34 910 läst ·
69 svar
35k läst
69 svar
Nyköpt Ryobi spikpistol trasig hos Krauta - vad gäller?
Köpte en ny Ryobi spikpistol för ca 1v sedan på Krauta.
Idag när jag skulle använda den för första gången så upptäckte jag att den inte fungerar. Den skjuter ut spik 2-3 ggr sedan strular den. Den låter till precis som innan den ska slå till men den lägger av istället och LED börjar blinka till dess att man plockar bort batteriet.
Åkte in till Krauta för att byta den men de ville skicka den på service. Upp till 5 veckor ska det ta.
Är det verkligen OK? Borde jag inte få en ny vara?
Någon som vet vad som gäller? Känns tråkigt att stå fast i bygget över en månad. Kan så klart hyra en maskin men köpte ju denna för 3000kr för att slippa hyra.
Idag när jag skulle använda den för första gången så upptäckte jag att den inte fungerar. Den skjuter ut spik 2-3 ggr sedan strular den. Den låter till precis som innan den ska slå till men den lägger av istället och LED börjar blinka till dess att man plockar bort batteriet.
Åkte in till Krauta för att byta den men de ville skicka den på service. Upp till 5 veckor ska det ta.
Någon som vet vad som gäller? Känns tråkigt att stå fast i bygget över en månad. Kan så klart hyra en maskin men köpte ju denna för 3000kr för att slippa hyra.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Strikt formellt så har butiken rätt att försöka reparera varan.
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
Jag ska åka in och försöka kräva att få en ny istället.
Tycker inte att det är ok att en ny pistol för nästan 3000kr ska in på 5v reparation innan jag ens kunnat använda den alls.
Tycker inte att det är ok att en ny pistol för nästan 3000kr ska in på 5v reparation innan jag ens kunnat använda den alls.
Samma hände oss, vi fick en ”lånemaskin” under reparations tiden
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Du har ganska mycket som talar för din sak enligt konsumentköplagen, vi tar det i tur och ordning.
Numera är det kunden som vid köp av en standardprodukt bestämmer om den får lagas eller ska levereras om (alltså ersättas av en ny likadan vara). Det framgår av 5 kap. 4 § konsumentköplagen.
Där borde man egentligen kunna stanna och konstatera att TS har rätten på sin sida, men vi tar två saker till.
Tredje atycket i samma paragraf säger:
Avslutningsvis har TS enligt 6 kap. 1 § nämnda lag rätt till skadestånd för att ha en defekt vara. Det skulle exempelvis kunna vara kostnaden för att hyra en ersättningsmaskin i väntan på reparation.
Numera är det kunden som vid köp av en standardprodukt bestämmer om den får lagas eller ska levereras om (alltså ersättas av en ny likadan vara). Det framgår av 5 kap. 4 § konsumentköplagen.
I den gamla konsumentköplagen hade näringsidkaren normalt rätt att välja att reparera varan, men så är det alltså inte sen ett par år tillbaka.KKL skrev:
Där borde man egentligen kunna stanna och konstatera att TS har rätten på sin sida, men vi tar två saker till.
Så om TS exempelvis ska bygga något under semestern och därför köpt en spikpistol finns en väsentlig olägenhet av att vänta.KKL skrev:
Avslutningsvis har TS enligt 6 kap. 1 § nämnda lag rätt till skadestånd för att ha en defekt vara. Det skulle exempelvis kunna vara kostnaden för att hyra en ersättningsmaskin i väntan på reparation.
Redigerat:
Stort tack för detta. Ska kontakta dem och stå på mig lite.Nötegårdsgubben skrev:
Du har ganska mycket som talar för din sak enligt konsumentköplagen, vi tar det i tur och ordning.
I den gamla konsumentköplagen hade näringsidkaren normalt rätt att välja att reparera varan, men så är det alltså inte sen ett par år tillbaka.
Så om TS exempelvis ska bygga något under semestern och därför köpt en spikpistol finns en väsentlig olägenhet av att vänta.
Är du helt säker på att den är sönder då?P pennybridge skrev:Köpte en ny Ryobi spikpistol för ca 1v sedan på Krauta.
Köpte också min spikpistol från ryobi (dyckert) hade mycket strul till att få de att funka. Ville inte skjuta, sen blinka led lampan och man kunde inte göra något tills den sluta blinka.
Hade bara kört med paslode innan och var van vid den.
Lärde mig iallafall att imed ryobi är amatör märke så kan du inte hantera den som proffsmaskin. Prova de olika inställningarna och läs manualen. Börjar led lampan blinka så skjuter du för fort mellan spiken.
Min går som en klocka nu, aldrig strul, riktigt bra. Men jag fick också läsa manualen för att de skulle bli bra. Som sagt, det är en ryobi inte en paslode. Lycka till !
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag tycker att jag har testat så pass mycket som man bör. Du kan köra 2-3 skott sedan blir det bara "mjuuuh" ljud ur den och LED börjar blinka konstant till dess att jag tycker batteriet. I manualen står det att man då ska ta in den på felsökning om LED inte slutar blinka efter 10 sekunder.L Lechuza skrev:Är du helt säker på att den är sönder då?
Köpte också min spikpistol från ryobi (dyckert) hade mycket strul till att få de att funka. Ville inte skjuta, sen blinka led lampan och man kunde inte göra något tills den sluta blinka.
Hade bara kört med paslode innan och var van vid den.
Lärde mig iallafall att imed ryobi är amatör märke så kan du inte hantera den som proffsmaskin. Prova de olika inställningarna och läs manualen. Börjar led lampan blinka så skjuter du för fort mellan spiken.
Min går som en klocka nu, aldrig strul, riktigt bra. Men jag fick också läsa manualen för att de skulle bli bra. Som sagt, det är en ryobi inte en paslode. Lycka till !
Hur ter sig din LED? Slutar den blinka efter 10 sekunder i dessa "överhettningsfall"?
Vet inte nu då den är inlämnad hos Krauta. De skulle kolla på den lite snabbt på tisdag ifall de kunde lösa det inne i butiken. Så jag tänker att jag avvaktar till dess. Kanske att det är en justering som är fel eller motsvarande - men skulle de välja att skicka den på service så kommer jag kräva att de inte gör det utan att jag får ut en ny istället.L Lechuza skrev: