Hej
Om elabonnemanget har varit uppsagt för mer än några månader sedan lär det bli en nyanslutning till en kostnad av 54.125 kr.
Tillkommer gör kostnader för ett auktoriserad elföretag som ska göra anmälan plus att de troligen behöver kontrollera att all eldragning fortfarande är i bra skick.
Om elabonnemanget har varit uppsagt för mer än några månader sedan lär det bli en nyanslutning till en kostnad av 54.125 kr.
Tillkommer gör kostnader för ett auktoriserad elföretag som ska göra anmälan plus att de troligen behöver kontrollera att all eldragning fortfarande är i bra skick.
Min kvalificerade gissning är att nätbolaget (Eon) vill att du gräver ner ett så kallat kabelskyddsrör.P Pastornpå norralund skrev:
Sedan kommer dom att dra kabeln i den.
Det är så man gör nuförtiden, för att enklare kunna förlägga och byta ut servisledningen.
Husets storlek har ingen betydelse i det här fallet.
2400kr blev det. Men frågan var om varför jag ska byta kabelPjosk75 skrev:
Hannuse skrev:
Hannuse skrev:
Kan det vara så att det är en gammal kopplingspunkt i det du kallar elskåpet så att dina huvudsäkringar finns där, och att Eon nu vill flytta dessa till ett fasadskåp på huset istället?
Då dras en ny kabel i skyddsröret direkt till fasadskåpet där din elanläggning kopplas in.
Då dras en ny kabel i skyddsröret direkt till fasadskåpet där din elanläggning kopplas in.
Jag har ett fasadskåp på väggen med säkringar 16 ampere.Pjosk75 skrev:
Om den nuvarande kabeln mellan elskåpet och fasadskåpet ligger direkt i marken är det nog som Hannuse skriver att Eon numera vill/kräver att kabeln ligger i ett kabelskyddsrör.
En detalj att komma ihåg är att även grävandet av diket för kabelskyddsröret ska göras av det auktoriserade elföretaget om jag minns rätt från tidigare trådar i likande frågor.
En detalj att komma ihåg är att även grävandet av diket för kabelskyddsröret ska göras av det auktoriserade elföretaget om jag minns rätt från tidigare trådar i likande frågor.
Jo det har jag oxå hört .. men ett 110 mm rör ska det vara .... frågan är om alla grävmaskinister är elutbidadePjosk75 skrev:
Om den nuvarande kabeln mellan elskåpet och fasadskåpet ligger direkt i marken är det nog som Hannuse skriver att Eon numera vill/kräver att kabeln ligger i ett kabelskyddsrör.