Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog mest av historiska skäl som detta kräver bygglov. Tittar man på äldre stadsbebyggelse så är det väldigt mycket plank och murar och det är bastanta saker som går mellan byggnaderna. D v s de är historiskt sett som en del av byggnaderna. Det är i det sammanhanget då rätt naturligt att inkludera dem under bygglovskravet.

Men sen har ju bebyggelsen ändrats och att lägga bygglovskrav på ett enkelt plank i ett villaområde eller en stödmur i trädgården fanns nog aldrig med i ursprungsplanerna hos den historiska lagstiftaren. Det har drivits fram via praxisbeslut och misstag i arbetet.

Till detta kommer att modernistiska samhällsbyggandsideal tog över under 1900-talet. Och modernister gillar inte plank och murar av rent ideologiska skäl. De vill kollektivisera och sudda ut gränser mellan det privata och det offentliga, dessa gränser står i vägen för deras nya människa och samhälle. Detta fick ju sitt mest märkliga uttryck på 60-70-talet när staketen kring småhusens tomter plötsligt blev folkligt röd- eller brunmålade snubbelhöga saker med breda plankor. Jag ryser över estetiken, borde nog fällas vid en tillsyn gällande betydande olägenhet för grannskapet tänker jag.
Har inte storleken på tomterna betydelse? Också att huset gärna ska ligga med minst en fasad istället för planket.

En större villatomt med gammal stil av innerstadsplank över huvudhöjd med avrinningsbräda högst upp ser ju ut som en anstalt. Jag vet om en villa i mitt närområde med sådant.

Claes Sörmland
J Jaggatagga skrev:
Har inte storleken på tomterna betydelse? Också att huset gärna ska ligga med minst en fasad istället för planket.
Inte för bygglovskravet för plank. Men det lär ju vara svårt att få bygglov om det ser ovanligt eller udda ut. Bygglovsprövningen driver ju utseendet mot mellanmjölk. Och det kan ju vara bra om grannskapet vill ha mellanmjölk och inte udda livsstilsuttryck i grannskapet.

Nog vill jag ha insynsskydd i min trädgård! Nu för tiden får man lösa det med häckar men det är mysigt att gå i gamla småstäder med höga, fina brädplank.

• Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
Jag är också väldigt mån om insynsskydd men nog hade det blivit trist med ett villakvarter med enbart 2m höga plank. Blir ju inte riktigt som en gammal gränd i stadsmiljö med kullersten

M MsTake skrev:
Jag är också väldigt mån om insynsskydd men nog hade det blivit trist med ett villakvarter med enbart 2m höga plank. Blir ju inte riktigt som en gammal gränd i stadsmiljö med kullersten
Samtidigt är väl de flesta villakvarter som byggts efter ca. 1970 så trist utformade att det knappast gör någon skillnad. Säga vad man vill, men de hade lite mer känsla när de byggde hus för länge sedan.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Samtidigt är väl de flesta villakvarter som byggts efter ca. 1970 så trist utformade att det knappast gör någon skillnad. Säga vad man vill, men de hade lite mer känsla när de byggde hus för länge sedan.
Inget som inte kan räddas av lite häckar, buskar, träd, staket och ett och annat plank. Särskilt på vintern är det viktigt med staket och plank som avskärmning för områdets upplevelse när det mesta gröna är avlövat. Områdena blir trista för att de är helt öppna döda gräsmattor. Det är därför som nybyggda områden är så fula och spretiga. T o m miljonprogrammets 70-talsvillor på åker blir mysiga och trevliga när häckar, buskar och träd har vuxit upp och avskärmande plank, staket och uthus har byggts.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
E Erik Salhammar skrev:
Precis. Jobbiga grannar som överklagar ett fint plank får nöja sig med högt, täckt gunnebostängsel i fortsättningen..

Poetisk rättvisa.
Glöm inte taggtråden längst upp, gärna av typen 'rakblad' 🤣

P
K Kontoristen7 skrev:
Folk klarar inte alltid av total frihet...
Nä., det är bara du och jag och andra i eliten som klarar av total frihet.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan ju utföras snyggare än i trådens dom.
T.ex. med ett styvare kapell. Kanske utfört i trä? 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.