Hej!
Tänkte göra mig ett ekbord och det är första gången :)
Jag fick tag på gratis ekplank som jag sen bad en planhyvla åt mig.
Jag har lite sprickor och gropar eller vad det kan heta som skulle behövas lagas, har ni några idéer på hur man ska göra eller vad som kan köpas för att att fylla i groparna/sprickor?
Samt vad bör man olja in efteråt?

Se bilder!
Tack på förhand :)
Mvh Jonas
 
  • 20260622_192011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260622_192025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260622_192029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på vad du vill åt för utseende kan du smälta i vax eller schellack i olika färger, fylla i med härdplast (epoxi eller något annat elände) eller stämma/fräsa ur och limma i en hel bit.
I princip skulle det gå att fylla med härdad linolja men det kommer ta tid.
 
Jag tänker mig att det ska se naturligt ut i ekfärg. Med epox så är det andra färger antar jag?
Finns det typ spackel fast i ekfärg och ser naturligt ut som maan sen olja in eller nått?
 
Ska du ha samma färg så är det oftast enklast och bäst att blanda slipspån från trä med epoxi och spackla med. För mindre glipor funkar det med trälim och slipspån.

Vill man ha svart epoxi kan man krossa vanligt träkol och använda som pigment.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.