...men jag har lärt mig att hantverkare har för bråttom och jobbar ofta med flera kunder samtidigt. Att driva en process mot en hantverkare lönar sig sällan, bättre att förlikas och svälja förtreten.

Jag tror att du skulle kunna vinna mot en hantverkare, en besiktningsman ser på direkten att ditt jobb har gjorts slarvigt.
Såna här jobb som du och jag fått ska man inte få om man tar vitt.
Lars_M skrev:
Jag skrev "detta är vad man kan förvänta sig" inte att det var ett bra hantverk. Jag ville veta om jag skulle driva frågan vidare men kom till slutsatsen att det skulle kosta mer än jag har att vinna.

I rättvisans namn är det lurigt att titta på macro-bilder av skarvar och fogar. Här är mer normala bilder på större delar av mitt badrum, där de skarvat klinker. Detta är tydligen vad jag får leva med.

bodyman29 skrev:
Skulle vara bra om det fanns en tillsyns myndighet för hantverkare, de som inte sköter sig får en kommentar och en anmärkning.
Eller om fler utnyttjar konsumenttjänstlagen och faktiskt reklamerar dåligt utförda tjänster. Det skulle leda till att dessa oseriösa och oskickliga hantverkare på sikt försvinner eftersom de inte skulle få betalt för sina dåligt utförda jobb. Verkar som att de flesta istället väljer att gå med på prisavdrag etc när man faktiskt kan få slippa betala helt och hållet om man väljer att reklamera.

Samma lag ger också ett skydd mot hantverkare som "lurar" på dig onödiga extrajobb (eller avstår från att avråda dig om du själv vill ha ett "onödigt" jobb utfört) - här står det till och med uttryckligen att man ej behöver betala någonting alls för ett sådant arbete.

>tank77
jag tog så lång tid på mej som krävdes för att det skulle bli tillräckligt snyggt och bra, längre tid än en van hantverkare naturligtvis men med bättre resultat än såna hantverkare som diskuteras här. OCH jag kommer att göra det ännu bättre/snyggare nästa gång till skillnad mot den typen av hantverkare som diskuteras här som bara gör det dåligt men fort :)

>Thomas59
Jag håller verkligen med om allt Du skriver (utom vad gäller yrke :) är själv gammal avdankad sjuksköterska som numer jobbar som chef i privat vård) om att göra jobben själv och ffa om hur hantverkare fungerar/jobbar. Mycket bra skrivet!!

>bodyman29
för 126 000 ska ett jobb vara väldigt bra utfört, jag som kund ska vara nöjd med resultatet, självklart!

>telabtelab
Jag tror inte för en sekund att någon kund efterfrågar "din kvalitet och kompetens" men som alltid i byggbranchen är kunden helt utlämnad till hantverkaren och flertalet orkar inte bråka utan accepterar att det inte blev bättre. Det är också så att de flesta kunderna INTE är såna som Thomas59 och jag, alltså personer som själva gjort det mesta inom byggnation och VET hur snyggt det faktiskt går att göra om man är tillräckligt kompetent OCH låter det ta den tid som krävs. En kund som själv inte kan göra jobbet och inte vet/förstår hur det görs tror på dej när Du säger att det här är så som man ska göra och som det går att göra.

Man behöver inte större kunskapar om byggnation för att se att det går att göra bättre.
Men dock kan det vara bra att läsa BKR riktlinjer och veta lite när en hantverkare försöker komma undan med tex:tveksamma lösningar
Jan-Å skrev:
>tank77
jag tog så lång tid på mej som krävdes för att det skulle bli tillräckligt snyggt och bra, längre tid än en van hantverkare naturligtvis men med bättre resultat än såna hantverkare som diskuteras här. OCH jag kommer att göra det ännu bättre/snyggare nästa gång till skillnad mot den typen av hantverkare som diskuteras här som bara gör det dåligt men fort :)

>Thomas59
Jag håller verkligen med om allt Du skriver (utom vad gäller yrke :) är själv gammal avdankad sjuksköterska som numer jobbar som chef i privat vård) om att göra jobben själv och ffa om hur hantverkare fungerar/jobbar. Mycket bra skrivet!!

>bodyman29
för 126 000 ska ett jobb vara väldigt bra utfört, jag som kund ska vara nöjd med resultatet, självklart!

>telabtelab
Jag tror inte för en sekund att någon kund efterfrågar "din kvalitet och kompetens" men som alltid i byggbranchen är kunden helt utlämnad till hantverkaren och flertalet orkar inte bråka utan accepterar att det inte blev bättre. Det är också så att de flesta kunderna INTE är såna som Thomas59 och jag, alltså personer som själva gjort det mesta inom byggnation och VET hur snyggt det faktiskt går att göra om man är tillräckligt kompetent OCH låter det ta den tid som krävs. En kund som själv inte kan göra jobbet och inte vet/förstår hur det görs tror på dej när Du säger att det här är så som man ska göra och som det går att göra.

hmm blir plastmatta här ,trots att det inte är lika snyggt som klinker.o kakel..
verkar vara många som inte är nöjda med klinkers..
vill inte hålla på att göra rent fogar och sånt sen..verkar tråkigt..

S
Lars_M skrev:
Jag skrev "detta är vad man kan förvänta sig" inte att det var ett bra hantverk. Jag ville veta om jag skulle driva frågan vidare men kom till slutsatsen att det skulle kosta mer än jag har att vinna.

I rättvisans namn är det lurigt att titta på macro-bilder av skarvar och fogar. Här är mer normala bilder på större delar av mitt badrum, där de skarvat klinker. Detta är tydligen vad jag får leva med.
Får man ha sådär smala skärningar som din första bild av klinkers i ett badrum?

sad_ant skrev:
Vad menar du med "smala skärningar" och vilken av bilderna hänvisar du till?

K
sad_ant skrev:
Ja, det får man. Finns inget som styr det.

Jag tycker det är mer anmärkningsvärt med den fula skärningen runt hörnet. Uppenbarligen finns verktyg för riktiga utskärningar med tanke på att man försökt sig på det vid slukristen, men runt ytterhörnet försöker man sig på nåt annat som inte går hem hos mig. Antagligen av ren lathet.

Redigerat:
Jag tror sad_ant menar att det var en väldigt smal remsa klinker mot väggen/hörnet vid dörren. (inte bilden med golvbrunnen).

Lars_M:Brunnen har ojämn fog runt om. Hade det vart jag som gjort den där hade jag direkt brutit upp och satt/skurit om plattorna. I mina ögon amatörmässigt gjort. Även om JAG är amatör så har jag ändå hantverksheder (och ögon) :)

Thomas59
v-g skrev:
Lars_M:Brunnen har ojämn fog runt om. Hade det vart jag som gjort den där hade jag direkt brutit upp och satt/skurit om plattorna. I mina ögon amatörmässigt gjort. Även om JAG är amatör så har jag ändå hantverksheder (och ögon) :)
Fogen runt avloppet ska vara lika bred som övriga fogar så det är inte proffsigt utfört. Plattsättaren har helt enkelt mätt fel/skurit fel och inte brytt sig eller inte orkat göra om och göra rätt.

Plattan i ytterhörnet är delad och det är den enkla latmanslösningen. Det går alldeles utmärkt att göra urtaget utan att skarva plattan.

I övrigt så försöker man undvika att ha så smala plattor som de längst väggen på bilden. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut mot de andra väggarna men det bör vara möjligt att förskjuta plattorna så att man får minst en tredjedels platta som minsta bredd, helst mer.

Ser ut som om det är mjukfog mellan golv och vägg. Det försöker man också undvika då det kan hindra avvattningen bakom kaklet, om mjukfogen bottnat. Lägger man mjukfog är det ytterst viktigt att man ser till att den inte bottnar. Att mjukfogen snabbt blir ful är en annan, dock mest estetiskt fråga.

Redigerat:
K
Thomas59 skrev:
I övrigt så försöker man undvika att ha så smala plattor som de längst väggen på bilden. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut mot de andra väggarna men det bör vara möjligt att förskjuta plattorna så att man får minst en tredjedels platta som minsta bredd, helst mer.
Det är riktlinjen för vägg du nämner nu. Finns inget minimimått för golv. Bara att största möjliga passbit ska eftersträvas.

Redigerat:
Thomas59 skrev:
Fogen runt avloppet ska vara lika bred som övriga fogar så det är inte proffsigt utfört. Plattsättaren har helt enkelt mätt fel/skurit fel och inte brytt sig eller inte orkat göra om och göra rätt.

Plattan i ytterhörnet är delad och det är den enkla latmanslösningen. Det går alldeles utmärkt att göra urtaget utan att skarva plattan.

Ser ut som om det är mjukfog mellan golv och vägg. Det försöker man också undvika då det kan hindra avvattningen bakom kaklet, om mjukfogen bottnat. Lägger man mjukfog är det ytterst viktigt att man ser till att den inte bottnar. Att mjukfogen snabbt blir ful är en annan, dock mest estetiskt fråga.
Ok, det är vanlig fog mellan golv o vägg, endast mjukfog i hörnet (från tak till golv). I övrigt så har väl min plattsättare haft för bråttom. Nu har jag ju betalt redan så jag antar att jag är körd, om jag nu skulle kunna få igen någonting.

Frugan är dock mycket nöjd, hon tycker det känns som att komma in i ett hotell-badrum. Ska kolla hotellens plattor nästa gång jag reser :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.