Grannens Häck
Stiger inflationen på grund av högre priser eller stiger priserna på grund av inflationen. Det där med hönan och ägget.

Nissens
A ArneTW skrev:
ursprungsinlägget utgavs för att visa att ungdom inte förstår ränta och inflation...

Det var flera inlägg som tog det som en "sanning" eller "fakta".

Min inlägg är menade att visa att enkäter är ett högst osäkert sätt att ta in fakta... och ur min synvinkel är en av de största felkällorna att man inte vet att alla tar enkäten på allvar.

/ATW
Ok, jag antar att du inte kommer att svara på frågan jag ställde till dig.

Nissens Nissens skrev:
Ok, jag antar att du inte kommer att svara på frågan jag ställde till dig.
Jag måste väl vara tydligare.

Svaret är: Ja.

/ATW

Nissens
A ArneTW skrev:
Jag måste väl vara tydligare.

Svaret är: Ja.

/ATW
Min fråga var:
”Vad är ”allvarsnivå”, och hur mäts det?”

Och ditt svar är ja?

För mig är det svaret inte speciellt tydligt…

Nissens Nissens skrev:
Jo, men det är du som frågar efter ”allvarsnivå”. Eftersom du frågar efter det utgår jag ifrån att du har en uppfattning om vilket svar man kan få på den frågan, och även hur man mäter det.

Eller menar du att du frågar efter något som det inte går att svara på?
Jag ser bara ett frågetecken i ditt inlägg...

Och vad jag förstår betyder det att det är en fråga som man vill ha ett svar på vilket jag gav.

/ATW

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst kan man kritisera det statistiska urvalet. Men man har i alla fall svar från 2057 personer. Det tråkiga med upplägget är att det drivs kommersiellt av ett externt företag - Enkätfabriken. Det är inte tydligt exakt hur man har kontaktat och fått napp av de 2057 personerna som har svarat. Jag gissar på email. Man har valt bort de som inte kan svenska i gruppen, så en del av vår stora invandrade grupp finns inte med. Man kan ju gissa att det är en särskild grupp ungdomar som tar sig tid att svara på dylika webenkäter, troligen mer följsamma yngre med värderingar som lutar åt det kollektivistiska, alltså åt vänster.

Men trots detta så får man alltså detta resultat. Jag tolkar det således som att det troligen ser ännu sämre ut om man skulle inkludera hela ungdomsgruppen även de som aldrig deltar i en enkätundersökningar som denna eller de som saknar svenskkunskaper till den grad att de ens kan det.

Så visst, lite låtsasforskning är detta.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Stiger inflationen på grund av högre priser eller stiger priserna på grund av inflationen. Det där med hönan och ägget.
https://mises.se/?s=Inflationsskolan

Nissens
A ArneTW skrev:
Jag ser bara ett frågetecken i ditt inlägg...

Och vad jag förstår betyder det att det är en fråga som man vill ha ett svar på vilket jag gav.

/ATW
Frågan jag ställde ett antal gånger ställde jag första gången i meddelande #111 i denna tråden.

Det är väl så att det inte finns något svar helt enkelt. 🙄

Nissens Nissens skrev:
Frågan jag ställde ett antal gånger ställde jag första gången i meddelande #111 i denna tråden.

Det är väl så att det inte finns något svar helt enkelt. 🙄
Jag antar att du ignorerade mitt svar i #113.

/ATW

Nissens
A ArneTW skrev:
Jag antar att du ignorerade mitt svar i #113.

/ATW
Så du menar då att du frågade efter något som inte går att svara på?

Vad var syftet med det?

Du ifrågasätter ett resultat utan att ha något argument för det?

Nissens Nissens skrev:
Så du menar då att du frågade efter något som inte går att svara på?

Vad var syftet med det?

Du ifrågasätter ett resultat utan att ha något argument för det?
Jag menar att jag inte har nåt svar.

Det är därför jag ställer frågan.

Jag tycker jag framfört argument.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.