24 225 läst ·
96 svar
24k läst
96 svar
Utträde ur samfällighetsförening
Bra sammanfattning för TS. Tillägg: En gemensamhetsanläggning har beteckningen GA, i fastighetsregistret. Ibland dyker det också upp S i fastighetsregistret vilket är en äldre marksamfällighet. Det var detta jag åsyftade med äldre konstruktion. Även för dessa förvaltas av en förening eller genom delägarförvaltning så mest en namnskillnad.tommib skrev:
En gemensamhetsanläggning förvaltas normalt av en samfällighetsförening. Jag vet inte om det funnits någon äldre konstruktion men idag är det så. Gemensamhetsanläggningen är själva fastigheten/anläggningen och samfällighetsföreningen är den juridiska entiteten som äger den och förvaltar den. Således finns alltid båda, förutom i det fallet man har delägarförvaltning som innebär att alla ska vara överens om alla beslut.
Kan du inte klippa in stadgarna här TS, speciellt det du upplever som brister. VIsst kan det vara lagtext citerad rakt av men det kan också vara så att man skrivit på ett sätt som får det att verka som lagtext för att ge det en extra tyngd.
Relevant lagstiftning finns här:
Lag om förvaltning av samfälligheter
Anläggningslagen
För vägarna kan det finnas mer i förordningar som jag inte har koll på.
Relevant lagstiftning finns här:
Lag om förvaltning av samfälligheter
Anläggningslagen
För vägarna kan det finnas mer i förordningar som jag inte har koll på.
Tusen tack för ditt svar, det förtydligade ytterligare. Så här står det i stadgarna om syftet notera "festanordningar":tommib skrev:
En gemensamhetsanläggning förvaltas normalt av en samfällighetsförening. Jag vet inte om det funnits någon äldre konstruktion men idag är det så. Gemensamhetsanläggningen är själva fastigheten/anläggningen och samfällighetsföreningen är den juridiska entiteten som äger den och förvaltar den. Således finns alltid båda, förutom i det fallet man har delägarförvaltning som innebär att alla ska vara överens om alla beslut. Detta är betydligt besvärligare om man är fler än några stycken eller om det är stora värden inblandade.
Som andra har sagt så får en samfällighetsförening inte bedriva annan verksamhet än den som anges i anläggningsbeslutet. Ett typexempel är en midsommarfest som i stort sett garanterat inte är angiven eller tillåten.
Det kan i detta specifika fall vara så att man aldrig formaliserat det som en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning. Då kommer det krävas en lantmäteriförrättning, vilket blir dyrt. En anläggning för sommarvatten samt vägar i ett område låter som typiska ändamål för en gemensamhetsanläggning. Det går normalt inte att gå ur bara för att man har borrat en egen brunn.
Be om stadgar, anläggningsbeslut samt årsmötesprotokoll, antingen via föreningen eller från LMV. Detta kan ge mer klarhet.
Det verkar märkligt att man har kunnat ge jakträtt till sig själv via samfälligheten, så stora arealer är nog ovanligt att man förvaltar samfällt. Bryggplatser osv är naturligtvis korrupt men inget konstigt.
8 ANSVARSOMRÅDEN, ANSVARSMAN (’’Fogdar”) och DAGSVERKEN
§ 1 Den praktiska operativa förvaltningen och skötseln av föreningens områden och egendomar förutsätter i stor grad gemensamma frivilliga arbetsinsatser av medlemmarna. Dess insatser skall bl a ske i form av dagsverken i regi av styrelsen, närmast av styrelsen utsedda ansvarsman, s k Fogdar.
§ 2 Verksamheten indelas i följande permanenta operativa ansvarsområden • Vägarna. • Sommarvatten anläggningen och brandförsvaret • Skogs- och grönområden • Strandområdet med sjöstugan inkl redskap samt uppläggningsplats för småbåtar (motsv.). • Arenan (bollplan) med festanordningar m m.
§ 3 Det åvilar styrelsen att närmare utforma och fastställa regler och rutiner för de olika operativa ansvarsområdena. (Se Not sid. 5). 2009-06-03 5 § 4 Fogdarna skall vara föredragande i styrelsen för sina respektive ansvarsområden. De skall årligen för styrelsen framlägga förslag och underlag för såväl kort- som långsiktig verksamhets- och ekonomisk planering av området ifråga. Se också Pos 5, § 3, p 12-13.
De är en av många anledningar till att jag skrev här. De ska tydligen i "föreningen" ta upp ett förslag om "bildande av..." kommer inte ihåg vad som stod. På föreningens hemsida står det "XXXXX tomtägarförening".
Men att slippa betala för det gemensamma om man inte nyttjar tex vatten? eller liknande.
Jag ska ringa lantmäteriet imorgon och begära ut anläggningsbeslutet, om detta visar sig inte finnas?
Ja bevisligen korruption är ett vanligt och stort problem. Tydligen har en delägare tagit jägarexamen, köpt jakthund etc och så får man veta att det finns en jakträtt, denna person har en position i styrelsen.
Gå in på allabolag.se och sök efter föreningens namn eller orgnr om du har. Om den dyker upp så kolla vad som står under bolagsform och det bör stå samfällighet eller liknande om det verkligen är en samfällighet. Står det ideell förening så är det antagligen en gammal kvarleva från när "samfälligheten" bildades och ingen tog tag i att göra en förrättning för att bilda en riktig samfällighet eller att de inte tyckte att det var värt pengarna. För er del vore det väldigt bra om så är fallet för man kan inte tvinga någon att vara med i en ideell förening och inte heller tvinga någon att betala medlemsavgift. Så i så fall är det bara att meddela att ni inte längre stödjer den ideella föreningen och sen låta bli att betala medlemsavgiften. Föreningen har dessutom väldigt små möjligheter att förbjuda er att använda "deras" vägar, rör mm
Otroligt bra hjälp! kikade på alla bolag och det är ingen "samfällighet" utan en Ideell förening. Detta var en otrolig lättnad, nu har dock "föreningen" tagit upp att de vill bilda samfällighet såg jag nu...S hjulia skrev:Gå in på allabolag.se och sök efter föreningens namn eller orgnr om du har. Om den dyker upp så kolla vad som står under bolagsform och det bör stå samfällighet eller liknande om det verkligen är en samfällighet. Står det ideell förening så är det antagligen en gammal kvarleva från när "samfälligheten" bildades och ingen tog tag i att göra en förrättning för att bilda en riktig samfällighet eller att de inte tyckte att det var värt pengarna. För er del vore det väldigt bra om så är fallet för man kan inte tvinga någon att vara med i en ideell förening och inte heller tvinga någon att betala medlemsavgift. Så i så fall är det bara att meddela att ni inte längre stödjer den ideella föreningen och sen låta bli att betala medlemsavgiften. Föreningen har dessutom väldigt små möjligheter att förbjuda er att använda "deras" vägar, rör mm
Det där är definitivt inte något som är klippt och klistrat från lagtext utan snarare precis det jag skrev om, dvs någon som gjort sig till för att skriva så officiella stadgar som möjligt.T Tobaug skrev:Tusen tack för ditt svar, det förtydligade ytterligare. Så här står det i stadgarna om syftet notera "festanordningar":
8 ANSVARSOMRÅDEN, ANSVARSMAN (’’Fogdar”) och DAGSVERKEN
§ 1 Den praktiska operativa förvaltningen och skötseln av föreningens områden och egendomar förutsätter i stor grad gemensamma frivilliga arbetsinsatser av medlemmarna. Dess insatser skall bl a ske i form av dagsverken i regi av styrelsen, närmast av styrelsen utsedda ansvarsman, s k Fogdar.
§ 2 Verksamheten indelas i följande permanenta operativa ansvarsområden • Vägarna. • Sommarvatten anläggningen och brandförsvaret • Skogs- och grönområden • Strandområdet med sjöstugan inkl redskap samt uppläggningsplats för småbåtar (motsv.). • Arenan (bollplan) med festanordningar m m.
§ 3 Det åvilar styrelsen att närmare utforma och fastställa regler och rutiner för de olika operativa ansvarsområdena. (Se Not sid. 5). 2009-06-03 5 § 4 Fogdarna skall vara föredragande i styrelsen för sina respektive ansvarsområden. De skall årligen för styrelsen framlägga förslag och underlag för såväl kort- som långsiktig verksamhets- och ekonomisk planering av området ifråga. Se också Pos 5, § 3, p 12-13.
De är en av många anledningar till att jag skrev här. De ska tydligen i "föreningen" ta upp ett förslag om "bildande av..." kommer inte ihåg vad som stod. På föreningens hemsida står det "XXXXX tomtägarförening".
Men att slippa betala för det gemensamma om man inte nyttjar tex vatten? eller liknande.
Jag ska ringa lantmäteriet imorgon och begära ut anläggningsbeslutet, om detta visar sig inte finnas?
Ja bevisligen korruption är ett vanligt och stort problem. Tydligen har en delägare tagit jägarexamen, köpt jakthund etc och så får man veta att det finns en jakträtt, denna person har en position i styrelsen.
Jag är inte jurist men jag har suttit i styrelsen i vår samfällighet, bl.a. som ordförande, och har viss koll på lagstiftningen. Det som är tillämpligt är t.ex. Anläggningslag §§ 5-7. Är detta verkligen uppfyllt när det är fråga om en festplats?
Att kräva dagsverken av folk är ytterst tveksamt juridiskt. Jag kan inte se att det finns något som helst lagstöd för det. En samfällighetsförening får uttaxera medel för att sköta driften av den gemensamma anläggningen men att tvinga (innebörden av orden "skall bl.a ske") någon till arbete går inte. Givetvis är praxis att man hjälper till och har gemensamma arbetsdagar eftersom det är mycket dyrare att ta in folk utifrån men det ska ske på frivillig bas. Jag har för mig att det finns prejudikat på att man inte får straffa medlemmar som inte deltar ekonomiskt.
Apropå det inlägg som dök upp medan jag skrev så är det extremt tydligt att det inte finns något som helst lagstöd för nuvarande förening att tvinga någon till något.
En gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening kan mycket väl bildas, men då kommer det vara frågan om vägar, vatten, brygganläggning och liknande, inte någon festverksamhet eller annat. Om det finns jakträtt så regleras det sannolikt under jaktlagen och den har jag inte koll på mer än att det kan finnas något om jaktlag osv.
Det kan vara en gammal grej då, vägföreningar har ju också funnits. Den här paragrafen verkar ha tillkommit 2018 men det kan finnas någon äldre variant också. Jag kan dock inte se att lagen skulle medge något utrymme alls på den punkten i fråga om samfällighetsföreningar.Claes Sörmland skrev:
29 § En samfällighetsförenings företagsnamn ska innehålla ordet samfällighetsförening. Företagsnamnet ska tydligt skilja sig från andra registrerade ännu bestående företagsnamn för samfällighetsföreningar i samma län. För registrering av en samfällighetsförenings företagsnamn gäller i övrigt bestämmelserna i lagen (2018:1653) om företagsnamn.
Någon annan än en samfällighetsförening får inte använda ordet samfällighetsförening i sitt företagsnamn. Den som bryter mot detta döms till böter. Lag (2018:1657).
Allt tyder på att det är en vanlig tomtägarförening vilket ju är ett vanligt sätt att ordna med driften av t ex ett sommarstugeområde. Då är medlemskap vanligen frivilligt.T Tobaug skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 808 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 808 inlägg
Med 40 hus i samfälligheten finns det väl 40 röster? Styrelsen består väl av 3-7 personer, så om det är fler som anser att styrelsen är korrupt så borde det ju inte vara omöjligt att få fram en ny styrelse, även om styrelsemedlemmarna röstar på varann?
Håller med Claes, det verkar vara en vanlig ideell förening.
Med det sagt så är det inte en dålig organisationsform. Mycket av det vi tar för givet drivs av ideella föreningar och de förtjänar oftast stöd, inklusive med fysiskt arbete om så krävs och man är kapabel. Jag vill vara tydlig med att jag principiellt tycker att det är bra att man gemensamt ordnar upp saker av betydelse i sitt närområde. Detta inkluderar fester och liknande som är synnerligen trevligt och ökar sammanhållningen. I vår samfällighet har vi en årlig sommarfest samt två städdagar med efterföljande grillning. Ibland har vi också haft kräftskiva tillsammans. Viktigt är dock att styrelsen är tydlig med att de inte är ansvariga för att ordna detta och att det inte heller används något av föreningens medel. Deltagande är frivilligt i dessa aktiviteter.
Min invändning här är att någon/några försöker tvinga folk till saker de inte har rätt till. Det är inte ok.
Apropå sommarvatten och vägar kan det mycket väl bli så att det bildas en gemensamhetsanläggning men då kan det vara lättare att stå utanför vattendelen eftersom det redan finns en borrad brunn. Således kan man inte visa på stadigvarande nytta för fastigheten.
Med det sagt så är det inte en dålig organisationsform. Mycket av det vi tar för givet drivs av ideella föreningar och de förtjänar oftast stöd, inklusive med fysiskt arbete om så krävs och man är kapabel. Jag vill vara tydlig med att jag principiellt tycker att det är bra att man gemensamt ordnar upp saker av betydelse i sitt närområde. Detta inkluderar fester och liknande som är synnerligen trevligt och ökar sammanhållningen. I vår samfällighet har vi en årlig sommarfest samt två städdagar med efterföljande grillning. Ibland har vi också haft kräftskiva tillsammans. Viktigt är dock att styrelsen är tydlig med att de inte är ansvariga för att ordna detta och att det inte heller används något av föreningens medel. Deltagande är frivilligt i dessa aktiviteter.
Min invändning här är att någon/några försöker tvinga folk till saker de inte har rätt till. Det är inte ok.
Apropå sommarvatten och vägar kan det mycket väl bli så att det bildas en gemensamhetsanläggning men då kan det vara lättare att stå utanför vattendelen eftersom det redan finns en borrad brunn. Således kan man inte visa på stadigvarande nytta för fastigheten.
Svarar igen, efter lite googling.Claes Sörmland skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
Kolla under Äldre motsvarigheter....
Sannolikt är er förening bildad enligt EVL men den är nu att anse som GA osv...