GlennB GlennB skrev:
Jag skulle ha tagit det så snabbt som möjligt.

Jag var på väg att köpa en fastighet för ett antal år sedan där tidigare ägare hade sagt upp elabonnemanget ett par år tidigare av kostnadsskäl, kollade med nätägaren vad det skulle kosta att återansluta och dom sa att när det väl är
avslutat blir det nyanslutning och det skulle kosta ~50k, jag ifrågasatte det då ju allt fanns på plats och bara behövde koppplas in, men dom sa att det var samma pris oavsett om dom bara kunde slå på switchen i skåpet eller var tvungen att dra ny kabel, är abonnemanget väl uppsagt så har dom rätt att ta nyinstallationspris oavsett.

Mycket irriterande tyckte jag, och en bidragande orsak till att det inte blev nåt köp.
Detta kallade man återanslutning.
Självklart så tog jag det men det blir mer än 2400 kr + kabeln röret
Jag måste ha ström till bygget.
Trodde bara att man kunde använda den kabeln som redan fans. Man lär sig något nytt varje dag.

P Pastornpå norralund skrev:

Hejhopp...

Ta bort det du lagt in asap!!

För mig var allt vitt förutom "här" där jag klickade och kom direkt in på ditt ärende!

Inte så bra.. 🤔😁

• Gilla
  • Wow
Pastornpå norralund och 6 till
  • Laddar…
Det skriver där:
Om din fastighet tidigare varit ansluten kan du ha rätt att bli återansluten till en lägre kostnad än en ny anslutning. När en fastighet inte är ansluten till elnätet längre, kan delar av elnätet fram till fastigheten ha raserats och byggts om men kraven på en elanslutning kan ha ändrats vilket gör att ombyggnationer krävs även om tidigare elnät finns kvar. Om det räknas som en återanslutning, vad det kostar samt hur lång tid det tar att ansluta din fastighet kommer vi utreda när vi får anmälan från din elinstallatör. När du återansluter fastigheten ska du också tänka på att den behöver uppfylla dagens standard.

Så mycket kostar det

Kostnaden för en återanslutning med en mätarsäkring på 16-25 ampere är minst 2 375 kronor. Avgiften avser endast inkoppling av ett befintligt mätarskåp. Alla andra tillkommande arbeten beräknas individuellt. Men kostnaden kan aldrig bli högre än för en ny anslutning av fastigheten.

• Gilla
Pastornpå norralund och 2 till
  • Laddar…
Hej igen...
Nu har jag läst hela tråden.

Det som inte framgår är var du har din elmätare. Du pratar om säkringsskåp på väggen...

Om du har som jag ett skåp utanför tomten med elmätare och sen en markkabel in på din tomt och fram till säkringsskåp stämmer inte vad som sagts i tråden, i vart fall inte vad det gäller Vattenfall.

Jag är helt ansvarig för allt från elmätaren till fastighet. Vattefall kräver inte något speciellt. Har en markkabel direkt i jord, 4 ledare 10mm2 nedgrävd i slutet av 60-talet. Till den har jag 25A och den matar 3 hus samt bastu på tomten... 😉

Köpte granntomten 2016 och stängde av strömmen. Nu skall det byggas och ny kabel skall förläggas.

Men jag valde som du att välja att återansluta befintlig "skitgammal" kabel (60-talet) med hjälp av elektriker. Även den ligger lös i jord. Detta tillfälligt tills jag grävt för nytt hus. Fick lite bråttom då Vattenfall hade 10 års gräns för återanslutning innan ny anslutningsavgift krävdes. Nu blev det "bara" kostnad för elektriker...

Då kommer jag att lägga 50m 75mm rör för ny kabel som jag får stå för.

I mitt fall handlar det bara om att elektriker "anser" att det är säkert att ansluta och eget ansvar efter elmätare och huvudsäkringar...

• Gilla
crille 65
  • Laddar…
Numera är det vanligt med 50mm2 aluminium som serviceledning och då är 50mm rör för litet. 75mm är vad vi brukar använda där jag jobbar, när vi drar sån kabel till tex. lyktstolpar och elbilsladdare.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Om elabonnemanget har varit uppsagt för mer än några månader sedan lär det bli en nyanslutning till en kostnad av 54.125 kr.

Tillkommer gör kostnader för ett auktoriserad elföretag som ska göra anmälan plus att de troligen behöver kontrollera att all eldragning fortfarande är i bra skick.
Nej det stämmer inte, finns elmätaren och elen fortfarande dragen till huset så rör det sig om några tusenlappar. Så har det iaf varit i mina fall. Ena huset hade elen varit avstängt i 15 år men en elektriker var tvungen att godkänna att elledningar och säkringsskåp var ok i huset.

L Lancen skrev:
Hejhopp...

Ta bort det du lagt in asap!!

För mig var allt vitt förutom "här" där jag klickade och kom direkt in på ditt ärende!

Inte så bra.. 🤔😁
Vet inte hur jag får bort det.

S Skarabèn skrev:
Nej det stämmer inte, finns elmätaren och elen fortfarande dragen till huset så rör det sig om några tusenlappar. Så har det iaf varit i mina fall. Ena huset hade elen varit avstängt i 15 år men en elektriker var tvungen att godkänna att elledningar och säkringsskåp var ok i huset.
Då har du haft givmilda elnätsbolag som låtit bli att ta ut de avgifter de har rätt till.

Åtminstone Vattenfall eldistribution anger 10 år som bortre gräns för en återanslutning. Som har ett från pris på 3525 kr.

https://www.vattenfalleldistribution.se/elnatsanslutning/anslut-din-fastighet/ateranslutning/

Vet inte hur jag får bort det.
Jag har anmält inlägget till moderator, så det tas förhoppningsvis snart bort!

• Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
Tack det var snällt . Jag är inte så van vid detta forum och hittar inte så bra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack det var snällt . Jag är inte så van vid detta forum och hittar inte så bra.
Om du behöver anmäla tids, eller andras, inlägg i framtiden så klickar du på de 3 prickarna och väljer sedan anmäl.

Forumdiskussion med svarsalternativ och meny för att anmäla inlägg markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
Jag har raderat inlägget med länk till privat info.

/moderator

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vore fortfarande intressant att höra var du har din elmätare eller anslutningspunkt.

Är det utanför din tomt eller är det i ditt säkringsskåp du nämnt? Det är avgörande för hela diskussionen... 😉

• Gilla
kils
  • Laddar…
L Lancen skrev:
Vore fortfarande intressant att höra var du har din elmätare eller anslutningspunkt.

Är det utanför din tomt eller är det i ditt säkringsskåp du nämnt? Det är avgörande för hela diskussionen... 😉
Ursäkta att jag missade det. Jag har ju ett plåtskåp på väggen men elmätaren är borta..
Sen har ca 25 m till eons plåtskåp dit jag ska gräva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.