Oavsett fallet så måste en momspliktig företagare som utför en tjänst till vägföreningen debitera moms.

Om föreningen inte är momspliktig så har inte föreningen någon avdragsrätt för momsen men måste ju betala moms till företagaren.

Absolut. Det var mest olivas kommentar som föranledde frågan.

Idag har jag funderat lite på det här med grannens hästar. Jag tycker ju själv att det är konstigt att jag som sliter lite på vägen (ingen bil) skulle ifall jag var permanentboende i ett visst hus, betala lika mycket som grannen som har 3 bilar, 1 traktor och hyr ut 6 st stallplatser för 900kr/mån per häst. Hästar sliter på vägen eftersom det är 6 bilar som åker dit och kollar hästarna varje dag, plus att de rider på vägen.

Även den andra grannen har 5 egna hästar och betalar inte extra för att de har hästar.

Nu hittar jag ett dokument där det står att en fastighet med trafikvikten 2100ton bör ha 800ton extra för varje hyrhäst! Kan jag göra något åt detta? Får de högre andelstal innebär det lägre andelstal för vissa andra..

http://www.lantmateriet.se/Global/Fastigheter/Ändra fastighet/Värdering/tonkm.pdf

Redigerat:
Q
oliva skrev:
....Kan jag göra något åt detta?.....
Du kan begära en lantmäteriförättning så att andelstalen blir korrekta. Alternativt vara 100% överrens med alla i vägföreningen om andra andelar än de som är fastslagna. Om ni väljer det senare har ni ingen juridisk möjlighet att tvinga alla att betala. Väljer ni det första så blir det juridiskt bindande men kostar ofta i storleksordningen 30-50k i avgift till lantmäteriet.

qvirre skrev:
Du kan begära en lantmäteriförättning så att andelstalen blir korrekta. .
Tack så mycket. Jo jag förstod att det går till så, och jag ska räkna lite på det och se vad grannarnas vägavgifter skulle bli om man la dit hästarna. Själv lantmäterikostnaderna delas ju lika mellan alla har jag för mig.

På samma fastighet som ovan är det olika andelstal beroende på om man har fritidshus eller permanentboende. Om folk flyttar in permanent i sitt fritidshus, brukar man då komma överens om ny avgift med föreningen, för inte gör man nya andelstal hos lantmätaren så fort nån bosätter sig i sommarstugan? Man skulle ju behöva fixa nya andelstal var och vartannat år då om det är runt 25 medlemmar i föreningen.

Q
Det vanligaste är att man kommer överrens utan förrättning eftersom det både är dyrt och opraktiskt med en förättning vid varje liten ändring.

Men om någon vägrar betala så kan ni som sagt inte tvinga någon att betala enligt något annat än de ursprungligen förättade andelarna. Så i juridisk mening så ska ni göra en förättning vid varje förändring som påverkar andelstalen.

oliva skrev:
Idag har jag funderat lite på det här med grannens hästar. Jag tycker ju själv att det är konstigt att jag som sliter lite på vägen (ingen bil) skulle ifall jag var permanentboende i ett visst hus, betala lika mycket som grannen som har 3 bilar, 1 traktor och hyr ut 6 st stallplatser för 900kr/mån per häst. Hästar sliter på vägen eftersom det är 6 bilar som åker dit och kollar hästarna varje dag, plus att de rider på vägen.

Även den andra grannen har 5 egna hästar och betalar inte extra för att de har hästar.

Nu hittar jag ett dokument där det står att en fastighet med trafikvikten 2100ton bör ha 800ton extra för varje hyrhäst! Kan jag göra något åt detta? Får de högre andelstal innebär det lägre andelstal för vissa andra..

[länk]

Att grannen hyr ut stallplatser och att det bevisligen är mer trafik där pga detta, det kan anses som ett överutnyttjande av vägen. Du kommer dock få otroligt svårt att motivera/bevisa att hästarna sliter på vägen så att detta innebär ett nyttjande av vägen på ett sätt som inte är ändamålsenligt för fastigheten.

Annars får en fastighet ha bilar och även häst/hästar. Men är det ex fem bilar och dessa utnyttjas regelbundet, så kan det vara ett överutnyttjande. Att grannen har tre bilar hör lika lite hit som att du inte har någon bil.. Sådant är rättsläget. Avgörande är hur fastigheten använder vägen, dvs om det är i enlighet med fastighetens ändamål. Exempelvis kan inte en sommarstugefastighet använda vägen varje dag året runt eller köra med tunga lastbilar titt som tätt. Det faller förmodligen inom ett nyttjande som inte är i enlighet med fastighetens ändamål.

När det gäller andelar så tillhör dessa inte dig personligen, utan de tillhör fastigheten. Säljer du tar du inte med dig andelarna, utan dessa stannar hos fastigheten. Och är du inte nöjd med din fastighets andelar, så kan du när som helst kräva förrättning genom Länstyrelsen. Så mitt förslag är att lämna in en motion angående förrättning i god tid inför nästa årsmöte. Accepteras inte det hos Årsmötet vänder du dig direkt till Länsstyrelsen. En sommarstugefastighet kontra året runt, så har sommarstugefastigheten hälften av de andelar som ett åretruntboende skulle haft.

När det gäller snöröjningen, så kan du även här lämna in en motion. Och denna innehåller förutom uppgifter om pris även förväntad kvalitet, när det skall plogas (vid vilken mängd snö) och tidpunkten då det skall plogas. Och naturligtvis vem som utför arbetet. Tar du upp detta på årsmötet kommer det i normalfallet att falla under punkten övriga icke beslutande åtgärder. Du lämnar in ett konkret avtalsförslag helt enkelt inför årsmötet.

Många som arbetar behöver vara på sina arbeten INNAN kl 7. Då fungerar det inte att komma kl 9 då snöplogen kört. Det förstår du nog..!? ;)

Du kan lämna in motioner på allt, allt, allt... som gäller vägföreningens intresseområde. Men det här känns som en helt ny spännande värld som öppnat sig för dig, Olivia! :)

Redigerat:
roland53 skrev:
Om föreningen inte är momspliktig så har inte föreningen någon avdragsrätt för momsen men måste ju betala moms till företagaren.
Om föreningen inte är momspliktiga kan delägarna dra av sin andel av momsen på inköpta tjänster (om de är tex skogsägare).

oliva skrev:
lantmäterikostnaderna delas ju lika mellan alla har jag för mig.
Ja, kostnaden fördelas efter andelstal när förrättningen är fullbordad. MEN om förrättningen - av något skäl - inte blir fullbordad kommer nedlagt arbete att faktureras på den person som begärt uppdraget utfört.

Jag är verkligen ingen expert men har varit med om en del förättningar och delaktig i vägföreningar och det jag sett senaste 10 åren är att:
- Förättningskostnader fördelas av LM, de följer inte andelstal utan är väldigt pragmatiskt, generellt delas 50% lika på fasighetsägarna (äger en 3 fasigheter räkanas denne som 1), resten fördelas enligt andelstal, givetvis kan detta vara från fall till fall, men andelstal är inte allenarådande.

- LM kallar alltid till samråd för att berörda skall få säga sitt innan förättningen är klar, andelstalen tar innan detta möte hänsyn till fastigheternas typ, ex fritidhus, areal av skog (och om den kan avverkas), aktiv jordbruksmark .m.m. Allt för att kunna beräkna hur mycket trafik varje fastighet generellt belastar vägen.
- Har man synpunkter så lyfts dessa innan förättningen är klar, det är en ganska lång process och man kan inte skylla på sin egen lathet om man inte deltar.
- Normalt idag med nya föreningar är att de har rätt själva att ändra mellan fritidshus och åretrunt. Ändring meddelas LM
- En förening har rätt att ta ut extra slitagekostnader ex vid byggen eller andra aktiviteter som ligger utanför beräknade andelstal.
- En vägförening behöver inte vara förättad, utan kan vara en ren förening mellan personer då gäller inte något ovan utan enbart vad föreningen kommit överens, varje medlem i denna typ av förening kan hoppa av när som helst, det kan man inte då fastigheten ingår i en "förening" via förättning.
- Är vägen längre än 1km kan det utgå statsbidrag på ca 60% av underhållskostnaden (schablon). Vissa kommuner stöttar med ytterligare pengar om statsbidrag utgår. Läs mer på trafikverket.
- Föreningen är skyldig att se till att skatter betalas, så om någon medlem skottar vägen men inte skattar som firma så får föreningen betala arbetsgivaravgifter som om utföraren varit anställd.

De flesta vägar sköts väldigt pragmatiskt och det finns egentligen ingen anledning till formalia, dock måste man inse att det kan uppstå konflikter även om man menar väl, men har man gjort enligt stadgarna så är det väldigt tydligt vad som gäller.

Det som är knas i TS fall är att det mesta gått fel TS har fått kallese, men inte brytt sig, föreningen har fått ett bra underlag, men struntar i det.

Jag skriver detta för att få fler att tänka till att även om det är bara en väg så ger det oftast mer jobb och tjafs att göra annat än stadgar och andelstal säger, det är bara en tidsfråga innan någon ifrågasätter.

Själv försöker jag påtala det formalia men samtidigt se till det pragmatiska för att få föreningen att fungera, men legalt har man inga alternativ.

Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
oliva skrev:
[länk]
Länken ger förresten felmeddelandet; 404 Not Found..

Ett annat alternativ är att Olivia lämnar in en motion till årsmötet och ber om att få slippa betalningen samt motiverar varför. "Jag är sällan där, osv..."

Och om förrättning sker innebär inte det per automatik att Olivia får färre andelar. Det kan likväl bli det motsatta; att hennes fastighet tilldelas fler andelar. :)

pbengtsson skrev:
- Förättningskostnader fördelas av LM, de följer inte andelstal utan är väldigt pragmatiskt, generellt delas 50% lika på fasighetsägarna (äger en 3 fasigheter räkanas denne som 1), resten fördelas enligt andelstal, givetvis kan detta vara från fall till fall, men andelstal är inte allenarådande.
.
Ja, för i en förening har vi andelstal 1% och ändå blev förättningskostnaden för oss över 2000kr.

pbengtsson skrev:
Är vägen längre än 1km kan det utgå statsbidrag på ca 60% av underhållskostnaden (schablon).
.
Tja, det är inte riktigt sant. I en förening så är vägen som ingår i vägföreningen 1-1,5km och vi får inte en krona i statsbidrag eftersom ingen bor mer än 500m från europavägen. En permanentboende i den byn som bor 500m från europavägen har en vägavgift på över 5000kr/år.

pbengtsson skrev:
Det som är knas i TS fall är att det mesta gått fel TS har fått kallese, men inte brytt sig, föreningen har fått ett bra underlag, men struntar i det.
.
Ja, i en vägförening gick inte min pappa på en vägförättning som hölls 2009. Det är som så att jag pratar om 5 olika vägföreningar i den här tråden.

Mogg skrev:
Att grannen hyr ut stallplatser och att det bevisligen är mer trafik där pga detta, det kan anses som ett överutnyttjande av vägen. Du kommer dock få otroligt svårt att motivera/bevisa att hästarna sliter på vägen så att detta innebär ett nyttjande av vägen på ett sätt som inte är ändamålsenligt för fastigheten.
Vad menar du? Har du inte läst länken om att hyrhästar ska ha tillägg på 800ton på fastigheten per hyrhäst? Det är ju lantmäteriets egen sida som säger det, så allt man behöver göra är alltså att få till en ny förättning. Jag behöver inte motivera någonting, såvida jag inte vill ha en förättning utan "komma överens" med hästgården att de bör betala mer än andra.

Hej Olivia
Detta med vägföreningar är inget konstigt egentligen, mest knas blir det då det är en "miniistution", men kan du inte sammanfatta dina frågor, får en uppfattning om att du känner dig orättvist behandlad. Men jag har svårt att se vad du egentligen undrar över. Det har gått hit och dit i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.