12 378 läst ·
87 svar
12k läst
87 svar
Vad är problemeet med enstgstätade fasader?
Jag anser inte att mina frågor är mer personliga än andras frågor eller åsikter. Du framförde en åsikt och jag ifrågasatte den, tyckte till och med den var felaktigt även som åsikt i sammanhanget. Ledsen, men som man bäddar får man ligga....stake skrev:Jag lever i en värd där jag försökte få en bild av systemet som diskuterades i tråden, genom att studerq fakta. Vad matematiker personliga tyckande eller bollkalles erfarenheter av bollspel mot väggarna eller tvtittarens upplevelser om paraboler var jag inte intresserad av. Har du fler frågor av personlig karaktär ta dom i pm.
..................
Fakta - som du säger att du efterfrågar - är att ett hus byggs och används av människor. Byggare är inte maskiner som gör ett moment på exakt samma sätt tusen gånger i rad. Människor skruvar upp paraboler och markiser, människor sparkar boll. Människor använder ett hus som de alltid har gjort, speciellt om inte någon har nämnt för dem att "den här fasaden tål ingen som helst åverkan, oavsett om det handlar om att skruva upp saker eller råka välta något mot den." Hade någon sagt detta till en spekulant tror jag att de flesta hade dragit öronen åt sig. Hur kan man vara intresserad av fakta men strunta i faktiska förhållanden? Fakta är också att det är ointressant huruvida systemet fungerar i teorin om man i den teorin bortser från den teoretiska möjligheten att någon använder huset som man kan förvänta sig att någon ska använda huset. En bil formad som ett spjut skulle teoretiskt sett förmodligen få ett väldigt lågt luftmotstånd och låg förbrukning men kommer den funka i praktiken? Var ska man få plats med de teoretiska passagerarna?
Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt att behöva försvara sig mot flera som ifrågasätter dina frågeställningar men samtidigt förstår jag de som gör det. Som sagt; som man bäddar får man ligga.
Räcker det med att det är mögelfritt dag 1 tycker du?stake skrev:
I kravspecen för ett hus finns väl ändå att det ska klara mindre sättningar, att man ska kunna slå i dörrarna och att fasaden ska klara en och annan snöboll?
Ja, det skulle kunna bli ett hållbart system OM man följde Mikaels alla punkter in absurdum. Nöjd? Dock skulle ju DET systemet inte vara hållbart i praktiken, på något sätt.stake skrev:
Sen ÄR inte branschen för inkompetent för att genomföra systemet, återigen. Det är systemet som uppenbarligen inte går att omsätta i praktiken.
Däremot skriver du ett ord här som åtminstone inte jag har reflekterat över tidigare i någon utsträckning; "....enligt konstens alla regler som tillverkaren förordar...."
Om man tolkar "tillverkaren" som den/det person/instans/företag som från början tyckte det här skulle kunna funka, var finns då ursprunget? Vem kom med idén? Eller rättare sagt; vem sade att "det här borde funka, det kör vi på!"? Vem borde få bära hundhuvudet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Njae, jag talar naturligtvis inte för branscherna som sådana. Det finns ingen utsedd talesman för dessa. Det jag dock gör är referera konsensus i branschen. Det är jag kompetent att göra eftersom jag är 'expert' inom området i den meningen att det är ett av kraven för att få en doktorsexamen inom det. Och jag har en sådan.stake skrev:
Ja, jag hade själv inte använt ord som "förstår inte bättre". Förståelse och kunskap är relativa begrepp och svåra att sätta fingret på. Men visst, ingen orsak. Jag är ålagd av stadsmakten att göra bla det eftersom jag är en del av fakulteten vid en statlig högskola, den så kallade "tredje uppgiften." Så jag har faktiskt betalt för att prata om just sådana här saker på Bygga hus. Det ni!stake skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Och med den specen så kan man ju undra om det är rimligt att kalla resultatet "fasad". Jag tycker beskrivningen stämmer bättre på "oljemålning." Dom brukar man inte heller ha utomhus i väta.Mikael_L skrev:
Jag ska erkänna att jag medvetet drog iväg löjligt hårt på vilka åtgärder som krävs för att fasadsystemet ska fungera.
Troligen fungerar det i alla fall aningens bättre än så, men i dagsläget vet vi ju inte hur "mycket stress" de enstegstätade fasaderna tål innan problemen blir faktum.
Men man kan också vända på det, om man jämför lite hur enormt snabbt vi har upptäckt felen med detta system och hur stor omfattningen verkar vara redan efter så här få år så får vi nog anta att det är en överhängande risk att just detta byggexperiment kommer gå till historien som ett av de mest omtalade framöver.
Det är en lågoddsare att man kommer nämna enstegstätad fasad innan man säger "inguten syll i betongplattan a'la 70-tal), eternitfasader, -tak och ventilationsrör eller kemiska emissioner från mattlim på fuktig betong ("sjuka hus").
Någonstans tycker jag att det är fenomenalt konstigt att detta kunde få rulla ut i så stor produktion direkt, och att ingen ska behöva ta något som helst ansvar för vansinnet.
Troligen fungerar det i alla fall aningens bättre än så, men i dagsläget vet vi ju inte hur "mycket stress" de enstegstätade fasaderna tål innan problemen blir faktum.
Men man kan också vända på det, om man jämför lite hur enormt snabbt vi har upptäckt felen med detta system och hur stor omfattningen verkar vara redan efter så här få år så får vi nog anta att det är en överhängande risk att just detta byggexperiment kommer gå till historien som ett av de mest omtalade framöver.
Det är en lågoddsare att man kommer nämna enstegstätad fasad innan man säger "inguten syll i betongplattan a'la 70-tal), eternitfasader, -tak och ventilationsrör eller kemiska emissioner från mattlim på fuktig betong ("sjuka hus").
Någonstans tycker jag att det är fenomenalt konstigt att detta kunde få rulla ut i så stor produktion direkt, och att ingen ska behöva ta något som helst ansvar för vansinnet.
Som sagt var, om det är 50% sannolikhet att nåt fungerar så brukar man anse att det är slumpen som avgör om det fungerar eller inte.
"Jag kan singla en slant så det blir krona. Kolla, det blev det 50% av gångerna!"
"Jag kan singla en slant så det blir krona. Kolla, det blev det 50% av gångerna!"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Precis. Vi behöver helt klart samma regler som på kontinenten, där man inspirerats redan av Code Napoleon att utkräva större ansvar från byggaren. Vill man experimentera så får man göra det under kontrollerade former.Mikael_L skrev:
Bra fö dig att du är doktorand och har bred erfarenhet, tyvärr hjälpte det varken dig eller mig i detta fallet då du helt missförstod vad jag menade och vår diskusson här hade jag kunnat vara utan. Å andra sidan är det ett diskussionsforum så hade jag bara velat ha min egen åsikt bekräftad tillbaka hade jag ställt den till min spegelbild på mitt pojkrum. Nu är jag inte den typen.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, jag talar naturligtvis inte för branscherna som sådana. Det finns ingen utsedd talesman för dessa. Det jag dock gör är referera konsensus i
Ja, jag hade själv inte använt ord som "förstår inte bättre". Förståelse och kunskap är relativa begrepp och svåra att sätta fingret på. Men visst, ingen orsak. Jag är ålagd av stadsmakten att göra bla det eftersom jag är en del av fakulteten vid en statlig högskola, den så kallade "tredje uppgiften." Så jag har faktiskt betalt för att prata om just sådana här saker på Bygga hus. Det ni!![]()
Skulle fler köpare vara kritiska till detta system i ett tidigt skede hade branschen troligen slutat med detta tidigare...
Så som jag förstått det: Fukt samlas bakom cellplasten som inte har någon möjlighet att ventileras och således uppstår röta. Fukten tränger in framförallt vid anslutning till fönsterbleck o liknande. Meningen var att fasaden skulle vara helt tät men som många poängterat tidigare så är det i princip omöjligt.
Så på projekteringsbordet så såg det säkert jättebra ut, och många arkitekter gillar uttrycket av "stenhus" som det inger. Kändes säkert som en grym idé innan man tänkte efter, eller just, det gjorde man inte
Så på projekteringsbordet så såg det säkert jättebra ut, och många arkitekter gillar uttrycket av "stenhus" som det inger. Kändes säkert som en grym idé innan man tänkte efter, eller just, det gjorde man inte
lars_stefan_axelsson skrev:
Kanske inte, men helt okänd är inte metoden.
http://www.yr.no/nyheter/1.922910
(Efter ungefär 2/3 av sidan)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Fast som jag skrev i exemplet Göteborg så räckte det inte. Det var många som var tveksamma, men det räcker ju inte när det bara är det som finns att köpa. Man måste då alltså vara *extremt* kritisk och så många måste vara det att man inte får husen sålda annat än till lägre (tom markant lägre) pris.Enk Projektet skrev:
Det är ganska stora krav att ställa. Att marknaden skall/skulle sanerat den här situationen det tror jag inte på.
Eftersom det inte finns något tvång för att köpa så visst har man ett val....skulle inte byggföretagen kunna sälja på grund av undermålig konstruktion så gissar jag att dom ändrar sig snabbt....lars_stefan_axelsson skrev:Fast som jag skrev i exemplet Göteborg så räckte det inte. Det var många som var tveksamma, men det räcker ju inte när det bara är det som finns att köpa. Man måste då alltså vara *extremt* kritisk och så många måste vara det att man inte får husen sålda annat än till lägre (tom markant lägre) pris.
Det är ganska stora krav att ställa. Att marknaden skall/skulle sanerat den här situationen det tror jag inte på.