S Smed242 skrev:
Jag tycker att planken och murarna i gammal svensk bebyggelse och runt om i Europa ger ett ombonat intryck. Ofta är de välgjorda och till och med dekorerade. En liten dörr här och där till grannen. En fin portal från gatan. Det ser ut som att någon bor och lever där. Innanför levs det ett liv med middagar, hobbys och trädgård.

Den moderna svenska (nordiska?) kravet på vidöppna tomter med full insyn skapar ödsliga intryck, där folk tar flykt till uterum och altaner på baksidan för att uppleva lite privatliv och vindskydd. Framsidan blir en gräsmatteöken som snabbt passeras med matkassarna från bilen. Kanske det sämsta påfundet i modern bebyggelsereglering.
Detta håller jag verkligen med om.

Jag har en liten villatomt på drygt 500 kvadrat huset inräknat i ett typiskt villaområde i tätort. Jag saknar i dagsläget helt insysnsskydd på framsidan, där finns endast ett knähögt staket. De enda gångerna jag i dagsläget vistas på framsidan av huset som består av gräsmatta är just när jag klipper gräset.

Jag har trevliga grannar men de är äldre, ensamstående och väldigt sällskapssjuka. Jag o andra sidan slipper helst att diskutera saker som sophämtning, plogning, häckar och skuggande träd när jag för en gång skull är hemma och ledig. Det rör sig också så mycket folk på gatan att jag hela tiden måste heja på någon jag inte känner annat än till utseendet.

• Gilla
Smed242 och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Typ tio meter som minst, men jag tycker plank i tomtgräns är okej i stadsbebyggelse också
Jag skulle gärna få ha åsikter kring vad som byggs ett fåtal meter från våra sovrumsfönster och skuggar våra odlingar.
Men jag skulle i dagsläget inte säga nej, jag gillar slutna trädgårdsrum och det är ju helt klart en fördel om insynsskyddet ligger på grannens sida, istället för att man äter upp sin egna yta.

S Skyscraper skrev:
Detta håller jag verkligen med om.

Jag har en liten villatomt på drygt 500 kvadrat huset inräknat i ett typiskt villaområde i tätort. Jag saknar i dagsläget helt insysnsskydd på framsidan, där finns endast ett knähögt staket. De enda gångerna jag i dagsläget vistas på framsidan av huset som består av gräsmatta är just när jag klipper gräset.

Jag har trevliga grannar men de är äldre, ensamstående och väldigt sällskapssjuka. Jag o andra sidan slipper helst att diskutera saker som sophämtning, plogning, häckar och skuggande träd när jag för en gång skull är hemma och ledig. Det rör sig också så mycket folk på gatan att jag hela tiden måste heja på någon jag inte känner annat än till utseendet.
I vårt kvarter smäller man då upp en spalje med knappt 50% genomskinlighet och låter sen något snabbväxande på insidan täppa till hålen.

• Gilla
makhno_ och 1 till
  • Laddar…
På de sidorna jag inte har trasigt plank har jag 4-5m hög häck 🤣

S Staffan-N skrev:
Ja häckar är ju bygglovsbefriade men inte alltid tillåtna :)
[länk]
Vad är det där för litet dvärgträd?

Jag postade en bild på min Tuja i en annan tråd, den passar ganska bra här också. :D

• Hand håller ett måttband som visar diameter på en trädstam, med brunt och grönt barkmönster och omgivande barr och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Smed242
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Vad är det där för litet dvärgträd?

Jag postade en bild på min Tuja i en annan tråd, den passar ganska bra här också. :D
Har varit lite sugen på denna som en "gåva" till framtida boende i vårat område:
https://www.impecta.se/froer/buskar-och-trad/mammuttrad

Men det fick duga med en lite ekplanta som kommer skymma kvällssolen på grannens uteplats om kanske femtio år.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Har varit lite sugen på denna som en "gåva" till framtida boende i vårat område:
[länk]

Men det fick duga med en lite ekplanta som kommer skymma kvällssolen på grannens uteplats om kanske femtio år.
jag har en i kruka som skall ut på tomten senare i sommar.

• Gilla
  • Älska
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Minst ett sådant vill jag plantera också, hade dock hoppats inte behöva driva upp det från frö.

Grannen och jag byggde ett plank på 180 cm mellan våra tomter för några år sedan. Skulle det vara bygglovspliktigt? Vi har båda plank runt våra tomter, plank som fanns när vi köpte våra hus.

R realdexter skrev:
Grannen och jag byggde ett plank på 180 cm mellan våra tomter för några år sedan. Skulle det vara bygglovspliktigt? Vi har båda plank runt våra tomter, plank som fanns när vi köpte våra hus.
Ja.
Men att vara i maskopi med grannen är stärkande för grannsämjan. Den ena bygger ett plank här, den andre en "friggebod" alldeles vid vägen där. Ingen går till kommunen och skvallrar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R realdexter skrev:
Grannen och jag byggde ett plank på 180 cm mellan våra tomter för några år sedan. Skulle det vara bygglovspliktigt?
Ja.

K Kontoristen7 skrev:
Det tråkiga med dessa domar är att det öppnar upp för rätt så fula lösningar där det kanske hade varit bättre med ett klassiskt plank, som nämndes tidigare i tråden.
Tycker inte lagar och regler inte ska vara en bedömningssport med vad som är fult eller fint men här kunde man nog ha kompletterat reglerna med funktionen snarare än materialet som används.
Och sen lättat upp att det räcker med Grannemedgivande för funktionen/planket, då kan man ju få en dialog om "du får sätta upp ett plank/DHL press om du gör det snyggt" istället för lösningen på bilden i första inlägget...
Folk klarar inte alltid av total frihet...
Precis. Jobbiga grannar som överklagar ett fint plank får nöja sig med högt, täckt gunnebostängsel i fortsättningen..

Poetisk rättvisa.

• Haha
  • Gilla
konkludent och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Erik Salhammar skrev:
Precis. Jobbiga grannar som överklagar ett fint plank får nöja sig med högt, täckt gunnebostängsel i fortsättningen..

Poetisk rättvisa.
Eller plankets stomme kvar med brädfodringen utbytt mot presenning.

• Haha
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja.
Crazy tycker jag. Ingen ser planket utifrån och vi har det bara för att sklija våra tomter från varandra. Nåväl, inget av husen kommer att säljas inom överskådlig tid. Förutsatt att ingen av oss dör närmsta tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.