telabtelab skrev:
Mina kunder efterfrågar min kompetens och kvalitet. Och får det.
Frågor på det?

Det är därför jag har jobb fortfarande.

Men vad jobbar du med Thomas59? Törs du berätta ditt fläckfria yrke eller?

Kanske är du bara en ensam stackare som sitter på nätet och skjuter på hantverkarna på kvällarna.:eek:
Fånigt svar, tråden handlar väl om om det var ett bra jobb eller inte, Inte om du var kompetent. Sen vad vi andra jobbar med är väl skitsamma? skulle inte heller acceptera ett sånt resultat och det stärker bara ytterligare min uppfattning att jag hellre gör det själv än att släppa in nån hantverkare i mitt hem.

Lars_M skrev:
Nu när man kritiskt kan granska plattsättning ser att vissa företag avslöjar sig själva på referensbilderna. De bilderna skall väl vara det bästa av det bästa som de utfört? Se här tex på Thulins plattsättning: [länk]

Fogen i hörnet är ojämn.

Mosaiken på badkaret är ej i linje, man blir sjösjuk när man tittar på den.

Fogen mellan golvet och mosaiken på badkaret ser bedrövlig ut, måste vara pga att det är svårare att kapa mosaik?

Golvplattorna har olika fogbredd.

Detta ser värre ut än mitt badrum och det är deras referensbild!:eek:
Nu tycker jag nog du är lite kinkig. visst kan jag hålla med om de två mosaikbitarna mot golvet där det är lite mycket fog, men annars ser det väl bra ut? Det får ju inte gå till överdrift.

Jag håller med Lars_M jag tyckte att mosaiken skulle passa på lustiga huset på grönan!
Eller kanske borde den mosaiken användas för att hypnotisera folk.=)

Jag håller med er allihopa...både de som tycker det är dåligt utfört och de som tycker det duger..:)

Vi bygger just nu upp vårt hus och givet tar jag referenser på den som ska sätta plattorna hos oss. En referens jag har tagit är den på mig själv och de badrum jag kaklat tidigare. En självlärd amatör är jag alltså och har således gjort sämre jobb än vad första bilderna visade men även mycket bättre efter ett par tre badrum.

Att gå med micrometer och mäta olika bredder på fogarna kommer avslöja även en världsmästare på plattsättning som en amatör...

Inte en platta är exakt hundra % lik en annan. Det finns inte ett enda rum i hela världen som är exakt i måtten med exakta vinklar och exakt uträknat att det inte kommer behövas en skärning av de perfekta plattorna...

Så är det bara. Då behöver man sno en mm här och en annan där för att få ett bra slutresultat men med lupp så hittar man de där "felen"

Kakling är ett hantverk, en del bättre, andra sämre. Vill du vara hundra säker på att få det perfekt?

Köp en plastmatta med kakelmönster.

Ungefär lika kul som ett laminatgolv i jämförelse med ett trägolv. Laminatet ser perfekt ut men träet både rör sig och har kvistar...

Jag vet då vilket jag väljer.

Thomas59
Men för sjutton Cheesus och ni andra som tycker detta är ok. Det handlar inte om en i övrigt skicklig hantverkare som måst brottas med plattor som avviker från exakta mått eller rum som inte är perfekta. Inte heller en frustrerad hantverkare som tampats med en jobbig privatkund som hängt över axeln på honom om påpekat en massa saker.

Titta på bilderna! Det handlar om en slarvig hantverkare som inte kan/orkar mäta och inte bryr sig om att vissa plattor blev fel. Förövrigt har han satt väggen innan golvet och då minskar sannorlikheten att skarven blir bra.

Visst 100% perfekt är sällan nödvändigt och knappast ekonomiskt försvarbart om man inte gör jobbet själv vill säga men att resultatet blir SÄMRE när en förmodat proffsig hantverkare gör jobbet jmf med om man gjort det själv är BEDRÖVLIGT.

Jag rekommenderar www.omboende.se/ en mycket bra sida från konsumentverket och Boverket och en opartisk besiktningsman, hoppas att du fått intyg på tätskiktsmontaget men dessa brukar tyvärr inte följa dåliga arbeten

T
Jag håller med Thomas59

T
telabtelab skrev:
Jag håller med Thomas59
Ironi?

K
Thomas59 skrev:
Förövrigt har han satt väggen innan golvet och då minskar sannorlikheten att skarven blir bra.
Det stämmer inte. Sannolikheten till att skarven skall bli bra ökar inte genom att man lägger golvet först. Det är liksom hugget som stucket. Det är lättare att sätta väggarna först vilket också är det normala förfarandet.
Enda gången som det är riktigt aktuellt att lägga golvet först är när man kommit överens om fogföljd runt om.

Thomas59
ktm250 skrev:
Det stämmer inte. Sannolikheten till att skarven skall bli bra ökar inte genom att man lägger golvet först. Det är liksom hugget som stucket. Det är lättare att sätta väggarna först vilket också är det normala förfarandet.
Enda gången som det är riktigt aktuellt att lägga golvet först är när man kommit överens om fogföljd runt om.
Jo det stämmer visst. Lägger du golvet först hamnar golvkanten under nedersta väggplattan och ser helt perfekt ut även om du missat med någomn millimeter vid tillskärningen. Problemt flyttas iofs till väggplattan men dels är golvet ofta helt plant efter flytspackling så det är lätt att kapa rätt (om man inte är en en klant som i fallet i denna tråd) dels ligger kanten i en sådan vinkel att missar knappast syns. Är fogen sen i närliggande färg som väggplattan syns missar i nederkanten ännu mindre.

Att sen hantverkare lägger golvet sist är mera av praktiska skäl (slabb och spill, risken att skada golvplattor om man tappar en väggplatta) och en duktig hantverkare har INGA PROBLEM med att få snygg övergång mellan golv och vägg. Det är bara klantiga/lata/slarviga hantverkare som har problem med det.

K
Thomas59 skrev:
En duktig hantverkare har INGA PROBLEM med att få snygg övergång mellan golv och vägg.
Det var lite så jag menade fast jag inte skrev ut det i klartext.

Sen är det ju faktiskt så också att alla ser inte såna saker. Det handlar ju om att ha ett öga för det man sysslar med. Alla människor har inte det, men sånt gäller ju alla yrken. "De" finns nog på alla arbetsplatser. De som inte har känsla eller koll på vad de borde göra. De lever på sitt flyt och kommer oftast undan.

Själv har jag jobbat många år på ett auktoriserat BKR-företag och sett folk komma och gå. Jag har jobbat med alla de sorter. Snabba med perfekta resultat liksom långsamma med bedrövliga rum så jag anser att tiden är orelevant liksom om vägg eller golv kommer först. Det är ögat!
Om plattisen har ögat eller inte är svårt att veta. Det vet man inte säkert förrän det är försent.

Jag håller med Thomas59 och det roliga är att när vi kom hem så var det min första tanke.Jag sa till min sambo att hantverkarna måste ha lagt först väggen och sen golvet.Där de sen inte orkat mäta alla de plattor som skulle ansluta mot väggen,Utan sågat helt på måfå istället för att mäta hur stora plattorna skulle vara.
Mvh

Min rekommendation till alla som läser detta och vill anlita en plattsättare.
1)Är att ta alltid en plattsättare som ni vet gjorde ett bra jobb hos nån bekant.
2)Ta alltid referenser och besök de mäniskor som plattsättarna varit hos och kolla deras arbete.
3)Är att alltid ta en Auktoriserad plattsättare inom PER (plattsättarnas riksorganisation).
Dessa har dokumenterad vana av plattsättning och kan yrket bättre än BKR utbildade som gått en två dagars kurs.
I mitt fall om man söker efter ett företag auktoriserad av PER på www.bkr.se och söker på stockholm så får man bara upp ett företag.
Men sök på hela sverige så får ni flera på sthlms området...
Mvh

K
bodyman29 skrev:
Är att alltid ta en Auktoriserad plattsättare inom PER (plattsättarnas riksorganisation).
Dessa har dokumenterad vana av plattsättning och kan yrket bättre än BKR utbildade som gått en två dagars kurs.
Detta är en lögn.

På vilket sätt dokumenterad? Ägarna eller de anställda?

Det är lite som tidigare nämnts. Jag har varit behörig och jobbat för ett auktoriserat företag i ca 7 år, men i samma stund som jag sa upp mig så är jag inte behörig längre eftersom behörigheten inte är personlig utan företagsbunden. Jag är inte heller auktoriserad. Jag är helt plötsligt ingenting då!?! ... Samtidigt vet jag att jag gör mycket bättre jobb än majoriteten som jobbar på mina gamla arbetsplats och de är både behöriga och auktoriserade. Nåja... det var my fifty cents...

Redigerat:
Enligt www.per-platt.se så är de auktoriserade företagen dokumenterade för att ha lång vana av kvalificerade arbeten.
Men om du säger att detta inte stämmer så är det riktigt illa för då kan man inte ens lita på PER:s kvalitets stämpel.
Fy fan vilken jävla bransch=(

ktm250 skrev:
Detta är en lögn.

På vilket sätt dokumenterad? Ägarna eller de anställda?

Det är lite som tidigare nämnts. Jag har varit behörig och jobbat för ett auktoriserat företag i ca 7 år, men i samma stund som jag sa upp mig så är jag inte behörig längre eftersom behörigheten inte är personlig utan företagsbunden. Jag är inte heller auktoriserad. Jag är helt plötsligt ingenting då!?! ... Samtidigt vet jag att jag gör mycket bättre jobb än majoriteten som jobbar på mina gamla arbetsplats och de är både behöriga och auktoriserade. Nåja... det var my fifty cents...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.