8 939 läst ·
130 svar
9k läst
130 svar
Ungdomen förstår inte inflation och ränta
Jag tycker statistik är roligt, mycket pga att den som äger siffrorna kan vinkla det efter tycke och behag och att informationen sen blir "verklighet" kan tyda på att många inte förstår statistik och källkritik vilket för det till ett vapen eller verktyg beroende på hur det används 😊 Hittade en annan studie som valde att visa att flickor är bättre än pojkar i mattematik men studien som diskuteras här väljer att visa att män har bättre förståelse för inflation så baserat på "statistik" kan jag välja att vinkla detta till att det är en dålig idé att prestera på mattelektionen eftersom det minskar förståelsen för inflation 🤔😂A ArneTW skrev:Som man frågar får man svar...
Tror att många sådana här undersökningar har felaktiga resultat.
Finns inga incitament för de som svarar att anstränga sig så att en stor procent bara kryssar för att snabbt lämna in och komma ut på rast etc.
Att sedan teoritisera över resultatet är helt bortkastat.
För övrigt hatar jag byråkratisering av allting där värdelös data samlas in och paketeras om till värdelösa resultat och planer.
/ATW
Fast då för du ett par rejäla grundläggande misstag som alla som jobbar med statistik är medvetna om, bl.a det klassiska "korrelation är inte kausalitet", sen grafen i ditt inlägg bryter mot ett antal regler runt visualisering, ett stapeldiagram ska alltid börja med noll på y-axlen, samt att ha två olika skalor i samma diagram är alltid fel.3umblebee skrev:
Jag tycker statistik är roligt, mycket pga att den som äger siffrorna kan vinkla det efter tycke och behag och att informationen sen blir "verklighet" kan tyda på att många inte förstår statistik och källkritik vilket för det till ett vapen eller verktyg beroende på hur det används 😊 Hittade en annan studie som valde att visa att flickor är bättre än pojkar i mattematik men studien som diskuteras här väljer att visa att män har bättre förståelse för inflation så baserat på "statistik" kan jag välja att vinkla detta till att det är en dålig idé att prestera på mattelektionen eftersom det minskar förståelsen för inflation 🤔😂
Så ditt exempel visar bara på hur man gör fel, och presenterar data utan koppling till verkligheten, och har väldigt lite att göra med riktig statistik
Fast det är just sådant som är vanligt, även i seriösa källor. Det är inte fel.
🙂 Jag tror självklart inte att högre betyg i mattematik minskar förståelsen för inflation, bifogad bild är högst troligt framtagen just för att påvisa hur lätt det kan bli fel med fri tolkning och jag uppskattar att du understryker det.A ajn82 skrev:Fast då för du ett par rejäla grundläggande misstag som alla som jobbar med statistik är medvetna om, bl.a det klassiska "korrelation är inte kausalitet", sen grafen i ditt inlägg bryter mot ett antal regler runt visualisering, ett stapeldiagram ska alltid börja med noll på y-axlen, samt att ha två olika skalor i samma diagram är alltid fel.
Så ditt exempel visar bara på hur man gör fel, och presenterar data utan koppling till verkligheten, och har väldigt lite att göra med riktig statistik
Jo, det är fel, men det finns seriösa källor som tyvärr inte vet bättre.D Daniel 109 skrev:
Det finns forskning (jag jobbar med folk som doktorerat inom detta) på hur människor tolkar olika typer av grafer.
Här kan du läsa om varför dubbla axlar på en graf ofta är direkt missledande, för det får folk att tro att där finns samband som inte finns. T.ex tror folk att det finns någon signifikans i var två kurvor skär varandra, trots att den punkten kan flyttas godtyckligt genom att ändra ena sidans skala.
https://policyviz.com/2022/10/06/avoiding-the-dual-axis-chart/
Vad gäller att inte starta på noll för stapeldiagram är konsensus också att det är en väldigt dålig idé, medans andra typer av grafer så kan man välja att göra det, eftersom den mänskliga hjärnan tolkar olika representationer av samma data olika
https://digitalblog.ons.gov.uk/2016/07/23/does-the-axis-have-to-start-at-zero-part-2-bar-charts/
Det finns som sagt mycket forskning på detta, och det är mer eller mindre konsensus om de här grejerna från alla som sysslar med data visualisering
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Fast här verkar det ju vara en vetenskaplig artikel framtagen av forskare i Lund och sedan publicerad via Cambridge. Så det är inte Aftonbladet som ringt runt till sju influensers direkt.A ArneTW skrev:Som man frågar får man svar...
Tror att många sådana här undersökningar har felaktiga resultat.
Finns inga incitament för de som svarar att anstränga sig så att en stor procent bara kryssar för att snabbt lämna in och komma ut på rast etc.
Att sedan teoritisera över resultatet är helt bortkastat.
För övrigt hatar jag byråkratisering av allting där värdelös data samlas in och paketeras om till värdelösa resultat och planer.
/ATW
Men här har vi ju felet med hela världen. Någon gör en seriös forskning men den förkastas för att någon har en "känsla" och känslor väger högre än fakta.
Ibland behöver man kapa axeln eller använda logaritmiska skalor för att det presenterade innehållet överhuvudtaget ska vara överskådligt och informativt.
Men det kräver såklart att mottagaren är införstådd med det, och har kunskapen att tolka under dom förutsättningarna.
Men det kräver såklart att mottagaren är införstådd med det, och har kunskapen att tolka under dom förutsättningarna.
Någon som vanligtvis på sin höjd har läst Aftonbladets notis om artikeln, eller än värre läst några få inlägg på ett forum som diskuterar saken.Ossian K Olsson skrev:
"The data were collected in 2021, and the participants were all young adults, here defined as being aged between 18 and 29 years."A ArneTW skrev:
Jo, de har troligen jäkligt bråttom att komma ut på rast
Givetvis, men det finns då bättre visualiseringar att använda än stapeldiagram. T.ex linjediagram och spridningsdiagram (jag var tvungen att googla de svenska namnen 🤣 ) , där studier visar att människor inte är lika benägna att feltolka informationen.M MagHam skrev:
Visualisering handlar om att tydliggöra data och kommunicera insikter, så valet av typ av diagram ska såklart baseras på vad som är lättast för mottagaren att tillgängliggöra sig.
Man ska ju vara ärlig med att svaret på fråga 1 beror på andra faktorer också. "Redan" vid 80% vinstskatt på kapital börjar b bli sant och med skatt över 80% är c sant... Skatt på ränta dras väl ju oftast direkt av banken vid ränteutbetalningen.Claes Sörmland skrev:
Samuelsson, Levinsson och Ahlström vid Lunds universitet och Mittuniversitetet har undersökt hur unga människor (18-29 år) förstår ekonomi. Det ser inte bra ut. Och det gäller grundläggande saker när man t ex köper och äger en bostad.
Man ställde bland annat tre frågor som fångar grundläggande förståelse av hur ränta, inflation och riskdiversifiering vid investeringar fungerar:
[bild]
Räntefrågan besvarades korrekt av 62,5% medan 20% gav ett felaktigt svar och 16,9% visste inte svaret. Vad gäller inflationsfrågan så svarade endast en tredjedel korrekt och trots färre svarsalternativ för riskdiversifieringsfrågan svarade mindre än hälften korrekt.
Endast 20% lyckades svara korrekt på alla tre frågor.
[länk]
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-sjunker-men-matpriser-star-stillaD Daniel 109 skrev:
Här tycker jag det låter som att dom tycker att lägre inflation borde innebära sänkta priser
Menar de att det är konstigt att matpriserna inte stiger eller förväntar de sig verkligen att de ska gå ner vid en inflation på 6,4%?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Ja man undrar. Men visst låter det som att dom hoppas på sjunkande priser.