21 684 läst ·
99 svar
22k läst
99 svar
Vad gäller har köpt ödehus?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Det är nog byggt på 1800 talet någon el i huset har det nog aldrig varit bara ett elskåp på väggen. Det är bara det jag vill ha det är mkt att göra I huset innan någon el ska drasMagnus E K skrev:
Standarddimension på markrören är 50 respektive 110 mm. 50 mm är för trånt för att dra grövre kabel långa sträckor, därför vill de ha 110.
Som sagt var spelar det ju ingen roll för dig vad som ligger i marken när allt är klart .
Som sagt var spelar det ju ingen roll för dig vad som ligger i marken när allt är klart .
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Som flera varit inne på så låter det som den anslutningsavgift du fått besked om är för bra för att vara sann. Nu vet vi ju inte hur tydlig och bindande offert du har fått. Men för mig låter det som ett missförstånd av någon form. Så jag råder dig att ha budgetmässig beredskap på att det istället kan bli typ 50 000 när det väl utförs.
När det gäller den bef. kabeln, så kan jag tänka mig att elbolaget utgår ifrån att den inte håller 10 kvmm, vilket numera är krav för en av ledarna i den (PEN ledaren), det kravet tror jag har kommit senare än 90- talet. Och eftersom detta formellt är en nyanslutning så måste dagens krav uppfyllas.
Men om kabeln faktiskt är på 10 kvmm (åter utrymme för missförstånd) så kanske den inte måste bytas ut. Det är tänkbart att den elfirma du skall anlita här kan hjälpa till att räta ut ett sådant eventuellt missförstånd mot elbolaget.
När det gäller den bef. kabeln, så kan jag tänka mig att elbolaget utgår ifrån att den inte håller 10 kvmm, vilket numera är krav för en av ledarna i den (PEN ledaren), det kravet tror jag har kommit senare än 90- talet. Och eftersom detta formellt är en nyanslutning så måste dagens krav uppfyllas.
Men om kabeln faktiskt är på 10 kvmm (åter utrymme för missförstånd) så kanske den inte måste bytas ut. Det är tänkbart att den elfirma du skall anlita här kan hjälpa till att räta ut ett sådant eventuellt missförstånd mot elbolaget.
Elfirman som jag har pratat med kör bara på eon s krav på att byta kabeln men ingen av dem har varit ute och tittat.H hempularen skrev:Som flera varit inne på så låter det som den anslutningsavgift du fått besked om är för bra för att vara sann. Nu vet vi ju inte hur tydlig och bindande offert du har fått. Men för mig låter det som ett missförstånd av någon form. Så jag råder dig att ha budgetmässig beredskap på att det istället kan bli typ 50 000 när det väl utförs.
Försökte läsa på kabeln Igår men texten är liten .. ska ta med glasen... Det borde ju stå på kabeln
Och är det nätägarns serviskabel avgör nätägaren vilken kabel dom vill använda.P Pastornpå norralund skrev:
Och kravet på rör från tomtgräns är ett gammalt krav som kom före 1980, och efter att varit "avstängt" så länge räknas återanslutningen som en nyanslutning och dagens krav gäller.
Krav har aldrig funnits vad jag vet, men däremot har en branschpraxis vuxit fram som faktiskt inte är så tokig.E elmont skrev:
Följer man den, då blir det ”rätt”.
Det är nätägarna som har haft kravet, och att kravet fanns före 1980vet jag med säkerhet för då hamnade jag i en mindre konflikt med min nätägare angående 5 meter markrör.
Och eftersom jag har varit verksam inom över 20 nätägares områden kan jag säga att hos dom har det varit liknande krav.
Och eftersom jag har varit verksam inom över 20 nätägares områden kan jag säga att hos dom har det varit liknande krav.