Magnus E K
P Pastornpå norralund skrev:
Väldigt osäker på det 15-30 år sedan
Byggt 1994 och varit ödehus sen 1996?

Eller är det bara kabeln som bytts 1994 och sen har huset ödelagts ner till bara två år senare?

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Då är det ju bara att signera offerten och ta kontakt med en behörig installatör, så är du i ”hamn”.
Installatören hjälper dig med för/färdiganmälan och kabelförläggning.
Grattis till vinstlotten!
Ingår grävning och allt menar du?

Ingår grävning och allt menar du?
Grävning på egen tomt står du för själv, liksom installatörens kostnader.

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Byggt 1994 och varit ödehus sen 1996?

Eller är det bara kabeln som bytts 1994 och sen har huset ödelagts ner till bara två år senare?
Det är nog byggt på 1800 talet någon el i huset har det nog aldrig varit bara ett elskåp på väggen. Det är bara det jag vill ha det är mkt att göra I huset innan någon el ska dras

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Grävning på egen tomt står du för själv, liksom installatörens kostnader.
Ok då fattar jag tack för hjälpen.

Jag har ett fasadskåp med 16 ampere säkring in i skåpet kommer en kabel 2cm grov tror det är 10 kvadrat. 10 kvadrat borde väl räcka till 16 ampere?
Ha, ha.. Sorry, jag trodde du pratade om 10 000 volt, alltså kV=kilovolt... 😳😳😳

• Gilla
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ha, ha.. Sorry, jag trodde du pratade om 10 000 volt, alltså kV=kilovolt... 😳😳😳
😁😁 ursäkta var nog lite otydlig där sorry

• Haha
  • Gilla
claesborjesson och 5 till
  • Laddar…
Standarddimension på markrören är 50 respektive 110 mm. 50 mm är för trånt för att dra grövre kabel långa sträckor, därför vill de ha 110.
Som sagt var spelar det ju ingen roll för dig vad som ligger i marken när allt är klart .

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Som flera varit inne på så låter det som den anslutningsavgift du fått besked om är för bra för att vara sann. Nu vet vi ju inte hur tydlig och bindande offert du har fått. Men för mig låter det som ett missförstånd av någon form. Så jag råder dig att ha budgetmässig beredskap på att det istället kan bli typ 50 000 när det väl utförs.

När det gäller den bef. kabeln, så kan jag tänka mig att elbolaget utgår ifrån att den inte håller 10 kvmm, vilket numera är krav för en av ledarna i den (PEN ledaren), det kravet tror jag har kommit senare än 90- talet. Och eftersom detta formellt är en nyanslutning så måste dagens krav uppfyllas.

Men om kabeln faktiskt är på 10 kvmm (åter utrymme för missförstånd) så kanske den inte måste bytas ut. Det är tänkbart att den elfirma du skall anlita här kan hjälpa till att räta ut ett sådant eventuellt missförstånd mot elbolaget.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som flera varit inne på så låter det som den anslutningsavgift du fått besked om är för bra för att vara sann. Nu vet vi ju inte hur tydlig och bindande offert du har fått. Men för mig låter det som ett missförstånd av någon form. Så jag råder dig att ha budgetmässig beredskap på att det istället kan bli typ 50 000 när det väl utförs.

När det gäller den bef. kabeln, så kan jag tänka mig att elbolaget utgår ifrån att den inte håller 10 kvmm, vilket numera är krav för en av ledarna i den (PEN ledaren), det kravet tror jag har kommit senare än 90- talet. Och eftersom detta formellt är en nyanslutning så måste dagens krav uppfyllas.

Men om kabeln faktiskt är på 10 kvmm (åter utrymme för missförstånd) så kanske den inte måste bytas ut. Det är tänkbart att den elfirma du skall anlita här kan hjälpa till att räta ut ett sådant eventuellt missförstånd mot elbolaget.
Elfirman som jag har pratat med kör bara på eon s krav på att byta kabeln men ingen av dem har varit ute och tittat.

Försökte läsa på kabeln Igår men texten är liten .. ska ta med glasen... Det borde ju stå på kabeln

Om kabeln är 30år gammal så kommer den att bytas ut oavsett vilken area som ligger där.
Så lägg ingen tid på det, utan kör igång processen istället så snart som möjligt.
Du verkar ju ha dragit högsta vinstlotten!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Elfirman som jag har pratat med kör bara på eon s krav på att byta kabeln men ingen av dem har varit ute och tittat.

Försökte läsa på kabeln Igår men texten är liten .. ska ta med glasen... Det borde ju stå på kabeln
Och är det nätägarns serviskabel avgör nätägaren vilken kabel dom vill använda.
Och kravet på rör från tomtgräns är ett gammalt krav som kom före 1980, och efter att varit "avstängt" så länge räknas återanslutningen som en nyanslutning och dagens krav gäller.

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
2400kr blev det. Men frågan var om varför jag ska byta kabel
inga pengar att bråka om

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och är det nätägarns serviskabel avgör nätägaren vilken kabel dom vill använda.
Och kravet på rör från tomtgräns är ett gammalt krav som kom före 1980, och efter att varit "avstängt" så länge räknas återanslutningen som en nyanslutning och dagens krav gäller.
Krav har aldrig funnits vad jag vet, men däremot har en branschpraxis vuxit fram som faktiskt inte är så tokig.
Följer man den, då blir det ”rätt”.

• Gilla
Lars Cederlund
  • Laddar…
Det är nätägarna som har haft kravet, och att kravet fanns före 1980vet jag med säkerhet för då hamnade jag i en mindre konflikt med min nätägare angående 5 meter markrör.
Och eftersom jag har varit verksam inom över 20 nätägares områden kan jag säga att hos dom har det varit liknande krav.

• Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.