SSSS
Fick med en kompost och ett utedass till ett hus som vi nyligen har köpt. Vi har en 3 kubiks fast tank till toaletten men det vore ju bra om man kunde använda dasset om det krisar. Urinen separeras och resten hamnar i en balja.

De tidigare ägarna hade hemkompost för matavfallet och använde utedasset ibland under sommaren. Vi har dock valt hämtning av matavfallet då det inte var någon extra kostnad i min kommun. Men det blir nog en del trädgårdsavfall för oss iaf.

Då vi är nybörjare kring allt vad som gäller kompost så skulle vi behöva en guide hur vi ska gå tillväga.

Detta är vad som står bakom utedasset.
Misstänker att dessa hör till latrinkomposten?
Två kompostkärl bredvid ett större grönt plastkärl på en grusad yta, omgiven av träd och skog. Möjligen del av en latrinkompost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta en vanlig trädgårdskompost?
Två träkomposter utomhus i en skogsmiljö, fyllda med olika stadier av nedbrutet material, eventuellt för latrin- eller trädgårdskompostering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Gällande latrinkompost så måste du ha tillstånd från kommunen för det. Är väldigt enkelt att få och är kostnadsfritt tror jag, gäller att ha en tät kompostbehållare och en karta med placering av kärlet och vart du tänker strö ut komposten när den är färdig sen. Täta kompostbehållare kostar multum så jag tog en IBC-tank (vattentank för 1 kubik) och fick det godkänt.

Har haft den i 3 år nu och fyllt kanske 30%. Roterar till ibc 2 när den är full så får det gamla förmultna och bli gödsel.

Det är ganska enkelt. Latrinen ska lagras isolerat minst 6 månader, det har något med bakteriedödande att göra, så låt det bara stå i tunnan minst den tiden*. Sedan efterkompostera i trädgårdskomposten som du har på bilden. Klart.

Jag skulle även överväga kompostera matavfall, det är onödigt att köra runt på kompost som kan hanteras lokalt. Se bara till att ha en kompost som djuren inte kommer åt så går det bra.

Låna en bok och läs tyckar jag brukar funka bra som fördjupning (:

* om inte komposten inte uppnår en temperatur på minst 50 °C under komposteringsperioden är processen att betrakta som långtidslagring och måste då lagras i minst två år

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Fick med en kompost och ett utedass till ett hus som vi nyligen har köpt. Vi har en 3 kubiks fast tank till toaletten men det vore ju bra om man kunde använda dasset om det krisar. Urinen separeras och resten hamnar i en balja.

De tidigare ägarna hade hemkompost för matavfallet och använde utedasset ibland under sommaren. Vi har dock valt hämtning av matavfallet då det inte var någon extra kostnad i min kommun. Men det blir nog en del trädgårdsavfall för oss iaf.

Då vi är nybörjare kring allt vad som gäller kompost så skulle vi behöva en guide hur vi ska gå tillväga.

Detta är vad som står bakom utedasset.
Misstänker att dessa hör till latrinkomposten?
[bild]

Är detta en vanlig trädgårdskompost?
[bild]
Den gröna tunnan på bild ett är precis en sådan som används till vanlig matavfallskompost hemma hos mina föräldrar i alla fall.
Där blandas det inte med någon rest från utedass utan bara matavfall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Den gröna ser ut att vara en master från greenline.

Jag vet inte im den gröna är isolerad men jag har en varmkompost och lägger allt matavfall i denna sen' 40 år. På sommaren kompletterar jag med ogräs och lite gräsklipp, på vintern ett par nävar torv då och då. Den töms varje vår, efterkomposteras 6 månader och används i trädgården. Detta gör att jag inte har något behov av konventionell trädgårdskompost som TS har.

När det gäller avfall från rumpan har jag ingen erfarenhet men det har ju de andra forumisterna.

yonna yonna skrev:
Jag vet inte im den gröna är isolerad
Baserat på de jag sett som liknar denna sätter jag en femma på att den är det. 🙃

SSSS
Okej då har dom säkert använt den gröna till matavfallet. Vad gör man med innehållet i denna? Ska det läggas över i den öppna komposten? Eller använder man det direkt? Nu har den bara stått med innehåll sen vi fick huset i oktober.

Men de två svarta tunnorna, kan man använda dessa som latrinkompost? Samma sak här, dessa har ”innehåll” i sig, som jag antar kommer från dasset.

Vi har två varmkomposter och senast i oktober så börjar vi på en tom.. Enda undantaget är nog om jag orkar bära eller köra hem fallfrukt i sådana mängder att odlingskragarna redan är fyllda till brädden för då fyller jag på tills frukten tar slut (I båda tunnorna).
Vi har det fina trädgårdsavfallet och matavfall inklusive hushållspapper i våra. Lite malda grenar eller liknande går i då och då för att ge lite struktur så luften kommer åt.
I juni tömmer vi den som vilar och har som gödning på odlingarna.

Jag har kikat mer på bilden och etiketten säger något på mast... och den ser ut som vår greenline master så är den isolerad så är jag 99% säker på att det är en sådan.

Det som nu finns i varmkomposten är inte färdigkomposterad så du kan tömma den nu och blanda ordentligt ner i trädgårdskomposten. Se till att du har kvar 10/15 cm i botten där du också kan ha lite smågrenar som förbättrar syretillförseln. Fyll på med nytt matavfall. Smula gärna äggskalen än mer. Undvik skal från citrusfrukter. Småbitar av äggskalskartong och lite tidnings-/hushållspapper kan också läggas ner (inte för mycket). Gnagda kycklingben, köttben, fiskrens och räkskal är utmärkt tillskott. Eftersom jag har hund rensar jag bort benen när jag tömmer varmkomposten i trädgårdskompisten. Under växtsäsongen är det bra att fylla på med växtmaterial. Under vintern sjunker den ihop, brinner inte och kan bli lite äcklig därför är torvtillförsel utmärkt.

Köp gärna ogödslad torv och släng ett par nävar över ytan i varmkomposten när den sätter igång att brinna om/när flugor dyker upp eller om den blir för våt eller luktar.

Du kan slänga riktigt elakt ogräs i varmkomposten.

Tillägg: om du nu i inflyttningen inte har tid kan du hoppa över tömningen denna säsong utan bara fortsätta som ovan och tömma den nästa vår eftersom du inte vet hur den skötts tidigare. Materialet sjunker successivt ihop. Jag förmodar att den är öppen med nät i botten. Då kommer du att upptäcka att maskar tar sig in den vägen och förbättrar nedbrytningen till fin jord.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.