Hej!
Vi har införskaffat oss en tomt som vi tänkt bygga ett ca 160m2 hus på i närtid. Efter att ha bott i hus med ac så är det ju ett krav att ha ett smidigt system för kyla under de varma somrarna.
Vad finns det för alternativ samt vad är fördelarna samt nackdelarna?
Uppvärmning lutar vi mycket mot bergvärme men frånlufts värmepump har även kikats lite på. Vad är eran erfarenhet samt för- / nackdelar?
Allt Gott.
Vi har införskaffat oss en tomt som vi tänkt bygga ett ca 160m2 hus på i närtid. Efter att ha bott i hus med ac så är det ju ett krav att ha ett smidigt system för kyla under de varma somrarna.
Uppvärmning lutar vi mycket mot bergvärme men frånlufts värmepump har även kikats lite på. Vad är eran erfarenhet samt för- / nackdelar?
Allt Gott.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kyler du via golvvärmen måste man ha daggpunktsstyrning så det inte blir kondens. I praktiken innebär det lägre effekt och att effekten måste begränsas mer ju varmare och fuktigare det är ute.G GBTRY skrev:
Frikyla via fläktkonvektor är effektivast och ser ut och låter som innedelen till en luftvärmepump.
Det som har det är oftast bra premium pumpar så det brukar ända vara de man kollar på. Kostanden när det är 32gr ute och 21gr inne är värt allt.useless skrev:
Jag har frikyla och har ner tempen i huset men då har jag också lagt mycket energi på extra isolering samt överdimensionerad ventilation.
Hur pass överdimensionerad ventilation? Vad är värt att lägga extra kronor på?A atomlab skrev:
Hur svalt får du inne när det är 32 grader ute?A atomlab skrev:
När det är 32 grader ute vill man väl ventilera så lite som möjligt?A atomlab skrev:
Normalt sätt så skulle en systemair save 300 räcka. Men har en save 700. Dels för att få mer luftmängd (antal liter kyld luft into rummet, och sedan att den inte behöver på gå maxfart) Har 250mm rör ut från den och sedan dubbla 315mm kanalkylare (teoretisk effekt på 7,8kw) som matas med brine från bergvärmen.
500mm isolering på taket och 350mm i väggarna.
I helgen när det var varmt ute så hade jag 22gr inne. Drygt 7w på pumpen och sedan rätt så hög effekt på ventilationen som fick ut mycket kyla i rummen.
Fördelen med att kyla med luftmängd och rätt dimentionersde kanaler är att systemet blir tyst men ändå påtaglig kyla.
Ligger i sängen nu och är 28gr ute och känner en lätt kall bris över fötterna.
I helgen när det var varmt ute så hade jag 22gr inne. Drygt 7w på pumpen och sedan rätt så hög effekt på ventilationen som fick ut mycket kyla i rummen.
Fördelen med att kyla med luftmängd och rätt dimentionersde kanaler är att systemet blir tyst men ändå påtaglig kyla.
Hejuseless skrev:
Frikyla kan vara knappt hörbar om man dimensionerar för detta
I mitt fall är det betydligt tystare än innerfelen till en luftvärmepump och knappt synbar där den är infälld i taket
Jag har frikyla på 125 m2 i markplanet som kyler alla rummen till mellan 20 och 22 grader med en fläktkonvektor, även när det var upp till 30 plusgrader ute. Systemet kopplat till min bergvärmepump och värmen levereras till borrhålen och samtidigt roteras vattnet där
Jag köpte en stor takkonvektor som sattes i hallen med dörrar in till angränsande rum
Den klarar av att leverera 1,5 till 2 kW kyla på lägsta flykthastigheten då hörs knappast fläkten man bara känner kylan
Fläkten drar då 10 W och cirkulationspumpen plus elektroniken något motsvarande
Det innebär vid drift alltså rimligen 30 W
Kylningen går så i intervallet och jag mäter kyleffekten med två st termometer och en flödesmätare
Jag ser frikylan samt värme och varmvattenproduktionen med ca 5 kW som toppeffektbehov (då det är ned till 30 minusgrader) som ett bra energikombinat som håller nere både årsenergibehovet och toppeffekten
Det sistnämnda bla med tanke på framtida effektavgifter
Komdensvattnet leds via brotaket till en vattenskål till katterna
När det rinner där då kan man konstatera vart kondensvattnet hamnar
Redigerat:
En sak till om du ska bygga nytt.G GBTRY skrev:Hej!
Allt Gott.
Man kan minska behovet av kyla också.
Byggde nytt hus för 6 år sedan och prioriterade ett bra klimatskal.
Har stora glaspartier mot söder bla ett skjutparti på 6m och byggde då ut ett tak över till en liten uteplats som skymmer solen på sommaren och där solen går lägre resten av året och lyser då in i huset.
Att det sen inte räcker alltid är ju en sak men kan man minska kylbehovet istället så kan man minska kostnaderna både på storlek på kylan samt driftskostnaderna både sommar som vinter.
Jag byggde med bergvärme och frikyla via ventilationen. Med lite överdimensionerad ventilation. Jah tycker det fungerar bättre än vad de flesta verkar anse. Inte så att man sitter med 18 grader inne när der är 30 grader ute, men så att det går att somna i rimlig tid. Vi är dessutom dåliga på solskydd, så där hade vi kunnat vinna mycket
useless skrev:
har du olika fläktkonvektorer i olika rum?A atomlab skrev:Normalt sätt så skulle en systemair save 300 räcka. Men har en save 700. Dels för att få mer luftmängd (antal liter kyld luft into rummet, och sedan att den inte behöver på gå maxfart) Har 250mm rör ut från den och sedan dubbla 315mm kanalkylare (teoretisk effekt på 7,8kw) som matas med brine från bergvärmen.
Ligger i sängen nu och är 28gr ute och känner en lätt kall
A atomlab skrev:Normalt sätt så skulle en systemair save 300 räcka. Men har en save 700. Dels för att få mer luftmängd (antal liter kyld luft into rummet, och sedan att den inte behöver på gå maxfart) Har 250mm rör ut från den och sedan dubbla 315mm kanalkylare (teoretisk effekt på 7,8kw) som matas med brine från bergvärmen.