Från när är garagelängan/portarna?

D
N nordsluttning skrev:
Portarna finansieras med 70% banklån där kostnaden läggs på samfällighetsavgiften. Övriga 30% ska varje hushåll betala in som engångsbelopp.

Det fanns aldrig en fråga till medlemmarna om vi ville byta portar. Enbart ett förslag med antingen fjärrstyrda eller manuella portar och hur alternativen skulle finansieras.

Man hade kunnat ta upp frågan "om vi ska byta" först kan jag tycka.
Menar du på två påföljande årsmöten? För om frågan om garageportsbyte tas upp på en årsstämma, så går det att rösta ner förslaget. Man måste inte välja A eller B bara för att styrelsen föreslår det.

Som vanligt gnälls det bara om när det tas sådana här beslut på möten, men man kan inte göra den lilla uppoffringen på någon timme då och då för att sätta dig på ett möte.
Att 70% där säkert majoriteten av dom personerna inte orkar gå för att dom inte bryr sig eller tycker det är tråkigt med möten börjar gnälla efter lite tråkiga beslut , då får man skylla sig själv. Är man aktiv medlem så kan man säga sitt och kanske stoppa något liknande, men varför klaga på 3000kr? Sannolikheten är nog ganska stor att majoriteten kan få ihop den summan även om det kanske blir tight en eller två månader.

Redigerat:
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Det är väl knappast så att styrelsen skickade ut fakturorna för de nya portarna dagen efter att beslutet tagits på stämman ?

Även om man inte deltar på stämman (vilket man bör, imho), borde man utan problem ha kunnat läsa sig till att det kommer en extra-debitering för portbyte i protokollet, och således ha sparat ihop till denna,

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tippar på att flera av dom som gnäller att det är en ”stor utgift” köper snabbmat/godis/läsk/snus/tobak/alkohol/etc för minst 500kr/månad om inte ännu mer.

Skippa alla sådana utgifter i några månader så kommer både kroppen och plånboken att må mycket bättre.

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Med en korrekt kallellse till stämma med agenda där det framgick att det skulle beslutas i denna fråga och en korrekt genomförd stämma med beslut i frågan så är det bara att betala.

Det spelar ingen roll om det var 30% eller 70% närvarande och det är tur det annars skulle många samfälligheter inte kunna förvaltas då intresset bland medlemmarna ofta är obefintligt.

Vår samfällighets gällande budget är beslutad av styrelsen och tre medlemmar...

Det som går att göra är att begära en extrastämma där frågan tas upp på nytt. Jag är osäker men tror det kräver att 1/10 av medlemmarna begär en extrastämma så måste styrelsen hålla stämma. Det betyder givetvis inte att beslutet ändras men om de 70% av medlemmarna som inte dök upp på ordinarie stämma dyker upp till extrastämman och röstar emot så blir det så.

Detta förutsätter givetvis att beslutet om byte är föreningens att fatta. Om portarna tex måste bytas pga något säkerhetskrav handlar frågan inte om huruvida de skall bytas utan om på vilket sätt bytet skall finansieras.

Man kan också kontakta styrelsen och försöka komma överens om en betalningsplan, tex att dela upp betalningen på tre månader om föreningen har ekonomi att hantera det.

• Gilla
MarcusMolander
  • Laddar…
L Linderödsåsen skrev:
Frågor men inga svar då jag aldrig bott i borätt som vuxen så rätta mig gärna om jag har fel...

Jag trodde att en borättsförening alltid hade hand om/ansvar för underhållet "skalet/utsidan" av fastigheten och den boende har ansvar för insidan? Är inte detta ett underhåll som delar av månadsavgiften ska beräknas och betalas för? Ett garagedörr är väl ändå betraktas som en utsida?
Tänk bara på att föreningen som ansvarar för skalet inte är någon osynlig hyresvärd eller extern fastighetsskötare - föreningen är DU SJÄLV och alla andra boende! Ni ska samverka för att vårda er fastighet!

TS: Du kanske har jättegoda argument - men det är fel tajming att komma med frågor och invändningar nu. Man bör göra allt man kan för att gå på stämman - särskilt om man har invändningar mot förslagen som ligger. Kan du verkligen inte gå - skicka ombud, eller skriv till styrelsen innan.

• Gilla
Eldräven och 4 till
  • Laddar…
En oväntad utgift på nästan 3000:- det skulle kännas i min plånbok. Jag har inte riktigt den buffert. Det är något man får spara ihop till.
Så om man precis har dejtat tandläkaren så är det inte omöjligt att större delen av bufferten har försvunnit. Tandläkare brukar vara dyra å dejta :)
Alla har inte så pass bra koll på sin ekonomi så att det alltid ska finnas där.
Man måste förstå att. 3000:- kan vara väldigt tufft för vissa man kanske har väldigt stora utgifter varje månad vilket innebär att fylla buffert delen blir ganska nerprioriterad.
Så man ska inte vara så hånfull alltid.

Men om man ser det hela ur föreningens synvinkel så är inte 3000 så mycket pengar.

Fairlane
N nordsluttning skrev:
Man hade kunnat ta upp frågan "om vi ska byta" först kan jag tycka.
Jag tror (baserat på erfarenhet) att det hade resulterat i att 30% kom på årsmötet och röstade ja till bytet och sen hade några av övriga 70% klagat på att de inte blev tillfrågade.

Lösningen verkar vara att styrelsen ska gå runt till samtliga medlemmar (på tider som bestäms av medlemmarna) och förankra besluten. Säker kommer någon vara bortrest eller liknande ändå så några beslut kan inte fattas, men det gör inte så mycket för man kommer ändå inte ha en styrelse.

Tyvärr är folk för dåliga på att förstå innebörden av en förening. Det finns folk som inte vill vara med i radhusområdets samfällighet och tror att lösningen är att sluta betala...

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Knappast då det är fråga om extra utdebitering.
Det beror på hur man lägger upp det.
Styrelsen får höja avgiften om det behövs.
Styrelsen har ansvar för ekonomin. Att den går ihop. Att höja avgifter är sådant de får göra

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hånfullhet är inte rätt.

Men hur ska den med små ekonomiska marginaler tackla faktum? Jo genom att förbereda sig för att det dyker upp en faktura på 2800.

Tiden borde kunna jobba för dig. Antagligen har pratet om byte pågått ett tag. Ni har i något skede fått reda på finsnsieringslösningen. Nu ska bytet planläggas i detalj, hur vem och när. Var det rätt många portar så tar det väl ett antal veckor. Ni betalar väl inte innan jobbet är klart. När fakturan väl kommer så finns väl också en betalningsfrist. Man kan ju också diskutera avbetalning med byggfirman.

Kort sagt - konstatera inte bara att det inte finns pengar, för pengar rullar varje dag hela livet, utan ta makten och förbered er och var konstruktiva.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
mrjim
Har samfälligheten valt manuella eller fjärrstyrda (motordrivna) portar? Många samfälligheter missar att det tillkommer många krav på portar som motordrivna. Motordriven port ska bland annat genomgå en första besiktning efter montage alternativt ska montaget CE-märkas och sedan ska porten besiktigad vart annat år.

När porten sitter i offentlig miljö (garagelänga) går det exempelvis inte att köpa in en port som man sätter in i sitt garage på villatomten. CE-märkningen är helt annan på en port i offentlig miljö. Det tillkommer många säkerhetsfunktioner som en villaport saknar, bl.a. klämskydd och fotocell.

Bara en tanke som du kan informera din samfällighet med om de valt motordrivna portar. Behöver stöd i föreskrifter är det bara hojta till så kan kan jag skicka över boverkets föreskrift.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane
Ett tillägg till mitt förra inlägg. Jag anser nog att styrelsen ställt frågan om portarna ska bytas, åtminstone indirekt om de frågat om man ska ha manuella nya portar eller fjärrstyrda nya. Anser man att de gamla duger bra så kan man argumentera för det på årsmötet. Ett årsmötesbeslut trumfar normalt ett styrelsebeslut. Man måste dock vara beredd på att styrelsen anser att bytet var nödvändigt och att de känner att de inte kan sitta kvar då.
Om man är less på tidigare beslut från styrelsen så är det då en bra möjlighet att själv sätta sig i styrelsen och arbeta på det sätt man anser är bäst.

• Gilla
MarcusMolander och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror (baserat på erfarenhet) att det hade resulterat i att 30% kom på årsmötet och röstade ja till bytet och sen hade några av övriga 70% klagat på att de inte blev tillfrågade.

.
Ingen har fått svara ja eller nej på frågan om portarna ska bytas överhuvudtaget.

Fairlane
N nordsluttning skrev:
Ingen har fått svara ja eller nej på frågan om portarna ska bytas överhuvudtaget.
Jo genom att gå på mötet och säga att vi inte vill ha vare sig port A eller port B.
Dock var min text mer så att om styrelsen istället hade ställt frågan om man skulle byta eller inte så hade det väl fortfarande bara blivit 30% på mötet.

• Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.