E elmont skrev:
Det är nätägarna som har haft kravet, och att kravet fanns före 1980vet jag med säkerhet för då hamnade jag i en mindre konflikt med min nätägare angående 5 meter markrör.
Och eftersom jag har varit verksam inom över 20 nätägares områden kan jag säga att hos dom har det varit liknande krav.
Ok, då förstår jag vad du menade, jag trodde att det var något generellt krav som avsågs.
Men ja, nätbolaget sätter kravbilden, och där jag jobbade införde vi inte detta förrän några år in på 2000-talet, så det finns spridning där.
Så man måste kolla med sitt nätbolag vilken kravbild dom har, och som det var (och är) där jag jobbade så får man till exempel röret från nätägaren.

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Om kabeln är 30år gammal så kommer den att bytas ut oavsett vilken area som ligger där.
Så lägg ingen tid på det, utan kör igång processen istället så snart som möjligt.
Du verkar ju ha dragit högsta vinstlotten!
Ok det har du säkert rätt i

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inga pengar att bråka om
Nej 2400 kr är inga pengar. Vad jag inte fattade riktigt varför man inte kunde använda den befintliga kabeln.

P Pastornpå norralund skrev:
Nej 2400 kr är inga pengar. Vad jag inte fattade riktigt varför man inte kunde använda den befintliga kabeln.
Förmodligen för att man helt enkelt inte vet hur bra den är efter alla år (om den i övrigt uppfyller alla krav...).

• Gilla
Pastornpå norralund och 1 till
  • Laddar…
2400 kr, det är antagligen bara för röret. Det är ungefär vad 50m 110mm kabelskyddsrör kostar.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
MrJay
Man vill inte vara ansvarig för en kabel som är över 30 år gammal. Den tiden du lägger ner för att ifrågasätta i detta forum hade du kunnat nyttja till att gräva diket och lägga ner skyddsröret och kanske även fått ditt ödehus inkopplat.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte visa informationen du fått skriftligt om 2400kr från EON? Du kan ju maska persondata/adress innan du postar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som andra varit inne på, det är EON som kommer vara ansvarig för kabeln. De har då inget intresse av att överta en okänd kabel som kan vara hel/trasig eller ha andra defekter. Det finns inga fördelar alls för dem att överta den kabeln utan de vill göra en nyanslutning för i deras värld är en fastighet som varit frånkopplad från nätet en lång tid en nyanslutning.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Som andra varit inne på, det är EON som kommer vara ansvarig för kabeln. De har då inget intresse av att överta en okänd kabel som kan vara hel/trasig eller ha andra defekter. Det finns inga fördelar alls för dem att överta den kabeln utan de vill göra en nyanslutning för i deras värld är en fastighet som varit frånkopplad från nätet en lång tid en nyanslutning.
Ja visst så är det ju

Ok är det lag på det ?
Kolla på nätägarens tekniska anvisningar.

[td]

[td]
Pris: 2 375 kr inklusive moms

Du kan när som helst gå in och följa ditt ärende här.

[td]

[td]
Pris: 2 375 kr inklusive moms

Du kan när som helst gå in och följa ditt ä

Hälsningar från oss på E.ON Energidistribution

[/td]​

[/td]

[td]

[td]

[td]

[td]
Mitt E.ON | Appen | eon.sePris: 2 375 kr inklusive moms

Du kan när som helst gå in och följa ditt ärende här.

Mitt E.ON | Appen | eon.se

[/td]

[/td]

[/td]​

[/td]​

[/td]​

[/td]

[td]

[td]

[td]

[td]
Mitt E.ON | Appen | eon.se

[/td]

[/td]

[/td]​

[/td]​
Ger ju inte så mycket om det inte även står för vad som igår. Står det någonstans?

M MsTake skrev:
Ger ju inte så mycket om det inte även står för vad som igår. Står det någonstans?
Nej . Det står inte något. Det skulle elfirman förklara tydligen.... Ny kabel 100 mm slang .

MrJay MrJay skrev:
Man vill inte vara ansvarig för en kabel som är över 30 år gammal. Den tiden du lägger ner för att ifrågasätta i detta forum hade du kunnat nyttja till att gräva diket och lägga ner skyddsröret och kanske även fått ditt ödehus inkopplat.
Javisst 25 meter 60 cm ner gräver man ju jättesnabbt här i steniga Småland. Nu när det är lite tjälen så går det endå fortare med spaden.

2400kr blev det. Men frågan var om varför jag ska byta kabel
Jag skulle ha tagit det så snabbt som möjligt.

Jag var på väg att köpa en fastighet för ett antal år sedan där tidigare ägare hade sagt upp elabonnemanget ett par år tidigare av kostnadsskäl, kollade med nätägaren vad det skulle kosta att återansluta och dom sa att när det väl är
avslutat blir det nyanslutning och det skulle kosta ~50k, jag ifrågasatte det då ju allt fanns på plats och bara behövde koppplas in, men dom sa att det var samma pris oavsett om dom bara kunde slå på switchen i skåpet eller var tvungen att dra ny kabel, är abonnemanget väl uppsagt så har dom rätt att ta nyinstallationspris oavsett.

Mycket irriterande tyckte jag, och en bidragande orsak till att det inte blev nåt köp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.