TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Så om jag skriver i en bilannons "Bilen står på verkstad för motorbyte efter totalt motorhaveri, försäkringsskada" så är det helt problemfritt att leverera bilen med totalhavererad motor och kommentaren "försäkringsbolaget sa nej"?

Många tvärsäkra uppfattningar i denna tråd. Min tvärsäkra uppfattning här är den att man nog inte bör vara tvärsäker på något i trådens fall.
Nu är det här en lägenhet där köparen tillträtt med full vetskap om skicket både före och efter.
Och en skadad bänkskiva är knappast jämförbart med en totalhavererad motor. Kanske en repad vinylpanel?

Jag hade som köpare aldrig antagit jag skulle få en ny/reparerad bänkskiva. Annat än om säljaren skrivit "Bänkskivan kommer repareras eller bli utbytt mot en ny".
F ö hade jag frågat om försäkringsärendet.

• Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Låt mig förtydliga vad du säger med en illustration.

[media]
Det finns svar på detta repeterat flera gånger i tråden. Finns ingen anledning att jag repeterar det ytterligare.

K kentaur81 skrev:
Eftersom du själv skrivit in raden "försäkringsärende pågår" om bänkskivan, så hade iallafall jag som köpare tolkat det som att detta är något som kommer fixas av dig tillsammans med försäkringsbolaget.
Har du varit med om att Försäkringsbolaget inte vill ge dig någon ersättning när du begärt det? Att öppna ett ärende är inte en garanti för att du får ersättning, eller hur?

• Gilla
adron
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det finns svar på detta repeterat flera gånger i tråden. Finns ingen anledning att jag repeterar det ytterligare.
Ingen har sagt det lika tydligt som Brasse.

• Gilla
Wip3 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu när tråden redan har avhandlat huvudspåret och gått in i du-sa-jag-sa kanske vi kan lyfta blicken lite och fundera på vad syftet är med mäklarens frågelista. Den som har orsakat detta missförstånd mellan säljaren TS och köparen i tråden. Det tycks i denna tråd som i andra finnas två sätt att se den:

1. Det som står i frågelistans svar är en deklaration av problem/fel/brister som säljaren vill uppmärksamma spekulanter på. Alltså listas saker som normalt fördjupar undersökningsplikten och beskriver olika brister i objektet.

2. Det som står i frågelistans svar är någon sorts positiva utfästelser där säljaren försöker beskriva fördelar med sitt försäljningsobjekt. Om ett fel beskrivs i frågelistan är det inte längre ett fel tänker man, det ska fixas eller är inte så allvarligt.

Vi känner igen tolkning nr 2 från diskussion om besiktningsprotokoll i mängder av trådar. Köpare dyker upp på forumet med brister i sitt nya småhus och är besviken. Besiktningsprotokollet kommer fram och där beskrivs indikationer konsistenta med dessa brister. Köparen är oförstående och tycks ha tänkt sig att besiktningsprotokollets funktion är att garantera att brister inte finns på huset, trots att hela protokollet är fyllt med beskrivningar av verkliga och potentiella brister.

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Intressant att båda tolkningarna förekommer. Jag har alltid bara tänkt det som tolkning 1; ett sätt att upplysa köparen om problem och egenheter hos fastigheten som därmed blir kända och inte kan orsaka krav / ses som dolda fel.

Claes Sörmland
Jag har också haft ett sådant synsätt. Men det är ju uppenbart att listans svar läses av många som en sorts annonstext kring objektets fördelar.

"Tvättmaskin (2015)" läser jag som att att objektet kommer med ett tio år gammalt ruckel till tvättmaskin som lever på övertid. Medan glaset-halvfullt-läsningen ger att det är en utfästelse om en tvättmaskin i strålande skick och skulle det visa sig att tvättmaskinen har stämplat tillverkningsår 2012 eller börjar skramla i lagren efter tillträde blir det tråd på BH.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hej

Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.

Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.

Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".

Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.

Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".

När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.

Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.

Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
Jag hade med tolkat det som att den ska bytas.

• Wow
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kenneth Boström skrev:
Jag hade med tolkat det som att den ska bytas.
Varför hade du det? Hur går dina tankar?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Farstatjej90
S SueCia skrev:
Du skrev "ska", därav antog jag att du lutade dig mot hur man reglerar dolda fel.

I TS fall så är marknadsvärdet helt irrelevant, det som är viktigt är hur man ska tolka utfästelsen. Antingen som en garanti för att åtgärd ska ske, och då ska skivas bytas ut, eller som en ren informationstext utan reellt värde.

Reglera mot marknadsvärde är inte relevant iallafall.
Jag tycker mitt förslag var rimligt om det nu ska ersättas något. Det är du som pratar om dolda fel, inte jag.

Summan av alla kommentarer (rätta mig om jag har fel) är att vid försäljning av fastighet/bostadsrätt ska säljaren inte göra någon som helst framtida utfästelser/åtaganden efter att köpet skett.
Det överenskomna priset ska vara fastställt efter köparens bedömning och säljarens godkännande. Köparen ska inte kunna komma senare och kräva ersättning för något som denne borde ha prutat på innan köpet

• Gilla
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland
G G.L. skrev:
Summan av alla kommentarer (rätta mig om jag har fel) är att vid försäljning av fastighet/bostadsrätt ska säljaren inte göra någon som helst framtida utfästelser/åtaganden efter att köpet skett.
Det överenskomna priset ska vara fastställt efter köparens bedömning och säljarens godkännande. Köparen ska inte kunna komma senare och kräva ersättning för något som denne borde ha prutat på innan köpet
Så är det ju, när avtal skrivs så görs köpet. Då är allt färdigförhandlat.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Helt oavsett om 25.000 är rimligt, eller inte så finns det ju inga tvivel om du som säljare ska fixa en ny bänkskiva. Det finns inget annat sätt att tolka det på. Annars skulle du bara ha skrivit att bänkskivan är fuktskadat "PUNKT". Nu säger du ju att försäkringbolag är inkopplat m.m. m.m. varför skulle du skriva det om du inte sålt en lägenhet med ny bänkskiva?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
jonte0 och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
så finns det ju inga tvivel om du som säljare ska fixa en ny bänkskiva
Helt felaktigt tolkat, god moral är en fin sak men juridiken vinner dock och är det som gäller

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Helt felaktigt tolkat, god moral är en fin sak men juridiken vinner dock och är det som gäller
Varför tror du mitt svar har med moral att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.