lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är det moderna sättet att resonera.

Det är uppenbart att ett system som bygger på att alla gör helt rätt, dvs utför en närmast hermetiskt perfekt sluten fasad annars så får man skador på underliggande konstruktion är ett felaktigt system. Det går inte att uppnå i

Jag brukar undvika analogier men: Varför tror du vi har balkongräcke? Det är ju bara att se till att inte ramla över kanten, och de som inte fattar de får ju skylla sig själva. Det är ju inte balkongbyggarnas fel att folk inte klarar av att använda dem rätt...
Skulle det vara en kvalitetsmärkning att det är ett modernt sätt att resonera? Jag förstår mig imte riktigt på ditt sätt att resonera och jag håller framför allt inte med dig om dina slutsatser.
 
stake skrev:
Du antar fel.

Jag vet att människor gör misstag, att det är ett värdelöst system som inte går att använda för att ingen är kapabel att utföra det utan misstag är däremot dumheter.

Försöker man dessutom skruva en parabol eller en markis får man skylla sig själv, det är inte systemets fel utan idioten som försöker skruva upp en tung plåtbit i något med konsistens som en gräddbulle.
Okej, jag hade fel i mitt antagande men frågan kvarstår: Vilken värld lever du i? Systemet var inte bra. Såvitt jag förstått används det inte längre. Om det hade varit ett ekonomiskt fördelaktigt OCH väl fungerande system, hade man då inte fortsatt använda det? Nä, att säga att det inte var fel på systemet och att folk får skylla sig själva som vill sätta upp saker på fasaden som funkar alldeles utmärkt att sätta upp på ALLA andra fasadtyper är helt enkelt fel. Jag brukar vara noga med att respektera att folk har olika åsikter men i det här har du helt enkelt fel.
 
stake skrev:
Skulle det vara en kvalitetsmärkning att det är ett modernt sätt att resonera?
Ja. Det kallas utveckling. Förr då tänkte vi inte så, utan stog mer för din "tekniken är perfekt så det måste vara människan det är fel på". Det fungerade bevisligen inte, så vi har utvecklat vårt sätt att resonera. Vårt nya sätt fungerar bättre.

Det är ju inte rocket-surgery att förstå att ett system som kräver perfekt utförande går illa ihop med en bransch med allt större press på snabbare och billigare utförande. Byggfusk och slarv i allmänhet (samt omfattningen och drivkrafterna därför) är ju inga direkta nyheter, så att utveckla ett system som ställer *större* krav på utförande annars så får man *större konsekvenser* än befintliga system och tro att det skall fungera är ju mer än lovligt naivt.
 
hempularen skrev:
Nu lärde jag mig något nytt tror jag. Jag hade ingen aning om att tunnputs inte är ett cementbaserat material. Är det alltså något i stil med akrylat som bindemedel i tunnputs?
Ja och nej. Det finns tre typer icke-cementbaserade typer av tunnputs. Den billigaste är baserad på akryl, och de två dyrare på silikat, resp silikonhartser (som inte ska förväxlas med våtrumssilikon!) Silikonharts tillverkas av kisel.
 
Mikael_L
isolde skrev:
...resp silikonhartser (som inte ska förväxlas med våtrumssilikon!) Silikonharts tillverkas av kisel.
Ja precis, det är som upplagt för begreppsförvirring ... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon
Och silicon heter kisel på svenska, så den svenska wiki-artikeln är väl snarlik, men som vanligt inte lika fyllig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel


edit:
Och silikon (silicone på engelska) innehåller kisel som en atomär beståndsdel, därav det engelska namnet, som sen försvenskats, det heter ju inte kiselon här i Sverige. :)
Det går att följa en länk till det, på den engelska wiki-sidan. Och sen byta till svensk artikel om man önskar så.
 
Redigerat:
Jag tror att en hel del av problemet ligger i många kunders sätt att resonera. Eller som en NCC-ingenjör sa till mig i samband med deras stora "krasch" i Lund:
"Om det hade varit lika mycket status i stommen som i bad och kök så hade detta aldrig hänt. Det har blivit så mycket status där att kunderna glömmer stommen. Det viktiga är att kunna skryta med snyggt bad och kök."
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mattias Jönsson skrev:
Jag tror att en hel del av problemet ligger i många kunders sätt att resonera. Eller som en NCC-ingenjör sa till mig i samband med deras stora "krasch" i Lund:
"Om det hade varit lika mycket status i stommen som i bad och kök så hade detta aldrig hänt. Det har blivit så mycket status där att kunderna glömmer stommen. Det viktiga är att kunna skryta med snyggt bad och kök."
Jag köper inte det resonemanget här i Göteborg iaf. Om man bygger sitt hus själv efter att ha stått i tomtkö, visst. Men så byggs inga hus här (tomtkön är 30 år eller så och ingen vidare ruljans). Här byggs mer eller mindre stora områden av stora byggherrar och vill du ha ett hus så är de det som de vill bygga som gäller. Ett av det första enstegstätade debaclen här var ett område om hundra fastigheter eller så i Mölndal, och det fanns naturligtvis inget att välja på.

Så här är det grisen i säcken och passar det inte så varsego att handla någon annanstans.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag köper inte det resonemanget här i Göteborg iaf. Om man bygger sitt hus själv efter att ha stått i tomtkö, visst. Men så byggs inga hus här (tomtkön är 30 år eller så och ingen vidare ruljans). Här byggs mer eller mindre stora områden av stora byggherrar och vill du ha ett hus så är de det som de vill bygga som gäller. Ett av det första enstegstätade debaclen här var ett område om hundra fastigheter eller så i Mölndal, och det fanns naturligtvis inget att välja på.

Så här är det grisen i säcken och passar det inte så varsego att handla någon annanstans.
Jo visst, med tanke på hur många områden exploateras så har man kanske inget val. Om man vill ha ett hus alltså.
Men om fler (majoriteten) satte sig in i och ställde krav på stommen så skulle firmorna inse att det är en konkurrensfördel att bygga med beprövad teknik.
 
Mattias Jönsson skrev:
Jag tror att en hel del av problemet ligger i många kunders sätt att resonera. Eller som en NCC-ingenjör sa till mig i samband med deras stora "krasch" i Lund:
"Om det hade varit lika mycket status i stommen som i bad och kök så hade detta aldrig hänt. Det har blivit så mycket status där att kunderna glömmer stommen. Det viktiga är att kunna skryta med snyggt bad och kök."
Det där är ju som om Volvo skulle montera dåliga säkerhetsbälten så folk dör i krascher över 50 km/h och sen säga att kunderna får skylla sig själva för att de inte frågat om bältena var bra, utan bara brytt sig om snygg lack och fina fälgar.
Nej, dessa fasader är helt enkelt usla. Hyreshuset jag bodde i tidigare (arkitekten hade till och med fått pris) hade dylik fasad och när det var slagregn så rann vattnet helt enkelt in via just fönster och andra genomförningar i väggarna.

@Stake: Trollar du, eller är du verkligen så naiv?
 
ToRy skrev:
Okej, jag hade fel i mitt antagande men frågan kvarstår: Vilken värld lever du i? Systemet var inte bra. Såvitt jag förstått används det inte längre. Om det hade varit ett ekonomiskt fördelaktigt OCH väl fungerande system, hade man då inte fortsatt använda det? Nä, att säga att det inte var fel på systemet och att folk får skylla sig själva som vill sätta upp saker på fasaden som funkar alldeles utmärkt att sätta upp på ALLA andra fasadtyper är helt enkelt fel. Jag brukar vara noga med att respektera att folk har olika åsikter men i det här har du helt enkelt fel.
Jag lever i en värd där jag försökte få en bild av systemet som diskuterades i tråden, genom att studerq fakta. Vad matematiker personliga tyckande eller bollkalles erfarenheter av bollspel mot väggarna eller tvtittarens upplevelser om paraboler var jag inte intresserad av. Har du fler frågor av personlig karaktär ta dom i pm.

Och efter att ha läst Mikael_Ls länk som hastigast verkar systemet verkligen vara undermåligt, men där var också bilder på cellplast som var blottad för regn och rusk och det lär ju inte vara någon fördel inser jag själv.
 
Carl_Elvis skrev:
Det där är ju som om Volvo skulle montera dåliga säkerhetsbälten så folk dör i krascher över 50 km/h och sen säga att kunderna får skylla sig själva för att de inte frågat om bältena var bra, utan bara brytt sig om snygg lack och fina fälgar.
Nej, dessa fasader är helt enkelt usla. Hyreshuset jag bodde i tidigare (arkitekten hade till och med fått pris) hade dylik fasad och när det var slagregn så rann vattnet helt enkelt in via just fönster och andra genomförningar i väggarna.
Vi är helt överens om att det är ett uselt system som aldrig borde lämnat laboratoriemljö.

Jag gjorde en helt ovetenskaplig rundfrågning bland kollegor som nyligen köpt nya hus och nästan alla kunde svara på vad de har för vitvaror, köksinredning, klinker, duschväggar, downlights, trägolv o s v. Ingen (!) kunde redogöra för stommen. Någon trodde t o m att de hade köpt ett stenhus eftersom det har tegelfasad...
 
stake skrev:
Jag lever i en värd där jag försökte få en bild av systemet som diskuterades i tråden, genom att studerq fakta.
Fakta är att systemet inte tål något läckage utifrån. Överhuvudtaget. Det klarar heller inte av att bli av med fukt som byggts in.

Håller du med om det eller inte?
 
Mattias Jönsson skrev:
Jag gjorde en helt ovetenskaplig rundfrågning bland kollegor som nyligen köpt nya hus och nästan alla kunde svara på vad de har för vitvaror, köksinredning, klinker, duschväggar, downlights, trägolv o s v. Ingen (!) kunde redogöra för stommen. Någon trodde t o m att de hade köpt ett stenhus eftersom det har tegelfasad...
Visst har du en poäng där. Men man måste också komma ihåg problemen med informationsassymetri. Säljaren/byggaren kommer alltid att ha ett (mer eller mindre) stort övertag över köparen. Det är orimligt att tro att man kan nå en situation där båda är likvärdiga parter i transaktionen. Och eftersom vi har informationsassymetri så måste det till något annat externt för att inte hamna i market failure, eller den dödsspiral som kallas "The Lemon law of economics." (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons). Det är inte alls orimligt att lägga ett (mycket) större ansvar på byggaren/säljaren i den här situationen.

P.S. Jag retar mig också på folk som säger "stenhus" när de menar "trähus med tegelfasad" ;)
 
Det är ju mycket man kan fundera över i den här soppan. Hur kan ett sånt här defekt byggsystem tas fram, typgodkännas och sedan rullas ut i stor skala? Vad ska man ha institutioner som SP till om de inte kan hantera sånt här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.