Jag har köpt ett ödehus med elen frånkopplad. Finns en elkabeln fram till elskåpet rätt säker på att den är på 10kv . Tänkte att det vore bara att koppla in den igen men då vill eon att jag ska gräva ner en ny kabel i 110 mm rör.. ? Varför ska jag det huset är bara på 80kvm

P Pastornpå norralund skrev:
Finns en elkabeln fram till elskåpet rätt säker på att den är på 10kv .
Vilket "elskåp" pratar du om och varför tror du att den har spänningen 10 kV?

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Hej

Om elabonnemanget har varit uppsagt för mer än några månader sedan lär det bli en nyanslutning till en kostnad av 54.125 kr.

Tillkommer gör kostnader för ett auktoriserad elföretag som ska göra anmälan plus att de troligen behöver kontrollera att all eldragning fortfarande är i bra skick.

• Gilla
JamisH och 3 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett ödehus med elen frånkopplad. Finns en elkabeln fram till elskåpet rätt säker på att den är på 10kv . Tänkte att det vore bara att koppla in den igen men då vill eon att jag ska gräva ner en ny kabel i 110 mm rör.. ? Varför ska jag det huset är bara på 80kvm
Min kvalificerade gissning är att nätbolaget (Eon) vill att du gräver ner ett så kallat kabelskyddsrör.
Sedan kommer dom att dra kabeln i den.
Det är så man gör nuförtiden, för att enklare kunna förlägga och byta ut servisledningen.
Husets storlek har ingen betydelse i det här fallet.

• Gilla
Bjorngote och 5 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Om elabonnemanget har varit uppsagt för mer än några månader sedan lär det bli en nyanslutning till en kostnad av 54.125 kr.

Tillkommer gör kostnader för ett auktoriserad elföretag som ska göra anmälan plus att de troligen behöver kontrollera att all eldragning fortfarande är i bra skick.
2400kr blev det. Men frågan var om varför jag ska byta kabel

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Min kvalificerade gissning är att nätbolaget (Eon) vill att du gräver ner ett så kallat kabelskyddsrör.
Sedan kommer dom att dra kabeln i den.
Det är så man gör nuförtiden, för att enklare kunna förlägga och byta ut servisledningen.
Husets storlek har ingen betydelse i det

Hannuse Hannuse skrev:
jo men varför skulle jag inte kunna använda den kabeln som finns..?

Kan det vara så att det är en gammal kopplingspunkt i det du kallar elskåpet så att dina huvudsäkringar finns där, och att Eon nu vill flytta dessa till ett fasadskåp på huset istället?
Då dras en ny kabel i skyddsröret direkt till fasadskåpet där din elanläggning kopplas in.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det vara så att det är en gammal kopplingspunkt i det du kallar elskåpet så att dina huvudsäkringar finns där, och att Eon nu vill flytta dessa till ett fasadskåp på huset istället?
Då dras en ny kabel i skyddsröret direkt till fasadskåpet där din elanläggning kopplas in.
Jag har ett fasadskåp på väggen med säkringar 16 ampere.

Det är lite olika från fall till fall.
Men din nätägare har gjort bedömningen att den kabel du har inte uppfyller deras kravbild för att återanslutas, så dom vill förlägga en ny.

Hur länge sedan är det som huset frånkopplades?

• Gilla
Gladsheim
  • Laddar…
Om den nuvarande kabeln mellan elskåpet och fasadskåpet ligger direkt i marken är det nog som Hannuse skriver att Eon numera vill/kräver att kabeln ligger i ett kabelskyddsrör.

En detalj att komma ihåg är att även grävandet av diket för kabelskyddsröret ska göras av det auktoriserade elföretaget om jag minns rätt från tidigare trådar i likande frågor.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
2400kr blev det. Men frågan var om varför jag ska byta kabel
Med största säkerhet uppfyller din gamla matning inte dagens krav och därför ska den bytas.

• Gilla
Marcang och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Med största säkerhet uppfyller din gamla matning inte dagens krav och därför ska den bytas.
Kabeln är från 1994

• Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om den nuvarande kabeln mellan elskåpet och fasadskåpet ligger direkt i marken är det nog som Hannuse skriver att Eon numera vill/kräver att kabeln ligger i ett kabelskyddsrör.

En detalj att komma ihåg är att även grävandet av diket för kabelskyddsröret ska göras av det auktoriserade elföretaget om jag minns rätt från tidigare trådar i likande frågor.
Jo det har jag oxå hört .. men ett 110 mm rör ska det vara .... frågan är om alla grävmaskinister är elutbidade

• Gilla
Zmort
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket "elskåp" pratar du om och varför tror du att den har spänningen 10 kV?
Jag har ett fasadskåp med 16 ampere säkring in i skåpet kommer en kabel 2cm grov tror det är 10 kvadrat. 10 kvadrat borde väl räcka till 16 ampere?

Jo det har jag oxå hört .. men ett 110 mm rör ska det vara .... frågan är om alla grävmaskinister är elutbidade
Nej, men alla som förlägger kabel eller kabelrör ska vara det.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.