210 707 läst ·
917 svar
211k läst
917 svar
Trender som daterar huset
Så här byggde jag badrummet i förra huset. Stor ho och bra ytor på båda sidorna. Barnen kan sitta och tvätta fötterna och alla får plats att borsta tänderna och se sig i spegeln. 2 handfat är hade försämrat istället för förbättrat.nikasp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sett en del hus i extrem 70-talsstil.engs skrev:
Var går gränsen mellan daterad och välbevarad tidsepok? Ett fint välbevarat 50-talshem, eller renoverat med omsorg om detaljerna, så de bevarats/återskapats. Där man även inreder efter den tiden. Kan vara väldigt fint, tycker jag.
Men ett lika välbevarat typiskt 80-tal är inte fullt lika roligt, enligt mig. Då är jag ändå uppväxt under 80-90 talet. Kanske det är vanligt man uppskattar sådant som fanns innan man själv växte upp eller möjligen hos mor o farföräldrar, ger att man ser på det på ett annat sätt. Nostalgi är väl fel ord om man inte växt upp i den miljön själv.
Så någon som är född på 00-talet kanske ser 80-talet på samma sätt som jag ser på 50-talet.
Eller är vissa tidsperioder helt enkelt objektivt fulare?
På flygvapenmuseet i Linköping har de några rum med tidstypisk inredning, tror det är 40, 50, 60, 70, 80, 90. Ser man på möbler och så, är de smäckrast på 50-talet. Sen blir de allt klumpigare och kantiga fram till och med 80-talet.
De var så häpnadsväckande att de borde bevaras.
Men 60 80 90-tal och framåt - nä.
Men det är besvärligt att springa ner bara för det. Faktiskt tycker jag att det dubbla handfatet var väldigt lyckat. Saknar det varje dag, vi är fyra pers som samsas om morgonbestyren. Men snart flyttar barnen ner och får egna rum.Juul skrev:
Man kan aldrig gå fel på att gå på en stil som överensstämmer med husets stil och byggår.engs skrev:
Var går gränsen mellan daterad och välbevarad tidsepok? Ett fint välbevarat 50-talshem, eller renoverat med omsorg om detaljerna, så de bevarats/återskapats. Där man även inreder efter den tiden. Kan vara väldigt fint, tycker jag.
Men ett lika välbevarat typiskt 80-tal är inte fullt lika roligt, enligt mig. Då är jag ändå uppväxt under 80-90 talet. Kanske det är vanligt man uppskattar sådant som fanns innan man själv växte upp eller möjligen hos mor o farföräldrar, ger att man ser på det på ett annat sätt. Nostalgi är väl fel ord om man inte växt upp i den miljön själv.
Så någon som är född på 00-talet kanske ser 80-talet på samma sätt som jag ser på 50-talet.
Eller är vissa tidsperioder helt enkelt objektivt fulare?
På flygvapenmuseet i Linköping har de några rum med tidstypisk inredning, tror det är 40, 50, 60, 70, 80, 90. Ser man på möbler och så, är de smäckrast på 50-talet. Sen blir de allt klumpigare och kantiga fram till och med 80-talet.
Trevligt med en röd tråd där allt hänger ihop.
Skrikigt 70-tal sitter som en smäck i ett 70-talshus.
Värre är det när man verkligen kan se hur man verkligen bara fallit för senaste trenderna i inredningstidningarna utan att ta någon som helst hänsyn till husets karaktär.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Dessutom som upplagt för mer omständligt underhåll på sikt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Nu råkar jag tycka att det är förbaskat fint men gissar att kakel av typen ”handgjort” mörkt grönt till kök och badrum kommer kännas våldsamt 2024. Á la detta, typ: https://hillceramic.se/shop/kakel/k...MI2_638tamkwMVpQCiAx2YGhL8EAQYCiABEgKQLvD_BwE
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Mörkblå + metall (koppar/guld) är väl också en trend som kommer kunna dateras om ett tag.
Vad säger ni om en av dagens lyxmarkörer, badrum en suite? Är det något vi vill ha i framtiden (eller ens nu)? Gärna med en sladdrig skjutdörr som låter ljud och lukt passera fritt.
Scenario: Arne har varit ute med polarna och druckit öl. Hans fru har redan gått och lagt sig när han kommer hem. Arne smyger in i det lyxiga en suite-badrummet. I fyllan råkar han välta lite grejer i badrumsskåpet, och innan han återvänder till sovrummet passar han på att uträtta sina behov och släppa några rejäla brakare. Hans fru sover nu inte längre.
Är det lyx?
Scenario: Arne har varit ute med polarna och druckit öl. Hans fru har redan gått och lagt sig när han kommer hem. Arne smyger in i det lyxiga en suite-badrummet. I fyllan råkar han välta lite grejer i badrumsskåpet, och innan han återvänder till sovrummet passar han på att uträtta sina behov och släppa några rejäla brakare. Hans fru sover nu inte längre.
Är det lyx?
Jag har småbarn så har inte bajsat med stängd dörr på mången år. Låter lyxigt! 😅M munge skrev:Vad säger ni om en av dagens lyxmarkörer, badrum en suite? Är det något vi vill ha i framtiden (eller ens nu)? Gärna med en sladdrig skjutdörr som låter ljud och lukt passera fritt.
Är det lyx?
Men ja, konstig konstruktion också ifall man typ har fest och folk ska klampa igenom sovrum för att komma till toan.