En granne har fått bygglov för ett 2 m högt plank fram till vår fastighetsgräns.
Problemet är nu att det inte redovisats var fastighetsgränsen är. INGA KOORDINATER OSV. NÅGRA RÖR I BETONG ELLER LIKNANDE.
Måste inte sökanden låta visa var fastighetsgränsen går.? Låta göra en gränsbestämning?
Planket kommer att gå från mitten upp till på bilden längs häcken och fram till handtagen på skottkärran där min gräns går ungefär
Problemet är nu att det inte redovisats var fastighetsgränsen är. INGA KOORDINATER OSV. NÅGRA RÖR I BETONG ELLER LIKNANDE.
Måste inte sökanden låta visa var fastighetsgränsen går.? Låta göra en gränsbestämning?
Planket kommer att gå från mitten upp till på bilden längs häcken och fram till handtagen på skottkärran där min gräns går ungefär
Nej, bygglovet i sig säger inget om vem som äger marken. Vem som kan söka bygglov vart de vill. Det betyder ju inte att de har rätt att bygga där för det. Bara att kravet på bygglov är uppfyllt. Det finns flera krav som måste vara uppfyllda, som markägarens tillåtelse. Andra kan tex vara från länsstyrelsen om det finns fornminnen i närheten.
Är det så att du inte anser att gränsen är där grannen tycker så får du ta dit lantmäteriet för att ta reda på vart den är om det är oklart. Detta kostar dock en ordentlig slant för er båda så om osäkerheten bara rör några cm är det inte värt det. Då är det bättre ni enas över ett parti poker eller singla slant.
Är det så att du inte anser att gränsen är där grannen tycker så får du ta dit lantmäteriet för att ta reda på vart den är om det är oklart. Detta kostar dock en ordentlig slant för er båda så om osäkerheten bara rör några cm är det inte värt det. Då är det bättre ni enas över ett parti poker eller singla slant.
Redigerat:
Kan man inte komma överens kan man som sagt beställa en gränsutvisning...
En service som flera kan utföra, olika på olika ställen.. Kommunen/företag/lantmäteriet.
Vill man ha en ny laglig gräns får man göra en gränsbestämning då kommer lantmäteriet ut och visar gränsen och sätter en ny stolpe vid behov.
Det är dyrare men blir tydligt och kostnaden fördelas på påverkade markägare av lantmäteriet.
Vare sig man vill eller inte.
Används ibland som hot för att få folk att komma överens...
/ATW
En service som flera kan utföra, olika på olika ställen.. Kommunen/företag/lantmäteriet.
Vill man ha en ny laglig gräns får man göra en gränsbestämning då kommer lantmäteriet ut och visar gränsen och sätter en ny stolpe vid behov.
Det är dyrare men blir tydligt och kostnaden fördelas på påverkade markägare av lantmäteriet.
Vare sig man vill eller inte.
Används ibland som hot för att få folk att komma överens...
/ATW
Hej
Har du varit inne på Lantmäteriet och läst vad som står i akten för din fastighet? Oftast så finns det någon sorts referens från vart avstånden till gränserna mäts.
Om det nu är en fastighet du äger och ingen bostadsrätt vill säga.
Har du varit inne på Lantmäteriet och läst vad som står i akten för din fastighet? Oftast så finns det någon sorts referens från vart avstånden till gränserna mäts.
Om det nu är en fastighet du äger och ingen bostadsrätt vill säga.
Grannen måste givetvis veta var gränsen går, men denne måste inte visa det för att få bygglov.Lennart Helgesson skrev:
En granne har fått bygglov för ett 2 m högt plank fram till vår fastighetsgräns.
Grannen kanske tycker sig veta (rätt eller fel) var gränsen är och tänker köra på efter det. Grannen kan ha rätt, eller flera meter fel.
I dina skor skulle jag försöka få till ett samtal med grannen innan denne börjar bygga sitt plank, för att gemensamt se var ni båda tycker att gränsen är (förhoppningsvis är ni överens) och varifrån den uppgiften kommer ifrån. Bara för att ni är överens är det ju inte säkert att ni har rätt.
Nja, sanning med modifikation. Du måste inte bygga med marginal för underhåll, men det underlättar markant eftersom du inte kan kräva att få beträda grannens mark för underhåll.P Pappa1986 skrev:
Vill du bytta kloss emot gräns och göra underhåll med helikopter? Varsågod. Smidigt? Nej.
Vad det gäller underhåll så kan det ju vara så att planket är omålat och inget underhåll är tänkt att ske. Även om det skulle vara oljat eller målat så ligger det ju främst i TS intresse att sidan mot TS är snygg så TS ska väl till att börja med bara vara glad om grannen vill att sidan mot TS ska underhållas med. Om TS då inte låter grannen underhålla planket från TS sida drabbar det ju mest TS som får ett fult plank att titta på.
Man kan nog förutsätta att bygglovsritningen i det här fallet visar var, i förhållande till den berörda fastighetsgränsen, som planket skall placeras, och att det är utritat på grannens sida. Det är nog svårt att få igenom ett bygglov där det inte är tydligt vems mark som skall bebyggas?T TypRätt skrev:
Man kan också bygga ett plank som kan tas ned i sektioner för att underhållas på annan plats när man behöver måla om eller liknande.
Beroende på storlek på tomten skulle jag ju inte gilla att ge bort en meter runt om för att kunna måla ett staket en gång vart 15e år.
Beroende på storlek på tomten skulle jag ju inte gilla att ge bort en meter runt om för att kunna måla ett staket en gång vart 15e år.
Ja ritningen lär ju säga att den följer gränsen och visar kanske även att den håller sig helt på grannens sida. Men om TS nu inte anser att gränsen (som jag förstår det, saknar fasta markeringar) går där grannen tycker så spelar det ju inte någon roll.S Staffan-N skrev:
Ja fel blir det ju oavsett. Jag ville vända mig mot myten "om man inte vet var fastighetsgränsen går så kan man råka söka bygglov på grannens tomt" (obs jag anklagar dig inte för att sprida den). Absolut sannolikast är att man söker lov på sin egna fastighet, men sedan inte bygger enligt lovet (för hur ska man kunna göra detta om man inte har referenspunkter att utgå från?)T TypRätt skrev:
Fast du kan ju absolut söka bygglov för något som är på grannens. Du kan ju rita ut gränsen och söka lov för ett staket som är hos grannen. Eller så kan du använda någon annan referenspunkt som din fasad o sätta det 5m ut. Om det senare visar sig vara på grannens mark påverkar inte bygglovet.S Staffan-N skrev:Ja fel blir det ju oavsett. Jag ville vända mig mot myten "om man inte vet var fastighetsgränsen går så kan man råka söka bygglov på grannens tomt" (obs jag anklagar dig inte för att sprida den). Absolut sannolikast är att man söker lov på sin egna fastighet, men sedan inte bygger enligt lovet (för hur ska man kunna göra detta om man inte har referenspunkter att utgå från?)
Det första exemplet är en överlagd handling, knappast något man råkar göra. Det andra lever nog inte upp till kraven på fackmannamässiga och skalenliga ritningar, och fångas förhoppningsvis av handläggarna. Men ja, det händer ju att bygglov beviljas på felaktiga grunder. Kanske fler än vad vi ser, mörkertalet lär ju vara stort.T TypRätt skrev:
Det jag försöker säga är att bygglovet inte har något med tomtgränser direkt att göra eller ägande. Det är mycket vanligt att söka förhandsbesked eller till och med bygglov innan man köper en tomt. Då gör man det på någon annans mark. Kommunen kontrollerar varken att gränser är fastställda eller vem som äger marken vid bygglov. De kontrollerar enbart om konstruktionen får/bör byggas mot tex detaljplan.S Staffan-N skrev:Det första exemplet är en överlagd handling, knappast något man råkar göra. Det andra lever nog inte upp till kraven på fackmannamässiga och skalenliga ritningar, och fångas förhoppningsvis av handläggarna. Men ja, det händer ju att bygglov beviljas på felaktiga grunder. Kanske fler än vad vi ser, mörkertalet lär ju vara stort.
Men visst man får ju som oftast inte bygga närmare än 4.5m enligt detaljplan så har man ritat ut gränsen och huset 1m från gränsen så kommer man ju få nerslag. Men är gränsen inte fastslagen så kan det ju senare visa sig att lantmäteriet gör en annan bedömning, har du då redan fått slutbesked på en byggnad så står den ju där den står.