Nu när man kritiskt kan granska plattsättning ser att vissa företag avslöjar sig själva på referensbilderna. De bilderna skall väl vara det bästa av det bästa som de utfört? Se här tex på Thulins plattsättning: http://www.thulins.nu/images/249/big/full.jpg

Fogen i hörnet är ojämn.

Mosaiken på badkaret är ej i linje, man blir sjösjuk när man tittar på den.

Fogen mellan golvet och mosaiken på badkaret ser bedrövlig ut, måste vara pga att det är svårare att kapa mosaik?

Golvplattorna har olika fogbredd.

Detta ser värre ut än mitt badrum och det är deras referensbild!:eek:

Nästa gång ska jag ta Ikea eller Fredells som plattsättare få se om det blir bättre.
Nu har vi bestämt att vi ska ta en besiktningsman dessvärre kunde inte vi ta en av de bästa då vår entreprenör är kund i hans företag.

Har precis blivit klar med plattsättningen idag och har flitigt använt kakelskärmaskinen säkert till grannarnas förtret. Trots att jag arbetat långsamt och försökt mäta rätt bli arbetet ändå inte av yppersta klass. Men jag är ändå nöjd för helhetsintrycket blir bra även om det finns detaljer som kunde gjorts bättre. Jag kör med industristandard dvs. fogarna och utskurna plattor är inte helt OK. Men plattsättningen är i ett dusschutrymme till min vedeldade bastu och det får bara en mera rustig prägel att allt inte är perfekt :).

Imorgon kommer jag att börja foga.

T
Tigersågen skrev:
Har precis blivit klar med plattsättningen idag och har flitigt använt kakelskärmaskinen säkert till grannarnas förtret. Trots att jag arbetat långsamt och försökt mäta rätt bli arbetet ändå inte av yppersta klass. Men jag är ändå nöjd för helhetsintrycket blir bra även om det finns detaljer som kunde gjorts bättre. Jag kör med industristandard dvs. fogarna och utskurna plattor är inte helt OK. Men plattsättningen är i ett dusschutrymme till min vedeldade bastu och det får bara en mera rustig prägel att allt inte är perfekt :).

Imorgon kommer jag att börja foga.
Du får posta lite bilder sedan som vi kan klanka ner på och påpeka att vem som helst kan skära perfekta plattor mot alla väggar

Obs! Vi vill bara se makrobilder.

Hehe....skoja bara lite med dig : )

T
Thomas59 skrev:
Nej det har du inte skrivit rent ut men det framgår av dina inlägg att den kvalitetsnivå du tycker är ok inte motsvarar ett professionellt utfört arbete. Då jag beskriver vilka krav på kvalitet man bör kunna ställa på en hantverkare skriver du:

och det är väl svårt att tolka annorledes än att du har en "annan arbetsplan" på en lägre kvalitetsnivå i dagsläget.

Indirekt har du faktiskt också medgett (i en tidigare tråd om kortlingar i våtrum) att du tycker det är ok att utföra arbeten som inte är professionella då du uppenbarligen gör våtrum utan att ha behörighet och i tillägg till det medvetet gör avsteg från våtrumsreglerna. Huruvida dina kunder känner till detta med avsaknaden av behörighet och konsekvenser för möjligheten att få ersättning vid vattenskada framgår inte riktigt.

Sammantaget får man nog med fog tolka din inställning som att din kvalitetsnivå ligger på en lägre nivå än den man kan förvänta sig av en professionell hantverkare. I annat fall står dina inlägg i bjärt kontrast med vad du egentligen tycker.
Varför kan du inte citera mina inlägg där jag tycker det är ok med dåligt utförda arbeten?

Jag har ingen behörighet men ska skaffa ett i sept. och jag har renoverat badrum efter behöriga via försäkringsbolag som varit nöjda.
Och angående kortlingarna så
tycker jag fortfarande att det är bättre med än utan.

Och jag har inte gjort något badrum med plyfa efter dom nya reglerna.

T
frhe skrev:
I tråden "Kottling alternativt hel skiva bakom våtrumsskiva" skriver du att du "med handen på hjärtat" kommer att kringå branschreglerna även i framtiden. Eftersom branschreglerna är definitionen för fackmannamässighet då det gäller just detta så skriver du mao att du kommer fortsätta göra icke-fackmannamässiga renoveringar av andra människors badrum även i fortsättningen.
Du är en tönt, säg någon som lyder strikt under BKR ? Jag är bara ärlig och det är det som är problemet här.

Det sitter för många töntiga bittra mäniskor som du och juristen thomas och påstår massa skit om hantverkare.

Telabtelab: Din attityd tillför inte forumet något konstruktivt.

Thomas59
telabtelab skrev:
Varför kan du inte citera mina inlägg där jag tycker det är ok med dåligt utförda arbeten?

Jag har ingen behörighet men ska skaffa ett i sept. och jag har renoverat badrum efter behöriga via försäkringsbolag som varit nöjda.
Och angående kortlingarna så
tycker jag fortfarande att det är bättre med än utan.

Och jag har inte gjort något badrum med plyfa efter dom nya reglerna.
Läs mitt inlägg igen. Jag skriver inte att du tycker det är ok med "dåligt utförda" arbeten. Jag skriver, citerar mig själv: "att den kvalitetsnivå du tycker är ok inte motsvarar ett professionellt utfört arbete."

Du kan fortsätta med att läsa dina egna inlägg (tex kortlingtråden) där du skriver att du medvetet gör avsteg från reglerna om hur våtrum ska utföras för att vara godkända. Det bör väl räcka för att anse att du inte gör proffsiga jobb. Då jag kommenterar hur ett proffsigt arbete borde utföras skriver du, citat:

"Jösses!
Med din arbetsplan så stiger priserna, men det är tur det för då tjänar vi ännu mer

Har du bara en gnutta självinsikt borde du väl vid det här laget ha förstått att den bild du ger av dig själv i dina inlägg tyder på att du har en helt annan bild än många andra debattörer av vilken kvalitetsnivå som man kan förvänta sig av en proffsig hantverkare. Stora delar av denna tråd har ju kommit att handla om ditt ifrågasättande av vad vi andra anser vara ok kvalitet. Det kan du väl ändå inte ha missat.

I övrigt är det mycket ovanligt att försäkringsbolag använder icke behöriga hantverkare och vissa försäkringsbolag anser bara det faktum att du är obehörig som skäl till att neka ersättning vid fuktskada.

Vet dina kunder att du inte är behörig? Hur är det med din ansvarsförsäkring? Har du en sådan? Vet ditt försäkringsbolag att du gör våtrumsjobb utan behörighet? Vet ditt (ansvars-)försäkringsbolag att du medvetet gör avsteg från reglerna om utförande av våtrum?

Du kan kanske förstå att jag ifrågasätter din professionalitet och den kvalitetsnivå som du levererar. Om inte är det ännu värre.

Telabtelab; Jag antar att du gör bra jobb, och vet att de nya reglerna är lite knepiga.
Men snälla du, ta till dig av kritiken/infon du får härifrån nu, kan komma en dag då något händer och ditt arbete nekas ersättning från försäkringsbolaget och du blir personligt (bolaget) ansvarig för ersättningen,och våtrum är ju inte direkt billiga.

tank77 skrev:
Du får posta lite bilder sedan som vi kan klanka ner på och påpeka att vem som helst kan skära perfekta plattor mot alla väggar

Obs! Vi vill bara se makrobilder.

Hehe....skoja bara lite med dig : )
Jo det är möjligt att jag lägger ut några bilder i bildarkivet lite längre fram under bastudelen. Inser nu att hörn-hörnvinkeln är ett svårt moment. Det får bli en rörelsefog för att dölja uselt utskurna plattor :(. Det bekymrar inte mig något nämnvärt.

Däremot råkade jag få två kakelplattor att spricka. Hade precis fogat klart runt dessa och var tillfälligt ute för att göra mera fogmassa. När jag återvänder undrade jag först om jag blandat in några hårstrån, men icke två plattor hade spruckit. Förmodligen är det en kombination på billiga och dåliga plattor från Krauta och att det underlaget rört sig.

Tänker inte byta ut plattorna utan avvaktar och ser vad som händer under vintern. Väggen är en timrad friggebod där jag reglat upp c/c 30 och sedan därpå en cementbaserad skiva. Skulle kanske använt dubbla skivor? Finns det något reparationskit för att pensla över spruckna plattor?

T
Satte du inte plattorna igår?

I så fall är det lätt att bryta loss dom och sätta dit nya plattor. Ingen fara för tätskiktet då det tar upp till 5-6 dagar innan fixet har genomhärdat beroende på vilken miljö/fuktighet det är i rummet.

Ibland ser man inte att där är en liten spricka i glasyren/plattan förrän man tvättar med svampen. Så det behöver absolut inte betyda att det är en "billig" platta.

Vad menar du med hörn/hörn?

tank77 skrev:
Satte du inte plattorna igår?

I så fall är det lätt att bryta loss dom och sätta dit nya plattor. Ingen fara för tätskiktet då det tar upp till 5-6 dagar innan fixet har genomhärdat beroende på vilken miljö/fuktighet det är i rummet.

Ibland ser man inte att där är en liten spricka i glasyren/plattan förrän man tvättar med svampen. Så det behöver absolut inte betyda att det är en "billig" platta.

Vad menar du med hörn/hörn?
Tack för ditt tips. Så fort jag läste detta sprang jag ut med huggmejseln och hammaren i högsta hugg, eg. var det ett kasserat stämjärn. Nu är de trasiga plattorna borta, ifs lyckades jag få hål på tättskicktet, men eftersom plattorna satt högt upp och inte i närheten till duschutrymmet gör jag bedömningen att det inte är någon risk. Primade på lite med våtrumsprimern för säkerhets skull.

Hörn/hörn ska naturligtvis vara vägg/väggvinkeln.

I morgon sätter jag ditt förhoppningsvis nya friska plattor :)

Det handlar inte om bitterhet det handlar om att om man anlitar en hantverkare som finns i BKR:s lista över företag som är behöriga.
Så ska man förvänta sig ett proffesionellt utfört arbete vilket i mitt fall har inte skett.
Klart man blir bitter när man blir debiterad för ett jobb som motsvarar vad ett proffs ska ha men ser ut som att en amatör har gjort.

telabtelab skrev:
Du är en tönt, säg någon som lyder strikt under BKR ? Jag är bara ärlig och det är det som är problemet här.

Det sitter för många töntiga bittra mäniskor som du och juristen thomas och påstår massa skit om hantverkare.

bodyman29 skrev:
Det handlar inte om bitterhet det handlar om att om man anlitar en hantverkare som finns i BKR:s lista över företag som är behöriga.
Så ska man förvänta sig ett proffesionellt utfört arbete vilket i mitt fall har inte skett.
Klart man blir bitter när man blir debiterad för ett jobb som motsvarar vad ett proffs ska ha men ser ut som att en amatör har gjort.
Det har sagts förrut (av bla ACME, hoppas ok att citera): "Att anlita en firma på BKR:S lista innebär bara att man anlitar någon som har betalat för en kurs, men man vet inte om han lärde sig något under den. Behörighet är ingen kvalitetssäkring. // Visst är det bra om byggaren och plattsättaren har gått BKR's kurs och betalar sina avgifter till dem, men det borgar inte för god kvalité eller hög finnish på det utförda arbetet. Jag har sett ruskigt många dåliga plattsättningar utförda av auktoriserade plattsättare."

Samma sak gäller ju i alla brancher, bara för att jag gått en kurs i akvarell-målning gör ju inte jag kan måla fina tavlor. Talang och kvalitet är sällsynt särskilt bland hantverkade, man måste vaska fram dem genom referenser, kolla andra jobb eller egen surt förvärvad erfarenhet.

och av BJUMPA: Så länge arbetet är utfört enl. tillverkaren av fuktspärren "utförande specifikationer" anses arbetet vara hanverka mässigt utfört....då kan försäkringsbolagen ( dvs ditt och hantverkarens ) inte motsäga sig ersättning ,om olyckan (mot förmodan ) skulle vara framme.

Redigerat:
Finns exempel här på frumet(som mig veterligen är uppe i domstol) där BKR-behöriga vart framme. Finns lika goda kålsupare där minsann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.