230 läst ·
4 svar
230 läst
4 svar
Lyckas inte få bukt på bundet klor, förstår ingenting!
Hej,
Jag har en 4x8 m pool från Pahlén med automatisk dosering av flytande klor. Filtreringen sker via ett sandfilter fyllt med AFM, och backspolningen är automatiserad och ska normalt köras var tredje dag.
För en tid sedan upptäckte jag dock att tryckluften som styr backspolningen var inställd för lågt. Resultatet blev att filtret inte hade backspolats alls under uppskattningsvis 2-3 månader.
Jag började misstänka att något inte stod rätt till eftersom klorförbrukningen successivt ökade. När jag mätte bundet klor visade det sig ligga på 1.6 mg/L.
Nu fungerar backspolningen igen och filtertrycket har sjunkit till en mer normal nivå.
Sedan dess har jag försökt få ner det bundna kloret genom att chockklorera vid två tillfällen. Problemet är att det bundna kloret snarare stiger än sjunker. Efter chockkloreringen går det från cirka 1.6 mg/L till över 3 mg/L.
Jag har även testat att låta pooltaket stå öppet för att låta UV-ljuset bryta ner kloraminerna. Det verkar hjälpa något, men samtidigt går det åt stora mängder flytande klor och jag har ändå inte lyckats få ner det bundna kloret under 1.0 mg/L.
Jag har ingen UV-rening till poolen. När poolen byggdes bedömde Pahlén att det inte behövas, eftersom jag har så bra filtrering och automatisk dosering av kemikalier: klor, pH-minus, algmedel och flockningsmedel.
Övriga värden ser i stort sett bra ut. Stabilt Redox och pH.
Är det någon som har varit med om något liknande eller har förslag på nästa steg? Är det vattenbyte som återstår, eller finns det något annat jag bör prova först?
Jag har en 4x8 m pool från Pahlén med automatisk dosering av flytande klor. Filtreringen sker via ett sandfilter fyllt med AFM, och backspolningen är automatiserad och ska normalt köras var tredje dag.
För en tid sedan upptäckte jag dock att tryckluften som styr backspolningen var inställd för lågt. Resultatet blev att filtret inte hade backspolats alls under uppskattningsvis 2-3 månader.
Jag började misstänka att något inte stod rätt till eftersom klorförbrukningen successivt ökade. När jag mätte bundet klor visade det sig ligga på 1.6 mg/L.
Nu fungerar backspolningen igen och filtertrycket har sjunkit till en mer normal nivå.
Sedan dess har jag försökt få ner det bundna kloret genom att chockklorera vid två tillfällen. Problemet är att det bundna kloret snarare stiger än sjunker. Efter chockkloreringen går det från cirka 1.6 mg/L till över 3 mg/L.
Jag har även testat att låta pooltaket stå öppet för att låta UV-ljuset bryta ner kloraminerna. Det verkar hjälpa något, men samtidigt går det åt stora mängder flytande klor och jag har ändå inte lyckats få ner det bundna kloret under 1.0 mg/L.
Jag har ingen UV-rening till poolen. När poolen byggdes bedömde Pahlén att det inte behövas, eftersom jag har så bra filtrering och automatisk dosering av kemikalier: klor, pH-minus, algmedel och flockningsmedel.
Övriga värden ser i stort sett bra ut. Stabilt Redox och pH.
Är det någon som har varit med om något liknande eller har förslag på nästa steg? Är det vattenbyte som återstår, eller finns det något annat jag bör prova först?
Vad är det för flytande klor som tillsätts normalt? Natriumhypoklorit ??
Annars hade man misstänkt 'cya'-förgiftning om det kloras med isocyanurat-baserad klor , särskilt om du också chockklorat med natrium-di/triklorisocyaurat.
Du har också kollat att pH-sensorn mäter rätt liksom ORP-metern med kalibreringsvätskor, om någon eller båda av dessa pekar fel och det börja tillsättas både klormedel och pH som gör poolvattnet allt mer alkalisk så hamnar man i en ond cirkel då ju mer basiskt det är, ju mindre med fri klor blir i poolvatten trots mängder med bunden klor, och samma sak med höga cya-värden om klortillsatsen är uteslutande av isocyansyra-typ (natrium di/triklorioscyanruat)
Annars hade man misstänkt 'cya'-förgiftning om det kloras med isocyanurat-baserad klor , särskilt om du också chockklorat med natrium-di/triklorisocyaurat.
Du har också kollat att pH-sensorn mäter rätt liksom ORP-metern med kalibreringsvätskor, om någon eller båda av dessa pekar fel och det börja tillsättas både klormedel och pH som gör poolvattnet allt mer alkalisk så hamnar man i en ond cirkel då ju mer basiskt det är, ju mindre med fri klor blir i poolvatten trots mängder med bunden klor, och samma sak med höga cya-värden om klortillsatsen är uteslutande av isocyansyra-typ (natrium di/triklorioscyanruat)
Hej och tack för svaret!X xxargs skrev:Vad är det för flytande klor som tillsätts normalt? Natriumhypoklorit ??
Annars hade man misstänkt 'cya'-förgiftning om det kloras med isocyanurat-baserad klor , särskilt om du också chockklorat med natrium-di/triklorisocyaurat.
Du har också kollat att pH-sensorn mäter rätt liksom ORP-metern med kalibreringsvätskor, om någon eller båda av dessa pekar fel och det börja tillsättas både klormedel och pH som gör poolvattnet allt mer alkalisk så hamnar man i en ond cirkel då ju mer basiskt det är, ju mindre med fri klor blir i poolvatten trots mängder med bunden klor, och samma sak med höga cya-värden om klortillsatsen är uteslutande av isocyansyra-typ (natrium di/triklorioscyanruat)
Precis jag kör natriumhypoklorit + kalciumhypoklorit, inget isocyanurat. Har mätt CYA ett par gånger och det har legat under mätintervallet på min mätare.
Jag har inte kollat med kalibreringsvätskor. Proberna är bara använda en halv säsong så jag räknade med att de var korrekt kalibrerade. Men det är kanske värt att testa!
Proberna måste kollas ganska ofta och kalibrera (speciellt pH-proben) och speciellt om man ser att övriga driftparametrar börja driva iväg.
Hur har proberna förvarats under vintern - klassiker inom kemivärlden är torr pH-probe = död probe. - nu är det inte riktigt så illa men prob som har hunnit torka ordentligt har tappat mycket av sin tänkta livslängd, svårare att mäta med med långsammare respons och längre mättider och spänningsvärdena förskjuter sig (därav att de behöver kalibreras om)
Själva pH-probe bör förvaras i mättad KCl-lösning när de inte används för att hålla glasytan hela tiden fuktig, i nödfall i pH-4 kaliberingsvätska - och absolut inte i destillerat/RO vatten utan då hellre hålls vätt med vanlig kranvatten med kanske en smula koksalt i tills man fått tag på kaliumklorid/förvaringsvätska - destillerat vatten utarmar nämligen pH-probens glasyta på natrium i hög takt då den destillerade vattnet/RO-vattnet är 'hungrig' på joner då det inte fins någon jonstyrka av natrium alls i dessa vatten - medans kranvatten har alltid lite spår av salter, bl.a natrium.
Har den ändå varit torr så behövs det rehydreras under flertal timmar innan kalibrering med vätskor, pH4-kalibreringsvätska går ofta bra då rehydreringen går snabbare.
pH-probar är förbrukningsvara och räkna inte mer än 1-2 års livslängd med dessa och var glad om de håller längre. - och som sagt - kontrollera/kalibrera dessa alltid när du märker att systemet börja vingla på olika sätt.
Hur har proberna förvarats under vintern - klassiker inom kemivärlden är torr pH-probe = död probe. - nu är det inte riktigt så illa men prob som har hunnit torka ordentligt har tappat mycket av sin tänkta livslängd, svårare att mäta med med långsammare respons och längre mättider och spänningsvärdena förskjuter sig (därav att de behöver kalibreras om)
Själva pH-probe bör förvaras i mättad KCl-lösning när de inte används för att hålla glasytan hela tiden fuktig, i nödfall i pH-4 kaliberingsvätska - och absolut inte i destillerat/RO vatten utan då hellre hålls vätt med vanlig kranvatten med kanske en smula koksalt i tills man fått tag på kaliumklorid/förvaringsvätska - destillerat vatten utarmar nämligen pH-probens glasyta på natrium i hög takt då den destillerade vattnet/RO-vattnet är 'hungrig' på joner då det inte fins någon jonstyrka av natrium alls i dessa vatten - medans kranvatten har alltid lite spår av salter, bl.a natrium.
Har den ändå varit torr så behövs det rehydreras under flertal timmar innan kalibrering med vätskor, pH4-kalibreringsvätska går ofta bra då rehydreringen går snabbare.
pH-probar är förbrukningsvara och räkna inte mer än 1-2 års livslängd med dessa och var glad om de håller längre. - och som sagt - kontrollera/kalibrera dessa alltid när du märker att systemet börja vingla på olika sätt.
Jag har vinterförvarat proberna i den Asekos egna förvaringsvätska, enligt manualen. Men tack för tipset, ska köpa kalibreringsvätska och testa ändå!X xxargs skrev:Proberna måste kollas ganska ofta och kalibrera (speciellt pH-proben) och speciellt om man ser att övriga driftparametrar börja driva iväg.
Hur har proberna förvarats under vintern - klassiker inom kemivärlden är torr pH-probe = död probe. - nu är det inte riktigt så illa men prob som har hunnit torka ordentligt har tappat mycket av sin tänkta livslängd, svårare att mäta med med långsammare respons och längre mättider och spänningsvärdena förskjuter sig (därav att de behöver kalibreras om)
Själva pH-probe bör förvaras i mättad KCl-lösning när de inte används för att hålla glasytan hela tiden fuktig, i nödfall i pH-4 kaliberingsvätska - och absolut inte i destillerat/RO vatten utan då hellre hålls vätt med vanlig kranvatten med kanske en smula koksalt i tills man fått tag på kaliumklorid/förvaringsvätska - destillerat vatten utarmar nämligen pH-probens glasyta på natrium i hög takt då den destillerade vattnet/RO-vattnet är 'hungrig' på joner då det inte fins någon jonstyrka av natrium alls i dessa vatten - medans kranvatten har alltid lite spår av salter, bl.a natrium.
Har den ändå varit torr så behövs det rehydreras under flertal timmar innan kalibrering med vätskor, pH4-kalibreringsvätska går ofta bra då rehydreringen går snabbare.
pH-probar är förbrukningsvara och räkna inte mer än 1-2 års livslängd med dessa och var glad om de håller längre. - och som sagt - kontrollera/kalibrera dessa alltid när du märker att systemet börja vingla på olika sätt.
Klicka här för att svara