29 445 läst ·
177 svar
29k läst
177 svar
Uselt utförd badrums renovering
telabtelab
Var har jag skrivit att jag tycker det är ok med dåligt utförda jobb
Nu svarade ju Thomas59 på frågan men den var ställd till mej så:
Alla dina inlägg i den här tråden har ifrågasatt mina (och flera andras) krav på ett professionellt arbete när man anlitar hantverkare som utger sej för att vara just proffs. Så utifrån det Du själv skrivit är det uppenbart att Du och jag inte har samma krav på vad som är godtagbart resultat. Enligt min mening så tycker Du då att det är ok med dåligt utförda jobb, med min definition på dåligt. Det är ju själva kärnpunkten, att för många hantverkare gör sämre jobb än kunden förväntade sej. I övrigt se svaret från Thomas59.
Var har jag skrivit att jag tycker det är ok med dåligt utförda jobb
Nu svarade ju Thomas59 på frågan men den var ställd till mej så:
Alla dina inlägg i den här tråden har ifrågasatt mina (och flera andras) krav på ett professionellt arbete när man anlitar hantverkare som utger sej för att vara just proffs. Så utifrån det Du själv skrivit är det uppenbart att Du och jag inte har samma krav på vad som är godtagbart resultat. Enligt min mening så tycker Du då att det är ok med dåligt utförda jobb, med min definition på dåligt. Det är ju själva kärnpunkten, att för många hantverkare gör sämre jobb än kunden förväntade sej. I övrigt se svaret från Thomas59.
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag blev intresserad när du skriver att mjukfog skall man undvika?Detta finns det väl ingen regel om?Thomas59 skrev:
Att det skall vara rätt utfört ja, men det finns ingen regel om att man skulle undvika mjukfog?
Dom flesta badrum jag har stött på är med mjukfog och jag själv skulle inte vilja ha hårdfog i hörnorna i duschen. Men det är frågan om tycke och smak.
Enligt branschreglerna så är mjukfog svåra att underhålla och inte mögelresistenta
Richard A skrev:Ursäkta att jag kapar tråden, men jag blev intresserad när du skriver att mjukfog skall man undvika?Detta finns det väl ingen regel om?
Att det skall vara rätt utfört ja, men det finns ingen regel om att man skulle undvika mjukfog?
Dom flesta badrum jag har stött på är med mjukfog och jag själv skulle inte vilja ha hårdfog i hörnorna i duschen. Men det är frågan om tycke och smak.
Ja jisses, orkar knappt berätta om allt strul med badrummet i förra lägenheten men som tur var hade vi skrivit in i kontraktet att badrummet skulle besiktigas av besiktningsman om oenighet uppstod. Besiktningsman nr 1 dömde ut badrummet helt och hållet. Hantverkaren dömde ut besiktningsman nr 1 (från Anticimex) och kallade in besiktningsman nr 2... som dömde ut badrummet 
Hantverkaren ville bl.a åtgärda ett golv med 20 lösa klinkersplattor genom att lägga ett nytt golv ovanpå det felaktiga. En lösning som vi inte ville godta.
Det som var fel i badrummet var bland annat: ett 20-tal lösa golvplattor eftersom han gått på golvet innan det torkat (eller nåt sånt), felaktigt fall och svackor på drygt 1 cm djup - hur man nu lyckas med det i ett badrum på 3-4 kvadrat och med 10 cm plattor. Fogsprång som inte var av denna världen. Ett fasligt kladdande med mjukfog. Etc etc...
Det slutade med att hantverkaren frågade om vi ville att han skulle göra om badrummet eller om vi ville ta in någon annan. Jag behöver kanske inte berätta vilket vi valde...
Hantverkaren ville bl.a åtgärda ett golv med 20 lösa klinkersplattor genom att lägga ett nytt golv ovanpå det felaktiga. En lösning som vi inte ville godta.
Det som var fel i badrummet var bland annat: ett 20-tal lösa golvplattor eftersom han gått på golvet innan det torkat (eller nåt sånt), felaktigt fall och svackor på drygt 1 cm djup - hur man nu lyckas med det i ett badrum på 3-4 kvadrat och med 10 cm plattor. Fogsprång som inte var av denna världen. Ett fasligt kladdande med mjukfog. Etc etc...
Det slutade med att hantverkaren frågade om vi ville att han skulle göra om badrummet eller om vi ville ta in någon annan. Jag behöver kanske inte berätta vilket vi valde...
Visa dom trådar du hänvisar till !frhe skrev:Lite skrämmande när man läser telabtelabs argumentation och hans tidigare inlägg i andra trådar. Förutsätter att han informerar sina kunder om att de inte kan förvänta sig ett fackmannamässigt utfört arbete, annars är han precis en sån hantverkare som gör att man inte vågar lita på någon hantverkare utan helst gör det själv eller åtminstone sitter och tittar på när han gör jobbet. Trist.
I tråden "Kottling alternativt hel skiva bakom våtrumsskiva" skriver du att du "med handen på hjärtat" kommer att kringå branschreglerna även i framtiden. Eftersom branschreglerna är definitionen för fackmannamässighet då det gäller just detta så skriver du mao att du kommer fortsätta göra icke-fackmannamässiga renoveringar av andra människors badrum även i fortsättningen.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Vet faktiskt inte om det finns någon formell anvisning om att man ska undvika mjukfog mellan golv och vägg men konsekvensen av en mjukfog (som ju riskerar att bottna i fogen) kan bli att man skapar en "ficka" för vatten som då inte kan vandra vidare mot golvbrunnen och eftersom man vill undvika att vatten blir stående bakom plattorna är det inte önskvärt.Richard A skrev:Ursäkta att jag kapar tråden, men jag blev intresserad när du skriver att mjukfog skall man undvika?Detta finns det väl ingen regel om?
En annan sida av saken är att mjukfog inte ser så bra ut efter en tid och riskerar att bli en mögelfälla då mjukfogen binder organiskt material.
Visst, mjukfog kan ju vara motivererat i vissa fall då man kan misstänka att det kommer att ske rörelser mellan materialen i golv/vägg men annars ska man foga med vanlig fog.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Du kan väl inte ha glömt vad du skrev i tråden om kortlingar i våtrum där du dels skriver att du gör medvetna avsteg från våtrumsreglerna och dels erkänner att du gör våtrum utan att ha behörighet och inte svara på frågan om du informerar kunderna om detta.telabtelab skrev:
Nu har vi bestämt att besiktningsman är nog lösningen för att få hantverkarens slarv svart på vitt.
Men vem ska man ta och hur petiga är besiktningsmän egentligen när det gäller det estetiska??
Vem har ni tagit i såna likadana fejder och tvister?
Villa ha så många referenser och tips?
Mvh
Men vem ska man ta och hur petiga är besiktningsmän egentligen när det gäller det estetiska??
Vem har ni tagit i såna likadana fejder och tvister?
Villa ha så många referenser och tips?
Mvh
Lätt problem ... ta in en besikningsman.... dock lär du stå för denna kostnad ..
Mvh björne
Mvh björne
Har med intresse läst tråden och kan bara konstatera att det klagas på hantverkaren. Jag tror att kunden måste lära sig att ställa krav på arbetet innan det börjar utföras. Det är väl bra att när tjänsten upphandlas att man tydligt skriver att man önskar millimeterprecision på alla skurna plattor. Istället ser man bara på priset och väljer kanske den som ger lägsta priset. De stora firmorna känner pressen och tvingas följa efter för att få några jobb. Det blir i slutändan en stor press på den enskilde hantverkaren som ska klara många jobb med bibehållen kvalitet. Det leder oftast till genvägar och slarv .
Jag tror det vore bra att ha flera klasser, där den lägsta klassen kunde kallas industristandard, dvs en toalett eller badrum där behöver inte ha samma krav på skurna plattor som en lyxbadrum i en nybyggd villa. De som arbetar med lyxstandarden är hantverkare med stor erfarenhet och som är skickliga och som får arbeta utan tidspress. Kunden betalar naturligtvis för att få denna lyxstandard. Inga lärlingar får göra dessa arbeten utan det är mästare inom kåren.
Jag tror det vore bra att ha flera klasser, där den lägsta klassen kunde kallas industristandard, dvs en toalett eller badrum där behöver inte ha samma krav på skurna plattor som en lyxbadrum i en nybyggd villa. De som arbetar med lyxstandarden är hantverkare med stor erfarenhet och som är skickliga och som får arbeta utan tidspress. Kunden betalar naturligtvis för att få denna lyxstandard. Inga lärlingar får göra dessa arbeten utan det är mästare inom kåren.
Håller helt med och det är därför jag skiter i att gå vidare och klaga på min hantverkare. Nu har jag ju redan betalt så jag har ändå liten chans.Tigersågen skrev:Har med intresse läst tråden och kan bara konstatera att det klagas på hantverkaren. Jag tror att kunden måste lära sig att ställa krav på arbetet innan det börjar utföras. Det är väl bra att när tjänsten upphandlas att man tydligt skriver att man önskar millimeterprecision på alla skurna plattor. Istället ser man bara på priset och väljer kanske den som ger lägsta priset. De stora firmorna känner pressen och tvingas följa efter för att få några jobb. Det blir i slutändan en stor press på den enskilde hantverkaren som ska klara många jobb med bibehållen kvalitet. Det leder oftast till genvägar och slarv .
Mitt pris var budget-budget med Stockholms mått, ca 85000:- inkl allt (kakel, vvs, el och arbete) före ROT-avdrag. TS hade tydligen betalat mer och har såklart högre krav. Jag är nöjd då helhetsintrycket är fint och värdet på min BR har ökat med dubbla insatsen av renoveringen. Har ändå tänkt flytta inom några år och tänker njuta under tiden.
Det roliga är att jag blev mindre nöjd då experterna här påpekat att min renovering inte var 100%, jag hade tex ingen aaaaaaaaaaaning om att fogen kring brunnen var för bred, nu irriterar det mig lite. Man kan upptäcka mycket om man detaljgranskar det mesta.
Detaljgranskning kan vara farligt ibland. Är amatörfotograf och läser ofta på foto-forum, tex om Canon objektiv http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1029 Där kan man se hur lyckliga amatörer postar bilder från sina nya kameror. Många gånger kommenterar experterna, som tittat på bilderna i 100% förstoring, att deras amatörutrustning är värdelös eftersom objektivet har diverse brister, tex kromatisk aberrarion, distorsion, dålig skärpa, etc. Ofta ges rekommendationen att de ska reklamera. Amatörerna blir då osäkra och börjar ta testbilder på tegelväggar, telefonstolpar, mm för att se om det är något fel på utrustningen. Fotoglädjen är som bortblåst.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Jo visst är det så att man får vad man betalar för men HALLÅ.......skära/knäcka en kakelplatta rätt är ju inte direkt någon högre konstart. DET ska man kunna kräva även av en budgethantverkare. Man måste ju mäta i vilket fall och att ta två mått och snedställa plattan i kakelskäraren tar i princip ingen mertid alls.Tigersågen skrev:Har med intresse läst tråden och kan bara konstatera att det klagas på hantverkaren. Jag tror att kunden måste lära sig att ställa krav på arbetet innan det börjar utföras. Det är väl bra att när tjänsten upphandlas att man tydligt skriver att man önskar millimeterprecision på alla skurna plattor. Istället ser man bara på priset och väljer kanske den som ger lägsta priset. De stora firmorna känner pressen och tvingas följa efter för att få några jobb. Det blir i slutändan en stor press på den enskilde hantverkaren som ska klara många jobb med bibehållen kvalitet. Det leder oftast till genvägar och slarv .
Sen finns det annat som generell tillpassning av plattor mht till fogar och storlek på kantplattor, andelen fogar som avviker i bredd eller plattor som inte ligger i liv som tar lite extra tid och där kanske man kan kompromissa då man anlitar en budgethantverkare. Fogarnas kvalitet (porer och jämnhet) och passbitar är annat som kanske en budgethantverkare inte kan göra helt felfritt men i övrigt vet jag inte riktigt vad mer man ska kompromissa med när det gäller en budgetsättning av kakel/klinkers.