Claes Sörmland
R realdexter skrev:
Crazy tycker jag. Ingen ser planket utifrån och vi har det bara för att sklija våra tomter från varandra. Nåväl, inget av husen kommer att säljas inom överskådlig tid. Förutsatt att ingen av oss dör närmsta tiden.
Åtgärden att uppföra planket preskriberas efter tio år så då kan kommunen inte utfärda rättelseföreläggande kring det och ert plank är säkrat för framtiden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Åtgärden att uppföra planket preskriberas efter tio år så då kan kommunen inte utfärda rättelseföreläggande kring det och ert plank är säkrat för framtiden.
Tre år kvar till att det är preskriberat!!

Plank kräver bygglov för att uppföras enligt plan- och byggförordningen (PBF) och ofta diskuterar vi vad som är och inte är ett plank i PBFs mening. MÖD har just avgjort frågan om denna konstruktion är ett plank i PBFs mening, alltså kapell uppsatt på stängsel:

[bild]

Bygg- och miljönämnden i Bjuvs kommun menade att det var ett plank och utdömde byggsanktionsavgift och fick stöd av länsstyrelsen och senare MMD efter överklagan. Men MÖD tyckte annorlunda, det är inget plank:

"Mark- och miljööverdomstolen prövar därför först om den aktuella konstruktionen utgör ett plank för vilket bygglov och startbesked krävs.

Nämnden har angett att konstruktionen är cirka 2 meter hög. Den uppgiften i sig har inte ifrågasatts av K.N.. Av handlingar i målet framgår vidare att den löper längs två av fastighetens gränser och är totalt 36 meter lång. Mark- och miljööverdomstolen bedömer att konstruktionen har en begränsad genomsiktlighet och med ett plank jämförbar höjd och längd. Även placeringen, i anslutning till fastighetsgränsen, talar för att dess omgivningspåverkan är jämförbar med ett plank.

Bygglovsplikten omfattar dock inte med plank jämförliga anordningar, även om dess omgivningspåverkan i visst hänseende kan jämföras med ett plank. Med hänsyn till karaktären av det material som fästs på stängslet, av benämnt tygstycke, och det visuella intrycket av konstruktionen i övrigt bedömer Mark- och miljööverdomstolen att konstruktionen inte kan anses utgöra ett plank. Eftersom konstruktionen inte omfattas av bygglovsplikt har den inte krävt ett sådant startbesked som utgör en förutsättning för att byggsanktionsavgift ska tas ut. Nämndens beslut att påföra K.N. en byggsanktionsavgift ska därför upphävas."

[länk]

Denna dom tydliggör att bara för att en konstruktion har en omgivningspåverkan som i visst hänseende kan jämföras med ett plank så är det trots detta inte en bygglovspliktig åtgärd att uppföra denna konstruktion. Det är just plank som kräver bygglov, inte med plank jämförliga anordningar.
I mitt tycke ser anordningen mer ut som en ett inhägnad industriområde, ser f-j ut..

M Mikael Karlsson4999 skrev:
I mitt tycke ser anordningen mer ut som en ett inhägnad industriområde, ser f-j ut..
Det är ju så det blir när man tar till fullösningar för att kringå regler som känns orättfärdiga. Jag tror nog vederbörande själv skulle föredra ett snyggt och prydligt plank än detta.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
O
K Kontoristen7 skrev:
Tycker inte lagar och regler inte ska vara en bedömningssport
Det är precis det MÖD inte helle verkar tycka. De har ju effektivt satt ned foten och sagt rakt ut: Bara för att tjuriga handläggare bedömer att något är jämförbart med ett plank så blir det inte ett plank. Endast faktiska plank omfattas av bygglovsregler för plank. Detta oavsett hur fint eller fult det än må vara.

• Gilla
FC_Bygg och 4 till
  • Laddar…
Plank kräver bygglov för att uppföras enligt plan- och byggförordningen (PBF) och ofta diskuterar vi vad som är och inte är ett plank i PBFs mening. MÖD har just avgjort frågan om denna konstruktion är ett plank i PBFs mening, alltså kapell uppsatt på stängsel:

[bild]

Bygg- och miljönämnden i Bjuvs kommun menade att det var ett plank och utdömde byggsanktionsavgift och fick stöd av länsstyrelsen och senare MMD efter överklagan. Men MÖD tyckte annorlunda, det är inget plank:

"Mark- och miljööverdomstolen prövar därför först om den aktuella konstruktionen utgör ett plank för vilket bygglov och startbesked krävs.

Nämnden har angett att konstruktionen är cirka 2 meter hög. Den uppgiften i sig har inte ifrågasatts av K.N.. Av handlingar i målet framgår vidare att den löper längs två av fastighetens gränser och är totalt 36 meter lång. Mark- och miljööverdomstolen bedömer att konstruktionen har en begränsad genomsiktlighet och med ett plank jämförbar höjd och längd. Även placeringen, i anslutning till fastighetsgränsen, talar för att dess omgivningspåverkan är jämförbar med ett plank.

Bygglovsplikten omfattar dock inte med plank jämförliga anordningar, även om dess omgivningspåverkan i visst hänseende kan jämföras med ett plank. Med hänsyn till karaktären av det material som fästs på stängslet, av benämnt tygstycke, och det visuella intrycket av konstruktionen i övrigt bedömer Mark- och miljööverdomstolen att konstruktionen inte kan anses utgöra ett plank. Eftersom konstruktionen inte omfattas av bygglovsplikt har den inte krävt ett sådant startbesked som utgör en förutsättning för att byggsanktionsavgift ska tas ut. Nämndens beslut att påföra K.N. en byggsanktionsavgift ska därför upphävas."

[länk]

Denna dom tydliggör att bara för att en konstruktion har en omgivningspåverkan som i visst hänseende kan jämföras med ett plank så är det trots detta inte en bygglovspliktig åtgärd att uppföra denna konstruktion. Det är just plank som kräver bygglov, inte med plank jämförliga anordningar.
Har sett ett gunnebostängsel som tryckts ikull av vinden därför att vinden blåst i väg XPS-isolering som lagt sig mot stängslet och ökat vindfånget. Presseningar kan nog få samma effekt. Hände inte vid kust utan i inland men relativt öppen terräng.

Undrar hur många miljoner någras dåliga språkkunskaper kostat. Vet man inte vad ett plank är går man till domstolen som är lika dåliga på språk och kommer till olika svar i olika instans. De kunde väl räckt att fråga en svenskalärare ifall en presenning är ett plank. Byråkrater förnekar sig inte.

• Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror man har haft svårt i bygglovsbyråkratin att acceptera att PBFs bygglovsreglering av anläggningar är uttömmande. D v s enbart åtgärder kring de anläggningar som listas i PBF kräver bygglov. Man har arbetat betydligt mer intuitivt, man känt vad som kräver bygglov...

Jag har sett detta i min kommun som gav bygglov för en väg i grannskapet. Väg är alltså inte en anläggning som kräver bygglov enligt PBFs uttömmande lista.

Det hela grumlas kanske av att PBL tillåter frivilliga bygglov. Man kan söka bygglov för vilken åtgärd som helst som inte kräver bygglov. Detta ger också handläggarna friheten att rekommendera att inkludera åtgärder som inte kräver bygglov i sådana ansökningar. När väl ansökan är inlämnad kan byggnadsnämnden behandla den som om åtgärden krävde bygglov.

S Skyscraper skrev:
Detta håller jag verkligen med om.

Jag har en liten villatomt på drygt 500 kvadrat huset inräknat i ett typiskt villaområde i tätort. Jag saknar i dagsläget helt insysnsskydd på framsidan, där finns endast ett knähögt staket. De enda gångerna jag i dagsläget vistas på framsidan av huset som består av gräsmatta är just när jag klipper gräset.

Jag har trevliga grannar men de är äldre, ensamstående och väldigt sällskapssjuka. Jag o andra sidan slipper helst att diskutera saker som sophämtning, plogning, häckar och skuggande träd när jag för en gång skull är hemma och ledig. Det rör sig också så mycket folk på gatan att jag hela tiden måste heja på någon jag inte känner annat än till utseendet.
Har du bara 500 kvadrat så är det svårare men du kan troligen utan större problem få till ett insynsskydd som det är idag.

Ja
Nu blir jag nyfiken vad mer som kräver bygglov. När några av mina grannar gjorde om sina altaner valde de att ersätta ett staket (ca 70 cm hög) med ett högre… ja, staket? plank? Jag vet inte vad det heter. Ser kanske så här ut:
Altan med träplank som inhägnad, vit bord och stol med blå dyna, solig dag och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Random bild från nätet)

Mina grannars plank (?) är kanske inte lika hög som i bilden, men när de satte upp det tänkte jag att det var lite tråkig att de kapslar in sig på det sättet, inte minst eftersom det ursprungliga konceptet för vårt radhusområde var att det inte skulle finnas någon avgränsning mellan de privata altanerna och den samägda grönytan framför. Det är så husen byggdes.

Redan innan vi flyttade in hade majoriteten satt upp sådana här staket.
Trästaket med spetsiga toppar, sett framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om dessa hade behövd bygglov men något bygglov från den tiden har jag ingen kunskap om. Jag vet inte heller om någon sökt bygglov när de byggde högre, men i så fall hade nog samfällighetsföreningen fått information om det, antar jag, och så var inte fallet.

Jag tänkte då att det var min privata åsikt att det är tråkig med höga staket/plank (inte minst när husen även har en stor insynsskyddat takterass), men när jag läser denna tråd får jag intrycket att det är mycket mer reglerat än vad jag trodde. Och ffa att det tydligen finns grannar som lägger en massa tid och pengar på att se till att reglerna följs (eller att de tolkas rätt).

Claes Sörmland
T tophee skrev:
Nu blir jag nyfiken vad mer som kräver bygglov. När några av mina grannar gjorde om sina altaner valde de att ersätta ett staket (ca 70 cm hög) med ett högre… ja, staket? plank? Jag vet inte vad det heter. Ser kanske så här ut:
[bild]
(Random bild från nätet)

Mina grannars plank (?) är kanske inte lika hög som i bilden, men när de satte upp det tänkte jag att det var lite tråkig att de kapslar in sig på det sättet, inte minst eftersom det ursprungliga konceptet för vårt radhusområde var att det inte skulle finnas någon avgränsning mellan de privata altanerna och den samägda grönytan framför. Det är så husen byggdes.

Redan innan vi flyttade in hade majoriteten satt upp sådana här staket.
[bild]
Vet inte om dessa hade behövd bygglov men något bygglov från den tiden har jag ingen kunskap om. Jag vet inte heller om någon sökt bygglov när de byggde högre, men i så fall hade nog samfällighetsföreningen fått information om det, antar jag, och så var inte fallet.

Jag tänkte då att det var min privata åsikt att det är tråkig med höga staket/plank (inte minst när husen även har en stor insynsskyddat takterass), men när jag läser denna tråd får jag intrycket att det är mycket mer reglerat än vad jag trodde. Och ffa att det tydligen finns grannar som lägger en massa tid och pengar på att se till att reglerna följs (eller att de tolkas rätt).
Gissningsvis kräver en dylik konstruktion bygglov som plank om den är tillräckligt tät och tillräckligt hög. Ju lägre den är, ju mer luft det är mellan spjälorna och ju mindre den ger ett intryck av att vara ett plank desto mindre är sannolikheten att det är ett plank i PBFs mening.

Till detta kommer möjligheten att bygga plank nära huset som en del av en skyddad uteplats. Om planket är max 1,8 m högt och håller sig inom 3,6 m från radhusets fasad så går det som bygglovsfritt undantag enligt dagens PBL. I princip kan man bygga plank runt hela fasaden av sitt radhus bygglovsfritt om man håller sig inom de reglerna. Om man nu skulle vilja att ha liten 3,6 m bred plankad gård vid radhusets fasad.

(Samfällighetsföreningar får typiskt sett inget info om beviljade bygglov, det beror på att kommuner inte förstår vad samfälligheter är och de saknar register över vad de förvaltar. Vad de förvaltar ligger ju gömt i gamla scannade dokument i Lantmäteriets databas som måste läsas sida för sida.)

Om planket är max 1,8 m högt och håller sig inom 3,6 m från radhusets fasad så går det som bygglovsfritt undantag enligt dagens PBL.
Det är mindre än 1,8 m hög men mer än 3,6 m från fasaden.
Ju lägre den är, ju mer luft det är mellan spjälorna och ju mindre den ger ett intryck av att vara ett plank desto mindre är sannolikheten att det är ett plank i PBFs mening
Höjden skulla jag gissa på 1,5-1,6 m. Avståndet mellan ribborna är max 2 cm, förmodligen 1,5 cm (mindre än på bilden ovan) men jag slulle inte säga att det ger intrycket av ett plank utan de ger intrycket av ett insynsskydd som försöker inte ge intrycket av att vara ett plank.

Om det alltså inte är err plank, vad är det då (i PBL:s mening)? Ett staket? Och staket kräver inte bygglov?
Samfällighetsföreningar får typiskt sett inget info om beviljade bygglov
Min tanke var mer att samfälligheten blir tillfrågad som granne innan bygglov beviljas. Detta eftersom mitt växthus (en bygglovsbefriad tillbyggnad) krävde grannmedgivande från sammfälligeheten).

Rent subjektivt tycker jag att samfälligheten borde anses ha minst lika mycket intresse ett staket eller plank som i en tillbyggnad (förutsatt att de står närmare tomtgränsen än 4,5 m). Men lagen må följa en annan logik.

Claes Sörmland
T tophee skrev:
Det är mindre än 1,8 m hög men mer än 3,6 m från fasaden.

Höjden skulla jag gissa på 1,5-1,6 m. Avståndet mellan ribborna är max 2 cm, förmodligen 1,5 cm (mindre än på bilden ovan) men jag slulle inte säga att det ger intrycket av ett plank utan de ger intrycket av ett insynsskydd som försöker inte ge intrycket av att vara ett plank.

Om det alltså inte är err plank, vad är det då (i PBL:s mening)? Ett staket? Och staket kräver inte bygglov?
Det är ett byggnadsverk i PBLs nomenklatur. Sådana ska följa tekniska krav och får inte vara en betydande olägenhet för grannskapet.

Åtgärder kring ett byggnadsverk som listas i PBF gör att bygglov och startbesked krävs före åtgärden påbörjas. T ex plank/mur listas där, det är därför det krävs bygglov för att uppföra ett plank. Men listan i PBF är uttömmande, åtgärder kring andra byggnadsverk än de som listas i PBF kräver alltså inte bygglov. T ex ett byggnadsverk som i något avseende delar egenskaper med plank men inte är ett plank kräver alltså inte bygglov. Det är poängen med MÖDs dom. T ex kräver inte ett staket bygglov, eller kraftigt plastad textilduk uppsatt på stolpar, domens exempel.

T tophee skrev:
Min tanke var mer att samfälligheten blir tillfrågad som granne innan bygglov beviljas. Detta eftersom mitt växthus (en bygglovsbefriad tillbyggnad) krävde grannmedgivande från sammfälligeheten).
Just grannemedgivande gäller ju bara bygglovsbefriade åtgärder inom 4,5 m från gränsen mot grannen. Inte vid bygglov.

T tophee skrev:
Rent subjektivt tycker jag att samfälligheten borde anses ha minst lika mycket intresse ett staket eller plank som i en tillbyggnad (förutsatt att de står närmare tomtgränsen än 4,5 m). Men lagen må följa en annan logik.
Så är det om det är ett bygglovsbefriat plank inom 4,5 från gränsen mot samfällighetsföreningens mark.

Redigerat:
T ex ett byggnadsverk som i något avseende delar egenskaper med plank men inte är ett plank kräver alltså inte bygglov. Det är poängen med MÖDs dom. T ex kräver inte ett staket bygglov, eller kraftigt plastad textilduk uppsatt på stolpar, domens exempel.
Undra om man kan göra samma sak med ett tak? En konstruktion med textilduk som "tak" skulle man kunna få att funka om man slipper bygglov.

M merbanan skrev:
Undra om man kan göra samma sak med ett tak? En konstruktion med textilduk som "tak" skulle man kunna få att funka om man slipper bygglov.
Fast tak är väl snarare en funktion. Om taket består av plåt eller segelduk kvittar, det är ett tak ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.