8 936 läst ·
130 svar
9k läst
130 svar
Ungdomen förstår inte inflation och ränta
Och barnen klagar på att de inte har tid med läxorna och inte vill spela fotboll på elitnivå när de blir stora?JanneJanne123 skrev:
Det där har jag också noterat och förvånats över. Bor i ett område där det krävs att man har har läst några högskolepoäng eller har ett eget företag för att ha råd att bo och även bland dessa akademikerföräldrar väljer man fotbollen före läxorna för att man vill komma med i ”akademilaget”. Förstår inte den prioriteringen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Lite oklart, men rent statistiskt är det lättare att bli ingenjör än fotbollsproffs, så vill man sprida risken lite är det nog inte fel att göra läxorna.S sjoelund skrev:
Edit: det finns såklart andra yrken också som kräver att man lägger manken till i skolan, ingenjör var bara ett exempel.
Precis. Men det är föräldrarna som drömmer om att barnen ska bli elitidrottare. Barnen vet bättre i de flesta fallen. Min son vill bara göra läxan och bli ingenjör som pappa. Men hans mamma låter honom inte, så det blir varannan vecka aktiviteter varje kväll och hela helgen. Och varannan vecka får han göra läxan...
Det där håller jag definitivt inte med om. Det handlar ju enbart om att lära sig utantill och inget om förståelse. Barnen ska knappt tänka. Men sannolikt förstår inte heller lärarna matten på den nivån.D djac skrev:Det är läroplanen som styr och den är jättedålig, i lågstadiet hinner man inte sätta grunderna eftersom läroplanen säger att de ska "smaka på" mer avancerad matte, detta tar värdefull tid från det väsentliga och innebär att många aldrig blir trygga i det grundläggande och sen får svårt att gå vidare i matte i mellan- och högstadiet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Tur för honom att han har drivet själv och i alla fall en förståndig förälder!S sjoelund skrev:Precis. Men det är föräldrarna som drömmer om att barnen ska bli elitidrottare. Barnen vet bättre i de flesta fallen. Min son vill bara göra läxan och bli ingenjör som pappa. Men hans mamma låter honom inte, så det blir varannan vecka aktiviteter varje kväll och hela helgen. Och varannan vecka får han göra läxan...
Öppna vilken matteboken som helst så kommer du se att talen för procenträkning ofta ges precis en sådan kontext. Så har det sett ut i varenda matteboken jag tittat i de senaste åren, och det är några stycken eftersom ungarna är 15 och 18.Ossian K Olsson skrev:
Jo absolut att det ingår! Men görs det i en ekonomisk kontext? Det kan jag inte minnas att vi gjorde iaf tidigt 2000-tal. Men däremot hade vi hemkunskap med privatekonomi. Jag tror tyvärr den lektionen förstördes av ett "kasta ägg-krig" eller liknande..
Men du lägger ändå in en viktig sak, "inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf". Det är ett stort problem för hela skolväsendet (kanske hela livet). Om någon försöker lära någon annan något när denne inte bryr sig, så går det inte.
Jag misstänker att barnet tycker det är roligare att leka idrott än göra läxor och roligare att spela Fortnite än att gå och lägga sig och läsa en bok, kombinera detta med föräldrar som inte vågar säga nej så ser du vart det barkar.JanneJanne123 skrev:
Det där har jag också noterat och förvånats över. Bor i ett område där det krävs att man har har läst några högskolepoäng eller har ett eget företag för att ha råd att bo och även bland dessa akademikerföräldrar väljer man fotbollen före läxorna för att man vill komma med i ”akademilaget”. Förstår inte den prioriteringen.
Nästa dag är barnet så trött att det inte klarar äta frukost och föräldrarna levererar ett trött, hungrigt barn, som inte får någon mängdträning till en lärare som ska följa en kass läroplan och saknar böcker.
Ingen kan ju bli förvånad..
Som man frågar får man svar...
Tror att många sådana här undersökningar har felaktiga resultat.
Finns inga incitament för de som svarar att anstränga sig så att en stor procent bara kryssar för att snabbt lämna in och komma ut på rast etc.
Att sedan teoritisera över resultatet är helt bortkastat.
För övrigt hatar jag byråkratisering av allting där värdelös data samlas in och paketeras om till värdelösa resultat och planer.
/ATW
Tror att många sådana här undersökningar har felaktiga resultat.
Finns inga incitament för de som svarar att anstränga sig så att en stor procent bara kryssar för att snabbt lämna in och komma ut på rast etc.
Att sedan teoritisera över resultatet är helt bortkastat.
För övrigt hatar jag byråkratisering av allting där värdelös data samlas in och paketeras om till värdelösa resultat och planer.
/ATW
Det kan jag absolut hålla med om, det är i grund och botten click bait, det gäller även hur mer seriösa undersökningar återges, tex hur man tolkar resultaten i förhållande till metoder och målbild.A ArneTW skrev:Som man frågar får man svar...
Tror att många sådana här undersökningar har felaktiga resultat.
Finns inga incitament för de som svarar att anstränga sig så att en stor procent bara kryssar för att snabbt lämna in och komma ut på rast etc.
Att sedan teoritisera över resultatet är helt bortkastat.
För övrigt hatar jag byråkratisering av allting där värdelös data samlas in och paketeras om till värdelösa resultat och planer.
/ATW
PISA testen är ett gott exempel på just det. Hur motiverade eleverna är att göra sitt bästa på denna typ av icke betygsgrundande test varierar stort mellan skolor och länder.A ArneTW skrev: