mark från skada. Om markägaren anlägger rishinder av denna typ kan länsstyrelsen besluta om stängselgenombrott eller att stängslet/hindret helt ska avlägsnas (om det inte har någon annan funktion än att hindra allmänhetens passage) för att säkra allmänhetens tillgång till naturen. Det är således länsstyrelsen som skyddar allmänhetens intresse att ha tillgång till naturen. Att grannar går och plockar ris är snarast ett brott (som nog ingen kommer åtalas för i praktiken), allmänheten förväntas kontakta länsstyrelsen om man har klagomål gällande sin tillgång till naturen.
Jag har också läst mig till att det är kommunen eller länsstyrelsen som ev kan agera i sådana här frågor, det är i alla fall dit man ska vända sig då. Bra!
Å angående att man kan gå runt bråten. Det är faktiskt ett ganska smalt skogsparti och han har verkligen ansträngt sig för att hindra alla möjligheter att ta sig fram. Om det nu spelar nån roll.
Självklart går det att klättra över på ett eller annat sätt, men det är rätt så besvärligt.
Hur mycket hinder eller hur vig man är som person lär dock inte ha nån bäring på själva frågeställningen. Antingen får skogsägaren (även om det nu är en släkting) göra som man vill, eller så är det som Claes skriver att om man enbart gör det för att djävlas, då kan länsstyrelsen agera.
Jag lovar återkomma i tråden när jag kontaktat dem, för det tänker jag göra å prata muntligen till att börja med.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det måste ju finnas en anledning att folk ska hindras från att gå där. Har ni pratat med den som spärrat stigen? Har det förekommit nedskräpning eller annat som fastighetsägaren ej ebhöver tåla?
Det där med hinder för allmänhetens tillträde köper jag inte. Om det inte finns en stig alls har ju allmänheten inget bra tillträde heller. Ska skogsägaren i så fall skapa en stig? Eller ska skogsägaren röja undan varje nedfallet träd? Helt orimligt.
Det där med hinder för allmänhetens tillträde köper jag inte. Om det inte finns en stig alls har ju allmänheten inget bra tillträde heller. Ska skogsägaren i så fall skapa en stig? Eller ska skogsägaren röja undan varje nedfallet träd? Helt orimligt.
Detta argument fungerar inte i praktiken. Hur ska länsman bevisa syftet med en hög grenar?Claes Sörmland skrev:
Allemansrätten ger att du får plocka pinnar grenar och kottar på marken som ved... och det finns det gott om där. Tacka och ta emot.M martinradbo skrev:Hej.
Jag vill reda ut vad vi som boende / medborgare jämfört med markägaren har för möjligheter och skyldigheter innan jag agerar.
Vi bor i en by lite utanför en större stad i Sverige.
Marken runt alla styckade tomter (50-talet) ägs av en privat skogsägare. I ett av skogsområdena går en gammal stig som av hävd har använts av de boende under lång tid. Bl.a. är den bra för barnen för att kunna gena genom skogen och slippa gå på den trafikerade vägen.
Stigen passerar inga tomter med insyn eller nåt sånt. Markägaren, eller rättare sagt en närstående släkting, har nu fått ett ryck och av okänd anledning tycker han att skogen är deras egendom som ingen annan ska vandra genom, och medvetet markerat genom att göra som på bilderna.
Min son påpekade detta och tillsammans röjde vi upp, med följd att släktingen följande dag hade dragit fram allt igen.
Vi har sen gjort om manövern bägge två ett par ggr... 😜
En seriöst nedtagning av skog som en del av skogsbruket skulle jag kunna förstå, det kan ju ofta förstöra gamla fina stigar å man får hitta nya vägar att gå. Men det här handlar som sagt inte om det.
Min fråga är om någon här kan reda ut vad som gäller. Juridiskt och praktiskt. Är det ett brott? Vem kan jag kontakta, om någon? Vad jag göra? Alltså på rätt sida lagen.