GlennB GlennB skrev:
Jag skulle ha tagit det så snabbt som möjligt.

Jag var på väg att köpa en fastighet för ett antal år sedan där tidigare ägare hade sagt upp elabonnemanget ett par år tidigare av kostnadsskäl, kollade med nätägaren vad det skulle kosta att återansluta och dom sa att när det väl är
avslutat blir det nyanslutning och det skulle kosta ~50k, jag ifrågasatte det då ju allt fanns på plats och bara behövde koppplas in, men dom sa att det var samma pris oavsett om dom bara kunde slå på switchen i skåpet eller var tvungen att dra ny kabel, är abonnemanget väl uppsagt så har dom rätt att ta nyinstallationspris oavsett.

Mycket irriterande tyckte jag, och en bidragande orsak till att det inte blev nåt köp.
Ja trist att dom har monopol och kan göra som dom vill .

Tror du verkligen att det skulle bli billigare och bättre med multipla nätägare? Jag ser bara dubbla kostnader om man bygger dubbla nät och har man ännu fler nätägare så blir den totala kostnaden än högre, inte minst utanför storstäderna. Allt betalat av samma antal kunder.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det är väl lite som om vi skulle ha konkurrens på järnvägarna, på riktigt. Låt 5 - 10 olika bolag bygga sina egna spår , 5 parallella T banestationer. Konkurrera med pris och underhållsnivå. Blir säkert jättebilligt... Med mer konkurrens.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl lite som om vi skulle ha konkurrens på järnvägarna, på riktigt. Låt 5 - 10 olika bolag bygga sina egna spår , 5 parallella T banestationer. Konkurrera med pris och underhållsnivå. Blir säkert jättebilligt... Med mer konkurrens.
En del saker ska det inte vara konkurrens eller vinst på

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P Pastornpå norralund skrev:
Ja bra med rör men 110 mm tycker jag är absurt
Eon kräver numera 110mm rör fram till huset och sen ska det vara 50mm upp till skåpet om det ska dras infällt i väggen.
Är rörsträckan i mark längre än ett visst antal meter ska det dessutom finnas draggropp på vägen.
Det är deras föreskrifter och dom gör inget jobb om man inte följt deras handbok.

Det är lite overkill men alla som varit med o dragit kabel i 50mm markör vet att det rätt fort kan börja gå riktigt trögt.

• Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
Ursäkta att jag missade det. Jag har ju ett plåtskåp på väggen men elmätaren är borta..
Sen har ca 25 m till eons plåtskåp dit jag ska gräva.
Och du är säker på att elmätare skall vara i ditt skåp, inte Eons utanför tomt...

Normalt sitter mätarna i kundens skåp, mark eller vägg,

Cheesen
Ja trist att dom har monopol och kan göra som dom vill .
Alternativet till monopol är inget som lockar... Kaotiskt nätverk av elledningar och kablar runt två elstolpar mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Då har du haft givmilda elnätsbolag som låtit bli att ta ut de avgifter de har rätt till.

Åtminstone Vattenfall eldistribution anger 10 år som bortre gräns för en återanslutning. Som har ett från pris på 3525 kr.

[länk]
ok jag hade Eon i båda fallen

Cheesen Cheesen skrev:
Alternativet till monopol är inget som lockar... [bild]
Njaa.. sådär ser det ut på en del håll i världen där det ÄR monopol.

Cheesen
H hempularen skrev:
Njaa.. sådär ser det ut på en del håll i världen där det ÄR monopol.
Tillochmed USA har börjat reglera elnätet då det såg ut som ormbon i väldigt många städer...

E elmont skrev:
Tror du verkligen att det skulle bli billigare och bättre med multipla nätägare? Jag ser bara dubbla kostnader om man bygger dubbla nät och har man ännu fler nätägare så blir den totala kostnaden än högre, inte minst utanför storstäderna. Allt betalat
L Lancen skrev:
Och du är säker på att elmätare skall vara i ditt skåp, inte Eons utanför tomt...
Jag har två andra fastigheter och där skåp på väggen med säkringar och mätare

Cheesen Cheesen skrev:
Alternativet till monopol är inget som lockar... [bild]
Dett är vid mitt hus 🤣🤣🤣

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om den nuvarande kabeln mellan elskåpet och fasadskåpet ligger direkt i marken är det nog som Hannuse skriver att Eon numera vill/kräver att kabeln ligger i ett kabelskyddsrör.

En detalj att komma ihåg är att även grävandet av diket för kabelskyddsröret ska göras av det auktoriserade elföretaget om jag minns rätt från tidigare trådar i likande frågor.
Om elen är bortkopplad eller det är ett nytt dike borde väl vem som helst få gräva. Sedan är det klart att diket kan behöva inspekteras och godkännas innan förläggningen görs och möjligen att de vill ha koll på återfyllnad en, åtminstone närmast kabeln. Håller med TSS att kabelbytet är ett konstigt för att inte säga ohemult krav åtminstone om inget fel konstaterats.

Jag tycker det är märkligt hur man ska ha det. Har aldrig hört talas om så grova rör .
Jag blev också förvånad men jag kan tänka mig att om röret bara är lite större än kabeln blir friktionen så stor att det blir svårt att dra om kabeln om det skulle behövas. En sak jag funderat är hur det går med kabelns kylning när den ligger i rör i st f jord, men bitarna vid ändarna som inte går i mark måste j ändå vara dimensionerade f att inte överhettas.

Är det förresten möjligen så att det gamla abonnemanget var enfas el på annat sätt mindre än dagens minsta abonnemang?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.