F FGLIN skrev:
Om elen är bortkopplad eller det är ett nytt dike borde väl vem som helst få gräva. Sedan är det klart att diket kan behöva inspekteras och godkännas innan förläggningen görs och möjligen att de vill ha koll på återfyllnad en, åtminstone närmast kabeln. Håller med TSS att kabelbytet är ett konstigt för att inte säga ohemult krav åtminstone om inget fel konstaterats.
Det beror väl på vem som äger kabeln mellan markskåpet och fasadskåpet antar jag. Är det elnätsägaren så kan de mycket väl kräva att den grävs ned via ett godkänd elföretag. För de behöver ju veta exakt var servisen går och föra in den på sina kartor.

Angående en kanske 50 år gammal markkabel så är det säkert enbart en fysisk kontroll av hela kabeln som gäller. Och då måste den ju ändå grävas upp så lika bra att lägga ned en ny i ett markskyddsrör.
Ingen kan ju veta vad som skett med kabeln hos TS under 15 år. Kan ju ha grävts av eller slagits ned ett jordankare eller armeringsjärn i den.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Man vill inte vara ansvarig för en kabel som är över 30 år gammal. Den tiden du lägger ner för att ifrågasätta i detta forum hade du kunnat nyttja till att gräva diket och lägga ner skyddsröret och kanske även fått ditt ödehus inkopplat.
Men det låter ju som att det är TSs kabel, den är väl nätägaren inte ansvarig för?

GlennB GlennB skrev:
Jag skulle ha tagit det så snabbt som möjligt.

Jag var på väg att köpa en fastighet för ett antal år sedan där tidigare ägare hade sagt upp elabonnemanget ett par år tidigare av kostnadsskäl, kollade med nätägaren vad det skulle kosta att återansluta och dom sa att när det väl är
avslutat blir det nyanslutning och det skulle kosta ~50k, jag ifrågasatte det då ju allt fanns på plats och bara behövde koppplas in, men dom sa att det var samma pris oavsett om dom bara kunde slå på switchen i skåpet eller var tvungen att dra ny kabel, är abonnemanget väl uppsagt så har dom rätt att ta nyinstallationspris oavsett.

Mycket irriterande tyckte jag, och en bidragande orsak till att det inte blev nåt köp.
Ett vanligt villkor för återanslutning har väl varit att har det varit bortkopplad i x å så får man betala x årsavgifter dock max nu anslutningsavgiften. Hade själv gärna kopplat bort en fastighet men villkoren har fått mig att tveka. Funderar på om inte ödrift vore ngt men än så länge verkar de flesta system för ren ödrift vara gjorda för blybatterier m rätt begränsad livslängd och maxeffekt.

K Kirre2 skrev:
En del saker ska det inte vara konkurrens eller vinst på
Ja, en del saker är s k naturliga monopol där man låter ett företag få koncession men då bör det finnas en övervakningsmyndighet som sätter gränser för monopolfasonerna. Tror faktiskt amerikanska myndigheter är bättre på det i varje fall i vissa delstater.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det beror väl på vem som äger kabeln mellan markskåpet och fasadskåpet antar jag. Är det elnätsägaren så kan de mycket väl kräva att den grävs ned via ett godkänd elföretag. För de behöver ju veta exakt var servisen går och föra in den på sina kartor.

Angående en kanske 50 år gammal markkabel så är det säkert enbart en fysisk kontroll av hela kabeln som gäller. Och då måste den ju ändå grävas upp så lika bra att lägga ned en ny i ett markskyddsrör.
Ingen kan ju veta vad som skett med kabeln hos TS under 15 år. Kan ju ha grävts av eller slagits ned ett jordankare eller armeringsjärn i den.
Men det går väl att provmäta en kabel, ofta görs det väl med förhöjd spänning? Kabeln från leverans punkt borde väl vara TS ensak.

F FGLIN skrev:
Men det går väl att provmäta en kabel, ofta görs det väl med förhöjd spänning? Kabeln från leverans punkt borde väl vara TS ensak.
Min tolkning är tvärtom.
Det här gäller den så kallade servisledningen, fram till anslutningspunkten.
Så det är nätägarens kabel, och således nätägarens villkor som gäller.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
MrJay
F FGLIN skrev:
Men det låter ju som att det är TSs kabel, den är väl nätägaren inte ansvarig för?
Ja, det kan fortfarande vara E.ON:s kabel även om kunden har köpt den. Det avgörande är om kabeln efter installation och godkännande har tagits över av E.ON och ingår i deras nät fram till anslutningspunkten. Att kunden betalat betyder alltså inte automatiskt att kunden äger kabeln.

MrJay MrJay skrev:
Ja, det kan fortfarande vara E.ON:s kabel även om kunden har köpt den. Det avgörande är om kabeln efter installation och godkännande har tagits över av E.ON och ingår i deras nät fram till anslutningspunkten. Att kunden betalat betyder alltså inte automatiskt att kunden äger kabeln.
Jag har inte varit med om att kunder har köpt kabeln?
Kunden har betalat nätanslutningsavgift, men äger inte kabeln, den ägs alltid av nätbolaget fram till anslutningspunkten, och där ska också mätaren sitta.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har inte varit med om att kunder har köpt kabeln?
Kunden har betalat nätanslutningsavgift, men äger inte kabeln, den ägs alltid av nätbolaget fram till anslutningspunkten, och där ska också mätaren sitta.
Inte jag heller men nu dividerar man om det i tråden

P Pastornpå norralund skrev:
Jag har två andra fastigheter och där skåp på väggen med säkringar och mätare
Det är ganska så enkelt, eftersom nätägaren ställer krav på rör i backen så är det deras (servis) kabel som ska dras i röret.
Kunden köper INTE kabeln utan den ingår i anslutningsavgiften.
Överlämningspunkten är i TS mätarskåp på husets vägg.

• Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.