Hej!
Tänkte göra mig ett ekbord och det är första gången
Jag fick tag på gratis ekplank som jag sen bad en planhyvla åt mig.
Jag har lite sprickor och gropar eller vad det kan heta som skulle behövas lagas, har ni några idéer på hur man ska göra eller vad som kan köpas för att att fylla i groparna/sprickor?
Samt vad bör man olja in efteråt?
Se bilder!
Tack på förhand
Mvh Jonas
Tänkte göra mig ett ekbord och det är första gången
Jag fick tag på gratis ekplank som jag sen bad en planhyvla åt mig.
Jag har lite sprickor och gropar eller vad det kan heta som skulle behövas lagas, har ni några idéer på hur man ska göra eller vad som kan köpas för att att fylla i groparna/sprickor?
Samt vad bör man olja in efteråt?
Se bilder!
Tack på förhand
Mvh Jonas
Epoxy resin kanske? Man kan även få den pigmenterad. https://scandinavianwoodandoil.se/epoxy-resin/
Beroende på vad du vill åt för utseende kan du smälta i vax eller schellack i olika färger, fylla i med härdplast (epoxi eller något annat elände) eller stämma/fräsa ur och limma i en hel bit.
I princip skulle det gå att fylla med härdad linolja men det kommer ta tid.
I princip skulle det gå att fylla med härdad linolja men det kommer ta tid.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ska du ha samma färg så är det oftast enklast och bäst att blanda slipspån från trä med epoxi och spackla med. För mindre glipor funkar det med trälim och slipspån.
Vill man ha svart epoxi kan man krossa vanligt träkol och använda som pigment.
Vill man ha svart epoxi kan man krossa vanligt träkol och använda som pigment.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


