Står det något i stadgarna om hur många fullmakter en medlem får medtaga på årsstämman? Om det inte är begränsat kan du ju samla på dig många fullmakter från de andra tomtägarna vid stämma eller extrastämma.

F
T Tobaug skrev:
Jag har sett svagheten med föreningen och de är uppenbara. Jag önskar delägarförvalning.

Och kan jag till lantmäteriet propagera för att ersätta föreningen med delägarförvaltning? givet att det blir två där endast vägföreningen är relevant att betala till och givet att de ENDAST sysslar med vägunderhåll hade det varit rimligt. Problemet är som du säkert läst att de sysslar med allt annat än kärnverksamhet. Dessutom så inser jag att pengar från föreningens kassa går till midsommarfest men även andra poster som jag anser är direkt stöld av pengar.

Exakt vår förening är tvärt om, vill gärna ta på sig att bestämma över allt de kan men när det väl är tal om arbete eller ansvar så är de inte närvarande.
Vet ej. Min bild av tvångsförvaltning är när det helt enkelt inte går att få ihop en styrelse. Samfälligheten FÅR inte göra nåt annat än det som gäller GA. Det är såklart lite gråzon i det, en gemensam städdag eller röja i vägkanter där samfälligheten står för fika eller en hamburgare är förenligt med verksamheten. En midsommarfest (även om man kallar det trivselaktivitet för bättre samarbete) tycker jag inte är det. Då är det bearbeta revisorer och gå på styrelsemöte och argumentera för att styrelsen inte får ansvarsfrihet. Revisorn är ju i teorin den som granskar styrelsens ekonomiska förehavande. I praktiken i en liten klubb för inbördes beundran så går väl sånt här bara runt mellan samma personer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Känner igen det här att folk har alla möjliga bra idéer om alternativa verksamheter som de tycker vår vägförening ska ägna sig åt. De borde engagera sig i kommunalpolitiken istället.
Eller typ bara hålla flabben och läsa på om vad samfälligheten skall och får göra. Inget hindrar faktiskt dessa personer att bilda tex en förening där de personer med småungar som faktiskt vill ha tex en lekplats driver den frågan på egen hand. Samma sak med föreningslokal, midsommarfest mm.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
T Tobaug skrev:
Och kan jag till lantmäteriet propagera för att ersätta föreningen med delägarförvaltning?
Just nu har du delägarförvaltning verkar det. Men när det bildas en samfällighetsförening, går det inte ändra tillbaka

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Står det något i stadgarna om hur många fullmakter en medlem får medtaga på årsstämman? Om det inte är begränsat kan du ju samla på dig många fullmakter från de andra tomtägarna vid stämma eller extrastämma.
Det är en bra ide, problemet är bara att folk är så ängsliga så tror inte de skulle ställa upp på grund av rädsla för påföljder.
De följer helt och hållet styrelsen blint.

F fsn skrev:
Vet ej. Min bild av tvångsförvaltning är när det helt enkelt inte går att få ihop en styrelse. Samfälligheten FÅR inte göra nåt annat än det som gäller GA. Det är såklart lite gråzon i det, en gemensam städdag eller röja i vägkanter där samfälligheten står för fika eller en hamburgare är förenligt med verksamheten. En midsommarfest (även om man kallar det trivselaktivitet för bättre samarbete) tycker jag inte är det. Då är det bearbeta revisorer och gå på styrelsemöte och argumentera för att styrelsen inte får ansvarsfrihet. Revisorn är ju i teorin den som granskar styrelsens ekonomiska förehavande. I praktiken i en liten klubb för inbördes beundran så går väl sånt här bara runt mellan samma personer.
Precis kärnverksamheten (underhåll av väg), inget annat. Precis som du säger en samling individer som vill känna och utöva makt samt känna sig viktiga. När man föreslår att underhåll ska göras (innebär arbete) flyr de. Men de tycker att jag ska komma och fråga dem jämt och ständigt så fort vi ska göra något på egen mark.
Såg ditt inlägg nedan gällande föreningslokal...vi har en sådan där styrelsen har möten och andra tveksamma aktiviteter som bekostas av medlemsavgiften "fotbollskvällar" etc.

harry73 harry73 skrev:
Just nu har du delägarförvaltning verkar det. Men när det bildas en samfällighetsförening, går det inte ändra tillbaka
Tråkiga besked. frågan är om man kan bestrida detta?

Claes Sörmland
Det låter ju som att denna förening äger en del:

Vägarna
Vattenanläggning för sommarvatten
Skogs- och grönområden
Strandområde med sjöstuga inkl redskap samt uppläggningsplats för småbåtar
Arenan (bollplan)

Men äger föreningen alltså fastigheter eller bara anläggningar på andras fastigheter? Vad har fastigheterna för status?

Om du tar en titt på hitta.se eller Lantmäteriets karttjänst så kan du se vad fastigheten/erna heter som dessa anläggningar ligger på. Klicka på knappen "Tomter" på hitta.se så ser du fastighetsgränserna och kan få deras namn:

Satellitbild från hitta.se som visar fastighetsgränser nära kusten med ett gränssnitt för karttjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan du kolla vem som äger respektive fastighet hos Lantmäteriet med några knapptryck:

https://vem-ager-fastigheten.lantmateriet.se/

Är det föreningen?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
tommib
harry73 harry73 skrev:
Nej, det verkar vara en ideell förening som förvaltar saker, möjligen på oklar juridisk grund.

Delägarförvaltning är alltså när alla som äger en fastighet som har del i GAt måste vara överens, ungefär som när en packe barnbarn gemensamt efter arvsskiften äger ett hus. Det blir polsk riksdag och inget blir gjort. Min åsikt är att föreningsförvaltning nästan alltid är att föredra, förutom väldigt små GA som bara servar ett par fastigheter med t.ex. vatten eller så.

Det gäller att hålla isär begreppen. Tvångsförvaltning har inte heller något med saken att göra, det kan begäras när en samfällighetsförening inte klarar av att konstituera en styrelse eller hålla årsmöten. Däremot kan man (fastigheten man äger) mot sin vilja anslutas till ett GA.

Förslaget om att kolla upp vem som äger fastigheterna är mycket bra. Det gör troligen att bilden klarnar lite.

Troligen inte. Att sköta en väg genom att alla skall vara överens är inte lämpligt om man inte är en handfull medlemmar.

Man har väl lite bättre möjligheter bestrid beslut och uttaxering hos mark o miljödomstolen som medlem i samfällighetsförening.

Det låter ju som att denna förening äger en del:

Vägarna
Vattenanläggning för sommarvatten
Skogs- och grönområden
Strandområde med sjöstuga inkl redskap samt uppläggningsplats för småbåtar
Arenan (bollplan)

Men äger föreningen alltså fastigheter eller bara anläggningar på andras fastigheter? Vad har fastigheterna för status?

Om du tar en titt på hitta.se eller Lantmäteriets karttjänst så kan du se vad fastigheten/erna heter som dessa anläggningar ligger på. Klicka på knappen "Tomter" på hitta.se så ser du fastighetsgränserna och kan få deras namn:

[bild]

Sen kan du kolla vem som äger respektive fastighet hos Lantmäteriet med några knapptryck:

[länk]

Är det föreningen?
Ja eller alla fastighetsägare är delägare i det gemensamma med allt som du räknar upp.
Området består av 41 fastigheter totalt, varje fastighet ägs enskilt men 2 av fastigheterna är delägda fastigheter som ägs gemensamt av samtliga fastighetsägare. Den ena fastigheten är den där föreningslokalen står på och den andra är en del av en strand med tillhörande strandstuga. Så egentligen är det 2 fastigheter det handlar om, vattenanläggning, Vägar. Bollplan och "grönområden och skog" är samma egendom och strandområde med stuga är den andra.

Har kikat nu på hitta.se den marken som är delägd har ingen tomtförteckning! jag undrar vad det innebär?

Claes Sörmland
T Tobaug skrev:
Har kikat nu på hitta.se den marken som är delägd har ingen tomtförteckning! jag undrar vad det innebär?
Det blir så med mark som inte är tomtmark ibland. Kolla också på Lantmäteriets karttjänst den är bättre:

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Claes Sörmland
T Tobaug skrev:
Ja eller alla fastighetsägare är delägare i det gemensamma med allt som du räknar upp.
Området består av 41 fastigheter totalt, varje fastighet ägs enskilt men 2 av fastigheterna är delägda fastigheter som ägs gemensamt av samtliga fastighetsägare. Den ena fastigheten är den där föreningslokalen står på och den andra är en del av en strand med tillhörande strandstuga. Så egentligen är det 2 fastigheter det handlar om, vattenanläggning, Vägar. Bollplan och "grönområden och skog" är samma egendom och strandområde med stuga är den andra.
Äger verkligen dina föräldrar 1/41 andelar av de där två fastigheterna enligt Min fastighet? Det låter inte konstigt. Den vanliga konstruktionen är att som sagt en samfällt ägande av sådana här fastigheter där dina föräldrars fastighet har en andel i en äldre marksamfällighet (S i fastighetsnamnet) eller gemensamhetsanläggning (GA i fastighetsnamnet). Ett annat alternativ är att den ideella föreningen (tomtägarföreningen) står som fastighetsägare. Så är det t ex med vår gamla festplats där jag bor, den ägs av hembygdsföreningen.

Mina föräldrar har en stuga och där finns en stugägarförening som är en ekonomisk förening.
De sköter toaletterna som är gemensamma och därför måste man vara med. Jag tror kommunen efterfrågar vilka som är medlemmar varje år och är du inte medlem har du inget avlopp och får inte nyttja stugan.
Verkar långsökt i TS fall men denna form finns också. Det kan i en ekonomisk förening finnas krav på arbetsinsats.

Äger verkligen dina föräldrar 1/41 andelar av de där två fastigheterna enligt Min fastighet? Det låter inte konstigt. Den vanliga konstruktionen är att som sagt en samfällt ägande av sådana här fastigheter där dina föräldrars fastighet har en andel i en äldre marksamfällighet (S i fastighetsnamnet) eller gemensamhetsanläggning (GA i fastighetsnamnet). Ett annat alternativ är att den ideella föreningen (tomtägarföreningen) står som fastighetsägare. Så är det t ex med vår gamla festplats där jag bor, den ägs av hembygdsföreningen.
Så har vi förstått det men att man då helt enkelt skrivit in föreningen som står på fastigheterna. Det är nog som du säger att det är föreningen som står som fastighetsägare eftersom det är vad som står på lantmäteriet.

L Lane skrev:
Mina föräldrar har en stuga och där finns en stugägarförening som är en ekonomisk förening.
De sköter toaletterna som är gemensamma och därför måste man vara med. Jag tror kommunen efterfrågar vilka som är medlemmar varje år och är du inte medlem har du inget avlopp och får inte nyttja stugan.
Verkar långsökt i TS fall men denna form finns också. Det kan i en ekonomisk förening finnas krav på arbetsinsats.
Jag misstänker att de som tillfrågas är styrelsen? och dessa kommer oavsett hävda att vi är stadigvarande medlemmar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.