S
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[länk]

Här tycker jag det låter som att dom tycker att lägre inflation borde innebära sänkta priser
Exakt en sån rubrik artikel jag vänder mig mot och som förekommer ofta

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Någon som vanligtvis på sin höjd har läst Aftonbladets notis om artikeln, eller än värre läst några få inlägg på ett forum som diskuterar saken.

"The data were collected in 2021, and the participants were all young adults, here defined as being aged between 18 and 29 years."

Jo, de har troligen jäkligt bråttom att komma ut på rast :)
Jag kanske skulle skrivit något annat än rast... (Jag lade ju faktiskt till etc)

Var tror du själv man får tag på ett antal personer i 18-29 års ålder som är intresserade och utgör ett representativt urval och inte bara klickar sig igenom svaren... Du får ju inte föreslå högskola/universitet då de också vill ut på "rast".

/ATW

BirgitS
A ArneTW skrev:
Var tror du själv man får tag på ett antal personer i 18-29 års ålder som är intresserade och utgör ett representativt urval och inte bara klickar sig igenom svaren... Du får ju inte föreslå högskola/universitet då de också vill ut på "rast".
Man kan ju läsa i rapporten så slipper man gissa och det står i avsnitt 2.1.

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Vi kan ju alla enas om att det är viss tillfredsställelse att vi slussar in dagens ungdom i ett ekonomiskt ofördelaktigt ekorrhjul där de sitter fast till pensionen som staten anger inträdesåldern.

Skulle alla tänka som en annan och vara fri så skulle vi inte ha någon välfärd heller. Så det är ganska bra att vi har den stora grå massan som är instruerad rakt in i hjulet.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju läsa i rapporten så slipper man gissa och det står i avsnitt 2.1.
Nu har jag läst avsnittet 2.1.

På vilket sätt kan man utläsa därifrån på vilken allvarsnivå som deltagarna deltar...

Jag hävdar fortfarande att skit in skit ut fortfarande gäller.

/ATW

Nissens
A ArneTW skrev:
På vilket sätt kan man utläsa därifrån på vilken allvarsnivå som deltagarna deltar...

/ATW
Vad är ”allvarsnivå”, och hur mäts det?

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
A ArneTW skrev:
Nu har jag läst avsnittet 2.1.

/ATW
Man kan läsa att deltagarna har valt att delta själva och de har också valt när de vill fylla i enkäten, vilket i sig rejält minskar risken för att för att de slarvar igenom det för att komma ut på rast. Folk som slarvar igenom den typen av webenkäter blir inte långvariga i den typen av paneler eftersom det upptäcks genom de kontrollfrågor som vanligen finns inlagda.

Naturligtvis leder skit in till skit ut, det är det ingen som har sagt emot. Det väsentliga är att företagen som hanterar webenkäter med paneler har ett antal kontrollmöjligheter för att upptäcka när någon bara klickar sig vidare utan att läsa.

Nissens Nissens skrev:
Vad är ”allvarsnivå”, och hur mäts det?
Jag vet inte... Men du håller med om att det skulle påverka resultatet i enkät om en viss procent inte brydde sig om vad de svarade på?

Dock är enkäter den sämsta typ av "fakta" man kan luta sig på i forskningshänseende.

Det är lite som när ekonomer "forskar" om räntan, När de råkar ha rätt är de experter och när de har fel är det okända faktorer som förstört det.

/ATW

Enkäter kan vara bra forskningsunderlag om man har koll på vad man gör. Men inte sällan ställs frågor på fel sätt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:
Jag vet inte... Men du håller med om att det skulle påverka resultatet i enkät om en viss procent inte brydde sig om vad de svarade på?

Dock är enkäter den sämsta typ av "fakta" man kan luta sig på i forskningshänseende.

Det är lite som när ekonomer "forskar" om räntan, När de råkar ha rätt är de experter och när de har fel är det okända faktorer som förstört det.

/ATW
Jo, men det är du som frågar efter ”allvarsnivå”. Eftersom du frågar efter det utgår jag ifrån att du har en uppfattning om vilket svar man kan få på den frågan, och även hur man mäter det.

Eller menar du att du frågar efter något som det inte går att svara på?

D
A ArneTW skrev:

/ATW
Enkäter är enkäter och om de görs i kvalificerade sammanhang så används de för det mesta på rimliga sätt, det största problemet är hur de används i opinionsbildningen och för att stanna inom tråden så är tex PISA ett sådant exempel. Där enkäten (ja det kan vi kalla den) inte är så problematisk och projektet likaså men den roll den får spela politiskt och påverkan den har på politiker, som sedermera får inflytande i de allt sämre läroplanerna är oönskade konsekvenser.

Vette fan om så många ”vuxna” kan inflation heller

Om du har 100.000 kr på banken och inflationen är 20% Vad händer då. Det är de flesta medvetna om

Om du har ett hus för 100.000 och inflationen är 20%…. Så tappar de flesta vuxna bollen.

Det är därför med sänkningen av slutpriser OCH inflationen så har vi en nedgång på 35-40% från toppen (speciellt i Täby och Nacka med flera villamattor för överbelånade)
Men vuxna, liksom barn. Förstår inte alltid

K
Appendix Appendix skrev:
Vette fan om så många ”vuxna” kan inflation heller

Om du har 100.000 kr på banken och inflationen är 20% Vad händer då. Det är de flesta medvetna om

Om du har ett hus för 100.000 och inflationen är 20%…. Så tappar de flesta vuxna bollen.

Det är därför med sänkningen av slutpriser OCH inflationen så har vi en nedgång på 35-40% från toppen (speciellt i Täby och Nacka med flera villamattor för överbelånade)
Men vuxna, liksom barn. Förstår inte alltid
Fast om jag ska vara ärlig så ger du för lite info för att någon ska kunna ge resultatet av ditt andra exempel 😉Vad är det för resultat du vill ha fram, kr, %, realt, nominellt o s v?

/Krille

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det är du som frågar efter ”allvarsnivå”. Eftersom du frågar efter det utgår jag ifrån att du har en uppfattning om vilket svar man kan få på den frågan, och även hur man mäter det.

Eller menar du att du frågar efter något som det inte går att svara på?
ursprungsinlägget utgavs för att visa att ungdom inte förstår ränta och inflation...

Det var flera inlägg som tog det som en "sanning" eller "fakta".

Min inlägg är menade att visa att enkäter är ett högst osäkert sätt att ta in fakta... och ur min synvinkel är en av de största felkällorna att man inte vet att alla tar enkäten på allvar.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.