862 läst ·
8 svar
862 läst
8 svar
Samfällighet och moms
Hur blev det nu med momsen för samfälligheter. Högsta domstolen gav sig på skatteverket som jag förstår det och gav dem avslag på deras försök att momsbelägga alla kostnader i en samfällighet.
Vad jag läser mig till nu så ska moms vara på varor och tjänster som samfälligheten säljer till medlemmarna. Det handlar om tjänster som tex elbilsladdning där strömmen säljs till medlemmen och ska vara med moms då.
Eller att man förbrukar vatten efter mätning dvs får betala det man förbrukar och då gäller det också att man måste redovisa moms.
Hur är det i era samfälligheter där ni säljer varor/tjänster efter förbrukning av medlemmarna ?
Vad jag läser mig till nu så ska moms vara på varor och tjänster som samfälligheten säljer till medlemmarna. Det handlar om tjänster som tex elbilsladdning där strömmen säljs till medlemmen och ska vara med moms då.
Eller att man förbrukar vatten efter mätning dvs får betala det man förbrukar och då gäller det också att man måste redovisa moms.
Hur är det i era samfälligheter där ni säljer varor/tjänster efter förbrukning av medlemmarna ?
Jag bor i en väg, vatten och skogssamfällighet. Vi har bara en mätare för hela området och alla får dela på kostnaden.
Vi tvångsanslöts till moms, som komplicerade bokföringen, och sedan tvångsavslutades momsplikten, som komplicerade bokföringen igen fast på andra hållet.
Idioti, men det är inget konstigt i byråkratisverige.
Vi tvångsanslöts till moms, som komplicerade bokföringen, och sedan tvångsavslutades momsplikten, som komplicerade bokföringen igen fast på andra hållet.
Idioti, men det är inget konstigt i byråkratisverige.
Ska vi gissa att de flesta små samfällighetsföreningar som vidaresäljer t ex el eller kommunala VA-tjänster varken känner till att de ska ha momsredovisning för den delen av intäkter/kostnader eller har det. Medan de större kanske följer momsredovisningskravet mer frekvent.
Beror på hur stor omsättningen är i föreningen, har för mig att är utdebiteringen av medlemsavgifter och liknande under 180.000kr så är man inte momspliktig.
Precis!R ReMaxBerea skrev:
Mina föräldrar bor i en förening.
Elen i garaget ingår tom till motorvärmare.
Sedan är det förbjudet använda elen som bränsle till elbil. Tydligen nån skattegrej vad jag läst mig till på en annan tråd här i byggahus.
För man tar ju inte hänsyn till de som har webasto (eller annan bränslevärmare) och även elbilister och inte minst de som ej ens äger bil ska vara med och betala andras förbrukning till motorvärmare+kupevärmare. Av någon konstig anledning så skall det ingå och betalas av alla medlemmar. Men andra saker får ej ingå.
Det här att det är så dyrt ladda elbil också beror säkert på skattetekniska skäl. Det är inte bara att elpriset varit högt.
Grannlandet Finland som annars har dyrare hushållsel så kostar laddning av bil ungefär hälften än vad det gör i Sverige.
Verkar ligga på en försäljning på 120 000 kr om året. Räddar ju små samfällighetsföreningar där summan för att vidarefakturera (i skattelagstiftningens mening "sälja") t ex el, värme, vatten som föreningen köper in från kommunen, el från laddstolpar, internet eller TV och telefoni inte blir så höga.A Anders_Tranås skrev:
https://www.skatteverket.se/forenin...ighetsforening.4.1657ce2817f5a993c3a7cf8.html
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Denna konstiga anledning heter anläggningsbeslut. Det Lantmäteriet beslutar om ska ingå är det som ska ingå. Om motorvärmare ansågs skäligt vid beslutet gäller det, men det är inte fritt att lägga till annat hur som helst eftersom allt som ska ingå måste ha båtnad och vara med i beslutet.kisumisu skrev:
Men. Nu har vi ju ett tillägg till lagstiftningen som hanterar just laddning av elbilar retroaktivt. Så just det är relativt lätt löst.
Problemen med elbilsladdning när det står "motorvärmare" i anläggningsbeslutet är numera främst praktiska:Nötegårdsgubben skrev:
Denna konstiga anledning heter anläggningsbeslut. Det Lantmäteriet beslutar om ska ingå är det som ska ingå. Om motorvärmare ansågs skäligt vid beslutet gäller det, men det är inte fritt att lägga till annat hur som helst eftersom allt som ska ingå måste ha båtnad och vara med i beslutet.
Men. Nu har vi ju ett tillägg till lagstiftningen som hanterar just laddning av elbilar retroaktivt. Så just det är relativt lätt löst.
1) Underdimensionerat elnät även för motorvärmare. Med kupévärmare blir det ännu värre.
2) Ingen individuell mätning - alla får vara med och betala när någon "tankar" bilen.
3) Normalt sett endast Schuko-uttag tillgängligt.
De som idag tjuvladdar via motorvärmaruttagen tillhör i allmänhet kategorin "dåliga människor". Inte mycket att göra åt. Vatten på en gås. De som inte är dåliga människor men ändå har ett upplevt behov att ladda bilen hemma när det inte finns laddboxar blir lätt "konstiga människor". En del lösningar på problemet påminner mer om ett avsnitt av MacGyver än om modern teknik.
//Urbota
Inte bara verkar. ;-). Det står ju i länken. :-D Skälet är främst att man vill att momsen skall gå hela vägen "ända fram" till den som konsumerar eller använder varan/tjänsten. När det endast handlar om att fördela kostnader så ska momsnettot bli noll. Att Skatteverket tycker det är intäkter betyder dock inte automatiskt att man måste redovisa bruttointäkterna i årsbokslutet. När inte föreningen "gör" något så är det inte att räkna som en prestation. Sådana intäkter och kostnader (in- och utbetalningar som bara langas vidare) kan enligt min ringa mening med fördel "kvittas" (nettoredovisning av intäkter) så att man får en bättre bild av föreningens egentliga verksamhet.Claes Sörmland skrev:
Verkar ligga på en försäljning på 120 000 kr om året. Räddar ju små samfällighetsföreningar där summan för att vidarefakturera (i skattelagstiftningens mening "sälja") t ex el, värme, vatten som föreningen köper in från kommunen, el från laddstolpar, internet eller TV och telefoni inte blir så höga.
[länk]
//Urbota
Klicka här för att svara