D
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.

Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
Det är läroplanen som styr och den är jättedålig, i lågstadiet hinner man inte sätta grunderna eftersom läroplanen säger att de ska "smaka på" mer avancerad matte, detta tar värdefull tid från det väsentliga och innebär att många aldrig blir trygga i det grundläggande och sen får svårt att gå vidare i matte i mellan- och högstadiet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är läroplanen som styr och den är jättedålig, i lågstadiet hinner man inte sätta grunderna eftersom läroplanen säger att de ska "smaka på" mer avancerad matte, detta tar värdefull tid från det väsentliga och innebär att många aldrig blir trygga i det grundläggande och sen får svårt att gå vidare i matte i mellan- och högstadiet.
Det väsentliga är väl att föräldrarna gör någon form av insats de första 6 åren innan de hamnar på förskola.

Hamnar man i första klass och inte har fått lära sig ett uns om att räkna, skriva eller läsa så är ju vägen längre. Framförallt när ungarna inte ens fått lära sig allmänt hyft eller order ”Nej" innan.

D
P Pligg85 skrev:
Det väsentliga är väl att föräldrarna gör någon form av insats de första 6 åren innan de hamnar på förskola.

Hamnar man i första klass och inte har fått lära sig ett uns om att räkna, skriva eller läsa så är ju vägen längre. Framförallt när ungarna inte ens fått lära sig allmänt hyft eller order ”Nej" innan.
Det behövs inte, löser föräldrarna bara sin del, dvs leverar barn som ätit, sovit och som du säger, förstår ett nej, så hade det varit enklare i skolan.

Idag löser många inget av ovanstående, ovanpå detta prioriteras småbarnsidrott före de få läxor de har i lågstadiet.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det behövs inte, löser föräldrarna bara sin del, dvs leverar barn som ätit, sovit och som du säger, förstår ett nej, så hade det varit enklare i skolan.

Idag löser många inget av ovanstående, ovanpå detta prioriteras småbarnsidrott före de få läxor de har i lågstadiet.
Men ska inte alla bli <idrott>proffs?!

Här har vi skolor med olika sportprofiler, jag fnissar lite åt grundskolan med padelprofil.

Själv hade jag önskat att skolan hade kunskapsprofil 🙄

• Gilla
  • Älska
gaia och 7 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Daniel 109:
Du behöver inte ta just det med deklaration så bokstavligt. Det var ett (kanske inte bästa) exemplet på att skolans kunskapsfokus är fel.
Om vi vänder på resonemanget, och tittar på de andra exemplen, så kan man googla fram uppgifter på ryska 1800-tals författare om man mot alla odds någonsin skulle ha nytta av det. Således något som skolan absolut inte ska lära ut.
För att inte tala om kungafamiljen!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:

Här har vi skolor med olika sportprofiler, jag fnissar lite åt grundskolan med padelprofil.

Ja eller en skolprofil utan annat mumbo jumbo.

Kanske glöms det bort lite för ofta vad skolan är till för. Men det är väl risken när man tillåter privata skolor som bara vill rekrytera ett stort antal elever för att maximera sin vinst, betygen kan de ju sätta som de vill i slutändan.

• Gilla
  • Älska
gaia och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:

Det är väl det Kunskapsskolan har??
(om man ska utgå från namnet iaf)

M MrDizzy skrev:
Det är väl det Kunskapsskolan har??
(om man ska utgå från namnet iaf)
Nej, de har avkastningsprofil. 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
K
M MagHam skrev:
Att anse att ekonomi i skolan är viktigare än att på svenskan recensera Dostojevskijs "Idioten" handlar inte om att frånta föräldrars ansvar för att ge vardagskunskap.
Bara exempel på hur otidsenligt och onödigt visst innehåll i undervisningen är.
Att läsa, förstå och kritiskt granska är bland de viktigaste kunskaperna man kan ge våra barn i dagens samhälle. Bristen på källkritik är väl ett av de största hoten mot demokratin i världen. Sen kan jag hålla med om att det kanske finns lämpligare texter att träna på än just "Idioten"🙂

/Krille

• Gilla
andreas_bygger
  • Laddar…
Ränta på ränta var väl med i "Hej Matematik!". Får man inte lära sig sådant längre?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ränta på ränta var väl med i "Hej Matematik!". Får man inte lära sig sådant längre?
Räntan försvann och återuppstod nyss.

namnbyte
Nämnde nyss detta för sambon, tydligen hade hon sett något liknande på SVT och gjort testet själv. Tydligen var det ganska svåra frågor sa hon. Tydligen var fråga 1 i inlägg 1 ett av exemplen hon tog på vad som var en svår fråga.

Stämningen är numera ansträngd här hemma.

Även, någon som vet hur man blir god man åt en 33-årig sambo?

• Haha
  • Gilla
andreas_bygger och 9 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Nämnde nyss detta för sambon, tydligen hade hon sett något liknande på SVT och gjort testet själv. Tydligen var det ganska svåra frågor sa hon. Tydligen var fråga 1 i inlägg 1 ett av exemplen hon tog på vad som var en svår fråga.

Stämningen är numera ansträngd här hemma.

Även, någon som vet hur man blir god man åt en 33-årig sambo?
Det kallas äktenskap

• Haha
  • Gilla
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Det där har jag också noterat och förvånats över. Bor i ett område där det krävs att man har har läst några högskolepoäng eller har ett eget företag för att ha råd att bo och även bland dessa akademikerföräldrar väljer man fotbollen före läxorna för att man vill komma med i ”akademilaget”. Förstår inte den prioriteringen.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det där har jag också noterat och förvånats över. Bor i ett område där det krävs att man har har läst några högskolepoäng eller har ett eget företag för att ha råd att bo och även bland dessa akademikerföräldrar väljer man fotbollen före läxorna för att man vill komma med i ”akademilaget”. Förstår inte den prioriteringen.
Ger bra ”nätverkande” för ungarna! Har du inte sett Freddes rant om det i Solsidan ;)?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.