38 062 läst ·
95 svar
38k läst
95 svar
trött på vägföreningar
Jag vet inte, men antar de har servitut eftersom de har gjort en förrättningen. Utan servitut hade jag nog kunnat plöja upp vägen. Lite sent att tänka på det nu dock.hempularen skrev:
Vägföreningen i sig har tagit med i protokollet för årsmötet att vi får gå ur föreningen, eftersom vi inte har någon nytta av vägen. Frågan är om det ens är värt att gå ur när det är så dyrt att gå ur.
Hur blir det om föreningen skulle initiera avveckling av vägen som går till er åker med efterföljande utträde ur samfälligheten? Hur ser kostnadsbilden ut då?
Hur som helst så borde ni kunna förhandla med föreningen så att den tar en del av kostnaden. Det ligger ju också i föreningens intresse att avveckla den vägbit som inte behövs då den genererar kostnader för drift och underhåll som troligen vida överstiger er del av medlemsavgiften. Tills vidare så tycker jag att ni ska kräva att er sparsamt nyttjade del av vägen underhålls och snöröjs precis lika bra som resten av vägen.
Hur som helst så borde ni kunna förhandla med föreningen så att den tar en del av kostnaden. Det ligger ju också i föreningens intresse att avveckla den vägbit som inte behövs då den genererar kostnader för drift och underhåll som troligen vida överstiger er del av medlemsavgiften. Tills vidare så tycker jag att ni ska kräva att er sparsamt nyttjade del av vägen underhålls och snöröjs precis lika bra som resten av vägen.
Har du kollat det som jag beskrev i inlägg #17? Om du får lyfta moms för din fastighet så kan det rent av löna sig för dig att betala till vägföreningen. Du kan få mera momspengar tillbaka än vad du betalar i avgift.oliva skrev:
Tack. Jo jag läste det men förstår inte.andersmc skrev:
I denna aktuella vägförening så har jag inget årsbokslut att tillgå, men kanske får ett på årsmötet denna vecka. Har ju fullt upp med alla 5 vägföreningarna och jag ska på ett annat vägmöte snart och de skickade ut "årsbokslut" häromdagen så vi kan ta det som räkneexempel:
Du menar alltså att det är den ingående momsen på utgifter som jag kan få igen, i förhållande till mitt andelstal? De enda utgifter de har är "väghållningskostnader" på 35 tusen, samt arvoden och föreningskostnader, så totalt är kostnaderna drygt 40 000kr. Moms bör ingå med 8000kr, men det är osäkert om det ingår moms i alla de kostnaderna.
Mitt andelstal är 0,05 (avrundat), så då är min del av momsen alltså 400 kr.
Fast till den vägföreningen så betalar jag 1500kr per år i vägavgift, men 400kr är ju bättre än inget alls.
Är det så här jag kan räkna för att se hur mycket moms jag kan få igen eller hur gör man?
Jag förstår inte vad du menar i inlägg 17 om att deras kostnader täcks av bidrag. Menar du att eftersom de får så mkt bidrag är vägavgifterna låga, samtidigt som man kan få igen momsen på utgifterna?
Det låter intressant om det är okay att göra så. I vår förening betalar vi moms på utdebiterad andel. Innebär din modell att utdebiteringen från föreningen görs utan moms? Kan du ge lite mer information om var man kan läsa om detta eller är det en egen tillämpning.andersmc skrev:
Detta är absolut inget jag hittat på, utan det är så det ska fungera. Jag har lärt mig det på en kurs ordnad av REV (Riksförbundet Enskilda Vägar).BerraBo skrev:
Jag hittar på ett exempel lite snabbt:
Totala kostnader för underhåll: 50000, varav moms 10000.
Totala inkomster: Statliga och kommunala bidrag 45000, avgifter från medlemmarna 5000.
Näringsidkaren Skogs-Nisse har ett andelstal på 5% och betalar 250 om året i avgift. Men varje år i deklarationen får han lyfta sin andel av momsen, alltså 5% av 10000=500. Nisse går alltså plus 250 kronor på att vara med i föreningen.
(Det kan bli ännu bättre. Vissa föreningar går runt enbart på bidrag, så där får verkligen medlemmarna "money for nothing".)
Det Nisse behöver göra är att få ett intyg från förenings kassör, där denne intygar hur mycket moms föreningen betalat och hur stor andel Nisse har, och bifoga detta till sin deklaration.
Har ni missat det här avdraget så tänk på att man kan komplettera sin deklaration fem år tillbaka i tiden. Det kan alltså ligga en del pengar där och vänta.
"Ägaren till en delägarfastighet som används i skattepliktig verksamhetfår dra av sin andel av den ingående moms som vägorganisationenbetalar för varor och tjänster."
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1654/88413_enskild_vaghallning.pdf
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1654/88413_enskild_vaghallning.pdf
Att ni får andelstal är för att det bedöms att ni kan endast nå denna del av er fastighet vi denna väg, Om lantmätaren säger att ni kan gå ur så finns det en alternativ väg till fastigheten. Sedan bör du kolla upp lite kring vägar innan du börjar plöja....oliva skrev:Ja, jag har pratat med lantmäteriet och det kostar 5000-6000kr att gå ur. Har du någon annan uppgift. Du får tro vad du vill men varför skulle jag ljuga?
Visst är det klantigt att inte förstå att någon gör en lantmäteriförättning och visst är det klantigt att inte dyka upp på möten, så det är helt rätt att vi haft flera chanser att påtala något om man dykt upp på mötet. Men lantmäteriet eller om det nu var vägföreningen, skickar bara brev. De ringer inte upp och frågar om man vill vara med i förättningen. Personen i fråga (i min fam) gick aldrig på möten eftersom den inte tyckte att vägen berörde denne.
När det gäller dina sista meningar har du helt fel. Vägen börjar på vår åker och vi skulle lika gärna kunna plöja upp den där vägen för vi har ingen användning av den. Vår åker går dessutom efter en stor allmän väg. Åkern är i form av en lång rektangel vars långsida går efter en allmän väg. Denna vägförening har en väg som går i 90 graders vinkel mot vägen, dvs tvärs över åkern.
Har du läst mitt inlägg? Jag säger ju att det är lättare att bruka jorden (plöja etc) om det inte går en väg tvärs över åkern. Ingen far på den där vägen tvärs över åkern och vägen skulle kunna slutat innan den nådde vår åker och den allmänna vägen. Vägen mynnar ut på en stor allmän väg som går i 90 graders vinkel mot deras väg. Vår eget hus (och tomt) ligger på kortsidan av åkern så vi behöver inte åka på deras väg för att ta sig till vår åker. Alltså har lantmäteriet tagit med oss i lantmäteriförrättningen trots att vägen bara är till besvär för oss, plus att vi inte behöver den för att ta sig till vår åker. Sen lär underhållet på den där vägbiten över vår åker vara högre än de futtiga 238kr de vill att vi betalar. Att de inte föreslog själva att vi skulle ha plöjt åkern innan förrättningen är för mig ett mysterium.pbengtsson skrev:
Nu har jag ytterligare fråga.
Ena vägföreningen har skickat faktura på 2000kr för väglyse! Måste man inte följa andelstalen för väglyse? De tycker att alla ska betala lika mycket, dvs alla som är med i vägföreningen ska betala 2000kr, för om de följer andelstalen blir det ju så dyrt för vissa, medans sånna som mig som inte använder vägen och har andelstal 1% får knappt betala någonting. De har satt upp nya väglysen vid vägen alltså. Själv vill jag inte ha väglysen på min åker där vägen går men det är en annan fråga.
Ena vägföreningen har skickat faktura på 2000kr för väglyse! Måste man inte följa andelstalen för väglyse? De tycker att alla ska betala lika mycket, dvs alla som är med i vägföreningen ska betala 2000kr, för om de följer andelstalen blir det ju så dyrt för vissa, medans sånna som mig som inte använder vägen och har andelstal 1% får knappt betala någonting. De har satt upp nya väglysen vid vägen alltså. Själv vill jag inte ha väglysen på min åker där vägen går men det är en annan fråga.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Klart att andelstalen skall följas.
Jag har tyvärr erfarenhet av något liknande. Vägföreningens årsstämma tog enhälligt beslut om att en viss kostnad skulle fördelas solidariskt. D.v.s. alla medlemmar skulle betala samma summa eftersom alla ansågs ha lika stor nytta av åtgärden oavsett andelstal.
I efterhand, när alla fakturor skickats ut så visade det sig att EN medlem inte ville acceptera denna betalningsmodell. Vi kollade upp saken med lantmäteriet och det visade sig då att ALL utdebitering måste ske STRIKT efter andelstalen. (Är SAMTLIGA överens kan man såklart göra som man vill.)
Resultatet blev att vi fick återbetala de pengar som kommit in och göra om hela faktueringen.
Det spelar alltså ingen roll om beslutet tagits av ett enhälligt årsmöte, ett sådant beslut är ogiltigt och lagen säger att debitering skall ske efter andelstal. Samtal med lantmäteriet visade också att det inte fanns något sätt att kringå detta. Tyvärr har jag inga paragrafer att hänvisa till men jag minns att detta var väldigt tydligt den gången jag föröskte läsa på om detta.
Alltså, som hempularen säger, andelstalen måste följas!
I efterhand, när alla fakturor skickats ut så visade det sig att EN medlem inte ville acceptera denna betalningsmodell. Vi kollade upp saken med lantmäteriet och det visade sig då att ALL utdebitering måste ske STRIKT efter andelstalen. (Är SAMTLIGA överens kan man såklart göra som man vill.)
Resultatet blev att vi fick återbetala de pengar som kommit in och göra om hela faktueringen.
Det spelar alltså ingen roll om beslutet tagits av ett enhälligt årsmöte, ett sådant beslut är ogiltigt och lagen säger att debitering skall ske efter andelstal. Samtal med lantmäteriet visade också att det inte fanns något sätt att kringå detta. Tyvärr har jag inga paragrafer att hänvisa till men jag minns att detta var väldigt tydligt den gången jag föröskte läsa på om detta.
Alltså, som hempularen säger, andelstalen måste följas!
Kolla också stadgarna, det kan vara så att väglyse inte är något som föreningen kan ta beslut på att sätta upp och sedan förvalta.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Betala dessa fakturor och var en god vän med alla som sköter de vägar kring dina fastigheter.
Det kommer en dag när du är tvungen att ta ut skog, och med lite oflyt är det ingen tjäle just då så vägarna förstörs.
Då kommer det kännas bättre att veta att du betalat dessa småsummor under flera år, än att behöva återställa vägarna för att du snålat nu.
Det kommer en dag när du är tvungen att ta ut skog, och med lite oflyt är det ingen tjäle just då så vägarna förstörs.
Då kommer det kännas bättre att veta att du betalat dessa småsummor under flera år, än att behöva återställa vägarna för att du snålat nu.