Hej allihopa! Jag måste åtgärda några fel i badrummet såsom manschett som monterades fel och ett rör som är för nära väggen.
Jag pratade med en firma och de säger hela badrummet måste rivas och byggas på nytt. Är det verkligen nödvändigt?
Och det finns några borrhål som kan säkert fyllas med sillikon.
Jag lägger bilder på besiktningsprotokollet här.
Jag pratade med en firma och de säger hela badrummet måste rivas och byggas på nytt. Är det verkligen nödvändigt?
Jag började med processen att sälja huset och köparen vill det åtgärdas innan de flyttar in. Därför vill jag ha söka råd.
Vad brukar det kosta att en fackman montera ett nytt manschett enligt standard och montera röret på korrekt sätt?
Vad brukar det kosta att en fackman montera ett nytt manschett enligt standard och montera röret på korrekt sätt?
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag antar att senaste renovering i badrummet var för länge sedan. Att bara snygga till motsvarar inte dagens branchregler. Om du totalrenoverar badrummet kan du göra allt enligt nyaste regler men det kostar en slant.
Då är det bättre att låta allt vara orört då fortsätter försäkringen gäller för allt är troligen gjort enligt dåtidens branchregler. Men det finns ju vissa risker med nuvarande tillstånd.
Vill du åtgärda det inför en kommande försäljning?
Då är det bättre att låta allt vara orört då fortsätter försäkringen gäller för allt är troligen gjort enligt dåtidens branchregler. Men det finns ju vissa risker med nuvarande tillstånd.
Vill du åtgärda det inför en kommande försäljning?
Ja exakt. Allt annat i badrummet byggdes på korrekt sätt. Bara manschett och röret under tvättställen har fel.
Klart det går att lossa klämringen och skära till igen men man bör vara väldigt stadig på handen kapa för mycket och problemet blir 1000 gånger värre.M Morteza Alizade1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Att flytta avloppsröret innebär att, man tar bort klinker som är runt röret, så mycket att det går att komma åt i bjälklagret att flytta röret. Det kanske innebär att man behöver öppna golvet en halvmeter, eller kanske 1 m för att det ska gå att anpassa anslutningen till det större avloppsröret.M Morteza Alizade1 skrev:Hej allihopa! Jag måste åtgärda några fel i badrummet såsom manschett som monterades fel och ett rör som är för nära väggen.
Efter man har flyttat avloppsröret, återställt golvreglar, spånskiva etc. så ska tätskiktet lagas. Detta är endast tillåtet att göra med exakt samma tätskikt som redan finns där och endast om tillverkaren av det tätskiktet har en anvisning för hur det ska göras. När tätskiktet är på plats kan man sätta klinkerplattor igen.
När man tar bort klinkerplattor, finns det en risk för att de går sönder. Det är inte säkert att det går att köpa likadana plattor längre.
Du och köparen bör alltså verkligen tänka över om det är lämpligt att åtgärda problemen. Det är stor risk för att det leder till andra problem, inkl. vattenskada om några månader. Ni bör i stället komma överens om en köpesumma som passar ett badrum med anmärkningar. Eller så renoverar du badrummet helt och ni kommer överens om en annan köpesumma..
Klicka här för att svara